Funderingar kring Rc servo...
Re: Funderingar kring Rc servo...
visst kan man göra det med en 555'a också, då slipper man ju förvisso att programmera en microkontroller, men i övrigt blir det ju mer komplicerat.
icey: PBP är som andra sagt PicBasicPRO, den är gratis upp till ett visst antal rader kod, vilket skulel räcka här, sen räcker i princip vilken pic som helst för en så simpel sak.
..Fast har du inte utrustning för det kanske det är lättare att göra som peterh skriver och köra på en timerbaserad konstruktion..
icey: PBP är som andra sagt PicBasicPRO, den är gratis upp till ett visst antal rader kod, vilket skulel räcka här, sen räcker i princip vilken pic som helst för en så simpel sak.
..Fast har du inte utrustning för det kanske det är lättare att göra som peterh skriver och köra på en timerbaserad konstruktion..
> Sodjan: "bling bling" är sånt som vi gamlingar kallar "krims krams", dvs. pärlor och paljetter, smycken,
> guld och annat som du ofta ser solbrända killar har runt halsen i diverse yo-yo-videos på MTV
Var ser jag *vadå* ? Och vad är "MTV" ?
Ok, ok, sorry.......
> guld och annat som du ofta ser solbrända killar har runt halsen i diverse yo-yo-videos på MTV
Var ser jag *vadå* ? Och vad är "MTV" ?
Ok, ok, sorry.......
Glenn skrev:visst kan man göra det med en 555'a också, då slipper man ju förvisso att programmera en microkontroller, men i övrigt blir det ju mer komplicerat.
Okej... Jag har ingen utrustning överhuvudtaget.. Bara en dator och vilja..
Är det typ en sådan man ska ha då? Men jag har ju absolut ingen aning om hur man ska koppla det..
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog
Typs, länka med elfas produktnummer. Det parsas automatiskt till en korrekt länk. När man kopierar länken så där fungerar det inte, jag kommer till exempel till en apparatlåda med stickpropp..
Sök runt lite på "servo tester circuit" eller "servo tester schematic". Se om du hittar någon med förklaring, så du förstår kretsen. I de flesta sådana kretsar sitter det en potentiometer för att reglera servot, men det är mycket enkelt att byta ut mot en vippströmställare eller tryckströmställare.
Sök runt lite på "servo tester circuit" eller "servo tester schematic". Se om du hittar någon med förklaring, så du förstår kretsen. I de flesta sådana kretsar sitter det en potentiometer för att reglera servot, men det är mycket enkelt att byta ut mot en vippströmställare eller tryckströmställare.
"Your session is no longer valid."
Du kan inte länka ELFA sidor på det där sättet.
Skriv bara in artikelnumret (xx-xxx-xx) utan allt annat så skapar forumet själv en korrekt länk...
Du kan inte länka ELFA sidor på det där sättet.
Skriv bara in artikelnumret (xx-xxx-xx) utan allt annat så skapar forumet själv en korrekt länk...
73-041-17Walle skrev:Typs, länka med elfas produktnummer. Det parsas automatiskt till en korrekt länk. När man kopierar länken så där fungerar det inte, jag kommer till exempel till en apparatlåda med stickpropp..
Här är artikel numret iaf.. Okej, ska söka runt och kolla lite.. Verkar dock vara krångligt.. Har aldrig gjort ett eget kretskort någon gång.. Men skam den som ger sig..
Tack för alla bra svar!
http://www.geocities.com/bourbonstreet/ ... rvdrv.html
Vad säges om denna kretsen? Vet dock inte vad det är som styr servot när den ska köra...
Vad säges om denna kretsen? Vet dock inte vad det är som styr servot när den ska köra...
Som du ser så blev det inte bara numret, det blev en färdig klickbar länk.
Normalt gör man ingen normalt kretskort för något sådant här, utan man
bygger ihop något på exeprimentkort (kallas också vero-board eller lappkort).
Se t.ex 48-326-63 eller något liknande. Naturligstvis nerklippt i lagom storlek.
Se t.ex 48-326-63 eller något liknande. Naturligstvis nerklippt i lagom storlek.
sodjan skrev:Som du ser så blev det inte bara numret, det blev en färdig klickbar länk.
Aha okej... Kanon! Man kanske skulle inhandla lite grejer och prova lite..
Lutar åt att jag provar att göra en med en 555 timer... Verkar vara det enklaste för min del!
En annan liten detalj...
Som du ser så ser det lite löjligt ut när man som du gjorde citerar hela
det direkt föregående inlägget. Alltså så gör vi inte så på det här forumet...
Och så skulle det stå "labbkort", inte "lappkort" i mitt förra inlägg. För bra för att
rättas dock...
"Lappkort", det är väl motsatsen till "Franska kort", antar jag... 
Som du ser så ser det lite löjligt ut när man som du gjorde citerar hela
det direkt föregående inlägget. Alltså så gör vi inte så på det här forumet...
Och så skulle det stå "labbkort", inte "lappkort" i mitt förra inlägg. För bra för att
rättas dock...
Det tycker jag absolut att du ska göra!
Börja som sagt med att kolla upp lite olika kopplingscheman. För sådana här applikationer är de enkla!
Stöter du sedan på problem, så lär du få hjälp
"Nyckeln till att få hjälp är att försöka själv"
Börja som sagt med att kolla upp lite olika kopplingscheman. För sådana här applikationer är de enkla!
Stöter du sedan på problem, så lär du få hjälp
"Nyckeln till att få hjälp är att försöka själv"
Det finns färdiga servotestare väldigt billigt, med manuell styrning...
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=8373
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=8373
Och sedan att tro att ett RC-servo skulle klara av att hålla skylten... eller det kanske finns så pass starka? Vindtrycket kan bli avsevärd bara vid lagliga hastigheter.
Här är ett exempel: RC styrning med 555 annars tar du bara min google träff efter att ha skrivit in "RC servo controller with 555". Länk: Google träffar första sidan...