Hjälp med styrning/motor till pan/tilt-huvud.
Hjälp med styrning/motor till pan/tilt-huvud.
Som rubriken visar så behöver jag hjälp med elektroniken till ett pan/tilt-huvud för en filmkamera. Tanken är att det ska kunna styras via en joystick och i varierande hastighet/riktning.
Stegmotorer/styrning verkar va det bästa till ändamålet är vad jag har kommit fram till genom mina sökningar.
Har inte hittat det jag behöver från grunden, eller hur jag ska säga när jag har sökt så alla tips vilka prylar och vart man får tag i dem välkomnas. (ELFA med fördel men tips på andra ställen tas gärna emot)
/p
Stegmotorer/styrning verkar va det bästa till ändamålet är vad jag har kommit fram till genom mina sökningar.
Har inte hittat det jag behöver från grunden, eller hur jag ska säga när jag har sökt så alla tips vilka prylar och vart man får tag i dem välkomnas. (ELFA med fördel men tips på andra ställen tas gärna emot)
/p
Re: Hjälp med styrning/motor till pan/tilt-huvud.
Du måste ju lämna lite mer info för att någon ska kunna svara vettigt ö.h.t.
Är det t.ex. ett nybygge, så du kan designa huvudet efter vad för motorer du ska montera? Hur stora prylar handlar det om?
Hur pass kunnig är du? Det är inte helt enkelt att få ihop en stegmotorlösning (för jag antar att du inte vill blanda in datorer och styrprogram).
Behövs den exakthet, precision och repeterbarhet som stegmotorer ger? Det är inte så att det skulle fungera lika bra med växlade DC-motorer (betydligt lättare att bygga upp en styrning från grunden)?
Är det t.ex. ett nybygge, så du kan designa huvudet efter vad för motorer du ska montera? Hur stora prylar handlar det om?
Hur pass kunnig är du? Det är inte helt enkelt att få ihop en stegmotorlösning (för jag antar att du inte vill blanda in datorer och styrprogram).
Behövs den exakthet, precision och repeterbarhet som stegmotorer ger? Det är inte så att det skulle fungera lika bra med växlade DC-motorer (betydligt lättare att bygga upp en styrning från grunden)?
- prototypen
Nog för att likströmsmotorer rycker skakar och vibrerar men stegmotorer är väl BARA ryck och skak, Stegmotorer är nog hippt men det blir mera ryckningar i kameran, det blir dessutom dyrt och krångligt.
Börja med vanliga likströmmare och få till en bra H-brygga, funkar inte det så ger jag mig.
Protte
Börja med vanliga likströmmare och få till en bra H-brygga, funkar inte det så ger jag mig.
Protte
Ett par servo för radiostyrda modeller skulle kanske kunna vara nått. Finns ju från pytte till stora saker som klarar 10 kg.
Hur man ska koppla in det mekaniskt är den svåra biten.
Googla på servotestare eller liknande så finns det säkert någon som har en ritning på hur man med en potentiometer (joystick) får ut rätt pulser för att servot ska röra sig.
Personligen skulle jag ta en AVR/PIC och via AD-omvandlarna mäta en analog joystics position i x/y och skicka ut en lämpliga signaler till servona.
Hur man ska koppla in det mekaniskt är den svåra biten.
Googla på servotestare eller liknande så finns det säkert någon som har en ritning på hur man med en potentiometer (joystick) får ut rätt pulser för att servot ska röra sig.
Personligen skulle jag ta en AVR/PIC och via AD-omvandlarna mäta en analog joystics position i x/y och skicka ut en lämpliga signaler till servona.
- prototypen
Citat:
<Personligen skulle jag ta en AVR/PIC och via AD-omvandlarna mäta en analog joystics position i x/y och skicka ut en lämpliga signaler till servona.>
Varför A-D D-A omvandla när man kan koppla joysticken DIREKT till servot, är det processor bara för processandet skull?
Protte
<Personligen skulle jag ta en AVR/PIC och via AD-omvandlarna mäta en analog joystics position i x/y och skicka ut en lämpliga signaler till servona.>
Varför A-D D-A omvandla när man kan koppla joysticken DIREKT till servot, är det processor bara för processandet skull?
