solid state ignition till Stihl 044

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ralleville

solid state ignition till Stihl 044

Inlägg av ralleville »

Hej

Har en motorsåg , Stihl 044 , som inte ger gnista till tändstiftet .
Senast maskinen var igång , var det mycket svårt att den att starta. nu heldöd

Har kollat " allt "(kabeln , putsat rent, bytt tändstift, tändstiftshattens fastsättning som var dålig osv.) men man känner endast en mycket svag spänning om man håller i tändstiftskabeln och drar i startsnöret.
Några försök att hålla kabeln nära jord har ibland gett en mycket svag och kort gnista ,

I maskinen finns inga brytarspetsar , endast en enhet som liknar gammalmodig mopedtändspole och även en klen kabel som går till avstängningsavbrytaren.

När man mäter motståndet från tändkabeln till jord , visar den ca 8.8 kOhm och från det klena avstängningsuttaget under 1 Ohm

Har någon här en skrotad . Stihl originalnummer 0000 400 1300 , köpes billigt .

Har varit inne på andra forum och kollat deras diskusssioner , men ingen tycks veta vad spolen innehåller

Vad innehåller enheten förutom lindningen , lindningarna och hur kan man testa den ?
undrar ralle
limpan4all

Re: solid state ignition till Stihl 044

Inlägg av limpan4all »

Har den stått fuktigt?
I så fall så brukar en av putsning av svänghjulet göra susen, men all skit (rost, metalflagor, mm skall bort).
Rosten kortsluter permanentmagneterna och därmed induceras ingen spänning som sen transformeras upp i spolen.
ralleville

Inlägg av ralleville »

Jo, den förvaras ute i ett skjul som vanligt .Men svänghjulet är rent .
Antar att det nog är spolen som gett upp.
Kollade nyligen vad en ny originalspole kostar , jo 110 euro.
Lönar sig inte , maskinen är gammal och sliten av solosågandet.
Skall försöka få tag på en begagnad spole , då det till denna modell råkar finnas en massa andra maskiner med samma spole
Undrar bara hur själva tekniken är uppbyggd.
Och hur håller aftermarket spolarna ihop ?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Skulle tro att det är samma princip som i B&S tändsystem Magnetron.

http://www.foxvalleykart.com/timing2.html

Kjelle
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Har du kört en solosåg med en 044?
Jag som tycker att min 066 är lite klen och långsam då och då...
ralleville

Inlägg av ralleville »

joo, tyvärr .När jag köpte paketet så pratade försäljaren ( obs . inget illa talat om Logosol )helt omkull mig .Visste själv inget om solosågningen då jag på början av 90 talet köpte ortens första solosåg så jag gick på försäljarens argument .Det har jag ångrat nån gång sedan dess, bla. fick jag en gammal version , nummer tre var det visst,Dessutom var motorsågen en gammal version med för klen kolvtapp .Har graderat upp solosågen så den är ok.Men sågen har varit sönder .Vevstakslagret i kolven höll inte och nu detta med tändningen .
Kollar nu vad nya Stihl MS660 kostar i Stockholmstrakten dit vi är på väg med frugan på semester snart.Ursäkta offtopicen men kunde inte låta bli , detta ligger nära hjärtat.
Skriv svar