Hjälp med att få igång en servomotor som fräsmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
charcoal

Hjälp med att få igång en servomotor som fräsmotor

Inlägg av charcoal »

Nu måste jag snart sluta handla på ebay ;-)
Snubblade över den här servomotorn med kontrollenhet. Problemet är bara att jag känner att mina elektronikkunskaper inte räcker till för att bygga en strömförsörjning till den.
Jag hade som dröm att använda den att driva min ER16 spindel. Jag förstår att den kanske ligger i underkant vad gäller effekt, men jag tror att den räcker för mig i de flesta fallen. Har tänkt ha kvar min biltemafräs som alternativ när jag behöver mer effekt.

Kan ni hjälpa mig lura ut vad den behöver för att kunna köras på bästa sätt?
Jag är rädd att missa något och rosta elektroniken för gott, och det vore inte det bästa som hänt.

Jag har massor med bilder och har jagat rätt på alla dokumenten som går att uppbringa kring den.

Kan ni hjälpa mig lura ut vad för spänningar jag skall ansluta var och hur man lämpligen och enklast skall kontrollera varvtalet och riktningen. I dagsläget tänkte jag inte kontrollera den via fräsdatorn, utan bara manuellt.

Presenterar några bilder här, men destofler som länkar för att det inte skall vara så tungladdat.
Alla bilder finns också tillgängliga i högre upplösning vid behov om det är något som måste ses närmare på.

Håller tummarna för att det är någon som kan rädda min dag!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
specifikation kontroller, notera gärna den högra kolumnen med högre effekt. Kan det användas här?:
http://i430.photobucket.com/albums/qq23 ... 62c9_3.jpg
text om kontroller:
http://i430.photobucket.com/albums/qq23 ... 3cd9_3.jpg
ritning motor och koppling:
http://i430.photobucket.com/albums/qq23 ... n007-2.jpg
motorspecifikation:
http://i430.photobucket.com/albums/qq23 ... 3b8b_3.jpg
Länk till albumet på Photobucket:
http://s430.photobucket.com/albums/qq23 ... ontroller/

Njut av dagen!
Fräsen

Re: Hjälp med att få igång en servomotor som fräsmotor

Inlägg av Fräsen »

ca 850W ut på axeln enligt specen (12000rpm/0.7 Nm) så det är inte så litet, vad ger din biltemafräs ut på axeln? Lite tråkigt varvtal bara, om du hade tänkt dig köra långsammare. Men om du drevar den 1:4 så har du ju max 3000rpm iaf, dock med lite förluster i transmitionen.

Du kan ju få ut en PWM signal från Mach3/EMC2 eller vad du nu har. Den omvandlar du ju till +-10V som förstärkarkortet vill ha. Matningspänning till själva förstärkarkortet finns väl angivet?
charcoal

Inlägg av charcoal »

verkar som om det var en dålig bild på specen , det står 350W på den inte 850W som det ser ut som.. 12000 rpm är väl ganska bra med tanke på att iallafall jag oftast kör med 2skärs fräsar med 4-6 mm i diameter?

Jo det går säkert att få ut kontrollsignalen från EMC2 på något sätt, tyvärr känner jag mig inte tillräckligt kunnig för att få ihop även det.
Skulle först vilja kunna testa helt för sig själv.

på bilden så står det: X-4 power , X3 power och F2 Power. Men vad fnuttsingen ska man koppla in var och hur skall man på bästa sätt tillverka strömförsörjningen till denna?
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
F2 är ju säkringen för effektsteget, F1 är säkringen för logiken. X3 och X4 (de två fyrpoliga stiftlisterna) verkar sitta parallelt, alltså stift 1 på den ena är förbundet med stift 1 på den andra osv. Stift 1 är då 24V för logiken, stift 2 är motorspänning, stift 3 är jord och stift 4 är chassi-anslutning.

Notera att drivsteget jobbar i torque-mode. 0-10V signalen styr alltså inte varvtalet på motorn utan strömmen genom den dvs momentet. Det står en notis i höger kolumnen att speed controller finns som option men hurvida ditt exemplar har det kan inte jag säga.
charcoal

Inlägg av charcoal »

Tack Fräsen och H.O för era inlägg! Hjälpen uppskattas verkligen. :tårta:
Jag har kollat lite på kortet nu för att försöka hitta vilken pinne som är vad.
Bild

Så om allt stämmer är powersidan löst. Tror ni att den skulle kunna drivas av ett switchat nätagg liknande den här?
Har ni något förslag på en enkel dc-dc convertor för att då få ut 24V via den till styrelektroniken?
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=458

Vad ska in i det övre blocket återstår alltså.
gnd förstår jag iallafall!
Övriga pinnar har jag inte lyckats lura ut helt och hållet

pin3# enable :Är det här man lägger på en +5V för att "aktivera"?
pin4# ok : borde vara någon form av feedbackdel med en +5V om allt är grönt. Behöver väl inte bry mig så mycket om denna del
pin7# I+ : Styrsignalen analogt upp till +10V för torque i en riktning ???
pin8# I- : Styrsignalen analogt upp till -10V för torque i motsatt riktning???