Protte
beror ju lite på vilken funktion man vill ha, enklaste är bara fyra strömbrytare som kör en motor åt dom hållen man vill, då har man ju bara en hastighet
sedan kan man ha en fröjdepinne med pottar och då styra efter två principer, den ena där man utslaget på potten varierar hastigheten på motorn, gillar den på kamerastyrning, då man har lätt för att vrida dit man vill se, släpper man fröjdepinnen så står kameran stilla
sedan kan man ha en feedback och utslaget på fröjdepinnen ställer pan/tilt i det läget joysticken står i, finns för och nackdelar , en fördel är om man vill styra mot olika vinklar genom att lägga på kända spänningar, exempelvis via ett styrkort från datorn
med stegmotorer är det lättare att styra från en dator , och hålla reda på vart den pekar
sedan kan man ha en fröjdepinne med pottar och då styra efter två principer, den ena där man utslaget på potten varierar hastigheten på motorn, gillar den på kamerastyrning, då man har lätt för att vrida dit man vill se, släpper man fröjdepinnen så står kameran stilla
sedan kan man ha en feedback och utslaget på fröjdepinnen ställer pan/tilt i det läget joysticken står i, finns för och nackdelar , en fördel är om man vill styra mot olika vinklar genom att lägga på kända spänningar, exempelvis via ett styrkort från datorn
med stegmotorer är det lättare att styra från en dator , och hålla reda på vart den pekar
Om man vill styra stegmotorer riktigt smidigt utan hack så kolla på "linistepper", ett drivkort för unipolära stegmotorer som inte är så strömeffektivt men ger väldigt jämn gång, har använts till bl.a teleskop och stjärnhimmelfoto.
http://www.piclist.com/techref/io/stepp ... /index.htm
Supports the standard modes:
* 200 step - full step
* 400 step - half step (with Full Torque)
* 1200 step - microstep 6th!
* 3600 step - microstep 18th!
Linear stepping at 3600. (thanks to Sam Colwell!)
9 current levels, 3600 steps,
with linear ramping!
And some hard to find "magic" modes:
* NO STEP - stepless operation via constant current linear smoothing
* High-Torque half stepping
* low power "hold" mode
Jag har tre stycken färdigbyggda, ge mig ett bra bud så kanske jag säljer dom!
http://www.piclist.com/techref/io/stepp ... /index.htm
Supports the standard modes:
* 200 step - full step
* 400 step - half step (with Full Torque)
* 1200 step - microstep 6th!
* 3600 step - microstep 18th!
Linear stepping at 3600. (thanks to Sam Colwell!)
9 current levels, 3600 steps,
with linear ramping!
And some hard to find "magic" modes:
* NO STEP - stepless operation via constant current linear smoothing
* High-Torque half stepping
* low power "hold" mode
Jag har tre stycken färdigbyggda, ge mig ett bra bud så kanske jag säljer dom!
Alla servon som jag har använt, och det är några stycken, styrs med en PWM-signal (Paustiden oviktig. 1.5ms puls är mittläge, 1ms och 2ms ändlägen). Menar du att de dessutom direkt kan känna av en potentiometer? Det har jag helt missat, i så fallprototypen skrev:Citat:
Protte
- prototypen
Det beror ju på vad det är för servo, det behöver ju inte absolut vara ett RC servo.
Protte
Protte
Storleksmässigt så kommer det vara till största delen till en liten dvkamera, men tänkt att kunna användas till lite större kameror i framtiden.
Kommer bygga efter motorerna jag får tag i.
Tanken va att få det skapligt steg/rycklöst och direktstyrt, behöver alltså inte kunna repetera några program.
Har kollat på olika lösningar med vanliga rc-grejor men vill kunna vrida huvet mer/snabbare än en vanlig rc-servo tillåter.
Har inte hållt på med så mycket elektronik av denhär typen men har inga större problem att förstå/lära mig hur saker fungerar eller hur jag ska formulera mig..
/p
Kommer bygga efter motorerna jag får tag i.
Tanken va att få det skapligt steg/rycklöst och direktstyrt, behöver alltså inte kunna repetera några program.
Har kollat på olika lösningar med vanliga rc-grejor men vill kunna vrida huvet mer/snabbare än en vanlig rc-servo tillåter.
Har inte hållt på med så mycket elektronik av denhär typen men har inga större problem att förstå/lära mig hur saker fungerar eller hur jag ska formulera mig..
/p
har du kollat hur snabba bra servon är nuförtiden??
ja, men hur löser man då pan/tilningen om man vill kunna röra huvet minst 270grader i sidled och iallafall 180grader uppochner? de flesta servos vrider ju bara inom ca90grader..grym skrev:har du kollat hur snabba bra servon är nuförtiden??
Här är ett exempel på huvud.. http://www.youtube.com/watch?v=6bHjsG9k-YU
Han använder ju borrmaskins dcmotorer..
/p
kollade du på linistepper och vanliga stegmotorer? duger det för teleskop så borde det funka för DV-kameror!
Förvisso, men eftersom det just var RC-servon som AntiZ skrev om i inlägget som du citerade, så antog jag att det fortfarande handlade om RC-servon.prototypen skrev:Det beror ju på vad det är för servo, det behöver ju inte absolut vara ett RC servo.
