Funderingar kring Rc servo...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Funderingar kring Rc servo...

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev:Och sedan att tro att ett RC-servo skulle klara av att hålla skylten... eller det kanske finns så pass starka? Vindtrycket kan bli avsevärd bara vid lagliga hastigheter.
Det finns ruskigt starka servon, det är avsevärda belastningar på styrningen på en 1:6 bil exempelvis. ..sen är det väl inte speciellt mycket vindtryck bakom motorcykeln heller.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Är dessa 555-lösningar något att köra med för mer permanent styrning? Håller det i längden så att säga? Eller är det bättre att bränna en PIC redan från början?

Sedan en följdfråga när det gäller servon. Kan man belasta det hur länge som helst? Alltså i draget läge, eller är det risk att man bränner sönder det? Ska ändå belsatas mest i ändläget, och då torde det ju ändå ta mekaniskt stopp.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

du vill inte köra det till ändläget då du lätt bränner upp det då :)

Egentligen är det ju så att så länge det står i rätt position går inte motorn, men så fort armen flyttar sej så försöker motorn justera.

Så om något påverkar armen så kommer motorn att få gå mycket.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

larky skrev:Det finns färdiga servotestare väldigt billigt, med manuell styrning...
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=8373
Och som jag nämnde tidigare i tråden så har de normalt en potentiometer. Jag tror knappast att han har lust att sitta och vrida på en potentiometer.
Icecap skrev:Och sedan att tro att ett RC-servo skulle klara av att hålla skylten... eller det kanske finns så pass starka? Vindtrycket kan bli avsevärd bara vid lagliga hastigheter.
Det finns servon som drar mer än 1.8 Nm, så den biten bör inte vara något problem. Men är man lite smart så bygger man ju en självlåsande konstruktion. Ungefär som låsningen på en klaffstege.
Självklart ska då det låsta läget vara när skylten är nerfälld.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

självlåsande konstruktion. .... Självklart ska då det låsta läget vara när skylten är nerfälld.

Det finns också självlåsande konstruktioner som låser i båda lägena. Det används t.ex på mekaniskt infällbara landningsställ på RC-flygplan. Och då med just RC-servo till rörelsen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Japp, och det är väl det absolut bästa, men kräver lite mer av konstruktören :)

Jag har 3 st sådana på min airbus :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag har 3 st sådana på min airbus

Hmm. Aibus. Det är ingen 1:8 skala va? :D
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Hmmm, ursäkta om det är lite off-topic men har ni någon länk till en sida som beskriver olika självlåsnings-konstruktioner?

/Nicke Nyfiken
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hmm. Aibus. Det är ingen 1:8 skala va? :D

Nej, ungefär 1:22 :)

Hmmm, ursäkta om det är lite off-topic men har ni någon länk till en sida som beskriver olika självlåsnings-konstruktioner?

Jag har ingen länk, men här är ett förslag, om det går att förstå min paint-skiss:

Bild
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Glenn skrev:du vill inte köra det till ändläget då du lätt bränner upp det då :)

Egentligen är det ju så att så länge det står i rätt position går inte motorn, men så fort armen flyttar sej så försöker motorn justera.

Så om något påverkar armen så kommer motorn att få gå mycket.
Ajdå, då skiter det sig nog med min tanke.. :doubt:
I uppfält läge måste jag i så fall ha någon form av automatisk låsning, så inte servot behöver belastas alls. Problemet blir väl att få till en automatisk upplåsning sedan, annars faller hela tanken....
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag skulle nog inte blanda in någon elektronik överhuvudtaget i en sådan tingest till en MC. En liten motor med växel och en bit gängstång, ett par microswitchar och en omkopplare fixar biffen.
Gängstång med mutter är självhämmande så låsningen får man på köpet.
Skriv svar