Hur skulle man kunna bygga en en krets som drivs av ovanstående nätagg och så att jag slipper styra den via datorn.

Jag har mailat tillverkaren för att se om det går att få reda på hur styrningen av hastigheten skulle kunna gå till. Hoppas de kan svara på det. Tack H.O för att du gjorde mig uppmärksam på detta!
Edit: inte drivs den på batteri inte! (mAh till mA)
Senast redigerad av charcoal 10 mars 2009, 11:15:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Hmm, 8Ah och 130mAh?
Är kortet batteridrivet? :vissla:
charcoal

Inlägg av charcoal »

hehe! :oops: skrev dit det enbart för att lättare komma ihåg vad som behövs när jag letar vidare komponenter. ... El är inte min huvudsyssla som in kanske märker.
Jag har pysslat runt med elektronik i många år och intresset har alltid funnits, men har ingen formell utbildning. Det har mest varit trial and error som gäller.
Har dock lyckats ganska bra med den metoden med att få fram bra fungerande och pålitliga produkter, mest för att de i slutändan varit mycket enkelt uppbyggda kring ett mekaniskt tänkande. Mekanik är det jag förstår bäst.

Hoppas inte någon tar illa vid sig av mitt missbruk av elterminologi. Vill ju inte häda alla elgurus här!
Bara för att lära mig: LaRdA, hur skulle du ha uttryckt dig?
H.O

Inlägg av H.O »

Yes, Eanble är en ingång som "aktiverar" förstärkaren, OK är en utgång som är "till" så länge inget fel uppstått. Notera dock, med hjälp av diagrammet i ditt första inlägg, att det är en öppen kollektor utgång, du får alltså inte ut någon spänning på den utan den kopplas till pin 5. Så tolkar i alla fall jag det.

I+ och I- är den differentiella ingången för styrsignalen. Det är alltså skillnaden mellan I+ och I- som är styrsignalen. Om du kopplar I- till GND så kan du med en positiv eller negativ spänning på I+ få ström genom motorn i respektive riktning. Om du kopplar I- till 5V så kommer allt över 5V på I+ att ge ström i ena riktningen och allt under 5V ger ström i andra riktningen.

För att få en hastighetstyrning så måste du ha information om varvtalet från motorn, antingen via befintlig hall-givare eller via en extra encoder eller tachometer. Sen behöver du en regler-loop (servo) till som tar hastighetsignalen från givaren som är-värde och din stysignal som bör-värde, DETTA servo styr sedan förstärkaren via I+/I- ingången.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Ah och mAh är en "ström mängd"(eller vad det kan heta). Tid är alltså inbakat.
A och mA är en ström.

Ett batteri har en viss "ström mängd" tex 10Ah, sen är det slut.
Ett nätaggregat kan ge en viss ström tex 3A men hur länge som helst, den tar ju aldrig slut.
En motordrivare behöver en viss ström tex 2A.
Om nu driver motordrivaren med batteriet kan du driva det i 5 timmar(10Ah/2A=5h).
Med nätagget kan du driva för all framtid.

Så det borde ha stått 130mA och 8A.
charcoal

Inlägg av charcoal »

victor_passe: :oops: Snacka om pinsamt.. ! Var lite tröttare än jag trodde... Edit kommer snart.
charcoal

Inlägg av charcoal »

H.O:
Skall ta mig en kanna kaffe och koncentrera mig riktigt noga på det du skrev. Jag förstår det nästan men hjärnan vill inte riktigt "slå över".
Lite svårt att koncentrera mig för tillfället.

Kan det fungera med en manuell switch(till-från NC) mellan enable och ok, dvs om servonkontrollern indikerar "grönt ljus" så blir det således en +5V signal till enable som aktiverar resten?

så om jag kopplar I- till gnd och I+ till ok med en liten pot emellan så kan jag reglera torque ?

Edit: fler frågor förstås!
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, eftersom du inte får UT någon spänning på OK-pinnen....
OK-signalen funkar som en strömbrytare mellan pin 4 och GND. När allt är OK så "aktiverar" förstärkaren strömbrytaren och ansluter således pin4 till pin5. Du får inte ut någon spänning här. Ser du att det är en transistor där emittern är ansluten till GND och kollektorn är ansluten till OK-utgången? Därav namnet öppen kollektor.
charcoal

Inlägg av charcoal »

Uppfattat!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

maffiga 48V agg brukar finnas i telcom-utrustning, jag använder ett par sådana seriekoppling och lätt upptrimmade för att få 110VDC 5A till en servomotor. Hittar man ett till en mobiltelebas eller liknande så får man ut många A!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag har ju ett rätt fläskigt agg från en televäxel som ligger och dammar.. har satt ut en annons på det här förut om man lyckas hitta den..
Skriv svar