Protte
Om vi pratar om RC-servon så är det helt fel! Nästan alla moderna servon har lite mer än 180 graders vridning, och kan dessutom mycket enkelt modifieras för att kunna rotera fritt! Det är t.ex. inte alls speciellt avancerat att modifiera ett servo så att det kan rotera fritt, och flytta ut potentiometern till en annan plats, för att t.ex. kunna ha utväxling emellan! Detta gäller analoga servon, hur enkelt det är med digiala servon kan jag inte uttala mig om.Ruta skrev:ja, men hur löser man då pan/tilningen om man vill kunna röra huvet minst 270grader i sidled och iallafall 180grader uppochner? de flesta servos vrider ju bara inom ca90grader..grym skrev:har du kollat hur snabba bra servon är nuförtiden??
De kraftigare moderna RC-servona drar 1.8 Nm (altså lyfter de 18 kilo rakt upp 1 cm från centrum på utaxeln, därför de brukar kallas "artonkilosservon").
Har visst hänt lite på denna tråd sen sist.
Vad jag menade för servon är vanliga RC-servo, PWM-styrda precis som Walle skev tidigare.
Hitech gör en massa olika servo här är listan http://www.hitecrcd.com/product_file/fi ... _Chart.pdf
Jag tror att Speed är mätt på 60° (Detta servo som ex. http://www.hitecrcd.com/product_file/file/26/hs625.pdf ger knappa 0.2 sekunder på 60°) Max vridning vet jag inte (hittar inte info iaf) men säg att det är 90°. Med lite utväxling har du 360° och tiden det tär att snurra ett varv är 1,2 sekunder. Om detta räcker för dig vet jag inte?
Varför jag talar varmt för RC-servon är att man med minimal elektronik (i princip bara en mikroprocessor och ett par kondingar/motstånd) så kan man läsa av styrspakens läge (om man har en vanlig analog joystick) och antingen sakta röra servona (geom att kolla spänningen över joystickens potentiometer och generera en lämplig puls ut till servot). Lägger man till ev. knappar på joysticken kan man lätt ställa servona i utgångsläge med enknapp och kanske något autoläge med andra.
Troligtvis är det inte mycket svårare med stegmotorer, men det blir lite styrelektronik som ska till och vad jag vet så känner inte stegmotorer av var de är, utan det ska man hålla koll på, eller se till att mäta (jag vet inte så mycket om stegisar, men någon annan kan säkert rada upp vad som krävs). I ett RC-servo får du allt sådant. Det du behöver veta är att repetera en puls var 20 ms, och den ska vara 1,5 ms lång för att servot ska vara i mitten, 1 ms för max åt ena hållet och 2 ms för max åt andra. Det är superenkelt att göra med en AVR/PIC.
Har du boken 501'an (501 elektroniska projekt), så sök på servotestare där och de presenterar en liten krets byggd med astabila vippor som skapar denna puls. Man slipper programmeringen men det kräver en hel del komponenter för att fungera.
Vad jag menade för servon är vanliga RC-servo, PWM-styrda precis som Walle skev tidigare.
Hitech gör en massa olika servo här är listan http://www.hitecrcd.com/product_file/fi ... _Chart.pdf
Jag tror att Speed är mätt på 60° (Detta servo som ex. http://www.hitecrcd.com/product_file/file/26/hs625.pdf ger knappa 0.2 sekunder på 60°) Max vridning vet jag inte (hittar inte info iaf) men säg att det är 90°. Med lite utväxling har du 360° och tiden det tär att snurra ett varv är 1,2 sekunder. Om detta räcker för dig vet jag inte?
Varför jag talar varmt för RC-servon är att man med minimal elektronik (i princip bara en mikroprocessor och ett par kondingar/motstånd) så kan man läsa av styrspakens läge (om man har en vanlig analog joystick) och antingen sakta röra servona (geom att kolla spänningen över joystickens potentiometer och generera en lämplig puls ut till servot). Lägger man till ev. knappar på joysticken kan man lätt ställa servona i utgångsläge med enknapp och kanske något autoläge med andra.
Troligtvis är det inte mycket svårare med stegmotorer, men det blir lite styrelektronik som ska till och vad jag vet så känner inte stegmotorer av var de är, utan det ska man hålla koll på, eller se till att mäta (jag vet inte så mycket om stegisar, men någon annan kan säkert rada upp vad som krävs). I ett RC-servo får du allt sådant. Det du behöver veta är att repetera en puls var 20 ms, och den ska vara 1,5 ms lång för att servot ska vara i mitten, 1 ms för max åt ena hållet och 2 ms för max åt andra. Det är superenkelt att göra med en AVR/PIC.
Har du boken 501'an (501 elektroniska projekt), så sök på servotestare där och de presenterar en liten krets byggd med astabila vippor som skapar denna puls. Man slipper programmeringen men det kräver en hel del komponenter för att fungera.