reglera höga strömmar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mackan1989
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 mars 2009, 13:49:52

reglera höga strömmar

Inlägg av mackan1989 »

Hej,
vi har som gymnasieprojekt att skapa ett snabbt fordon. Till det ska vi använda en startmotor från en äldre bil och ett bilbatteri. Min fråga är vilket är bästa sättet att reglera strömmen som går till motorn?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7242
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: reglera höga strömmar

Inlägg av psynoise »

H-brygga och PWM-stryrning kanske. Dock är det alltid bra att specifisera sig så mycket som möjligt, maxström, fartreglage, polvändning...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26781
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: reglera höga strömmar

Inlägg av Icecap »

Ha klart för er att en startmotor är stark, ineffektiv och definitivt inte tål speciell lång gångtid.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24766
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: reglera höga strömmar

Inlägg av Henry »

Och att startströmmen precis vid start då det är max belastning blir mycket hög vilket kräver sina komponenter.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: reglera höga strömmar

Inlägg av xxargs »

lär er vad strömbegränsning är för något, och för att inte elda upp all effekt i strömgeneratorn så bör man lära sig nyttja dom parasitinduktanser som finns och kanske addera extra drosslar för att nyttja dess tröghet i någon form av PWM-drivning. Snubberkretsar kommer nog också vara bra att läsa på om - parasitinduktanser är inte alltid på dom ställen man önskar och därför måste hanteras för att inte ställa till skada och/eller haverera effektkomponenter med sina spänningsspikar. Med andra ord välkommen till verkligheten :-)

startmotor är defintivt inte den bästa motortypen - förutom de redan nämda nackdelarna ang. verkningsgrad mm. så är dom oftast glidlagrade för korta insatser med hög yttryck och definitivt inte gjord för att snurra kontinuerligt. lätt för överhettning pga den obefintliga kylningen och både borstar och glidlager är nog totalslut redan efter några timmars körning gissar jag.


men ändå - Lycka till!
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: reglera höga strömmar

Inlägg av Kjelle »

Hör med en truckfirma, gamla eltruckar har tyristorstyrning, pratar ni snällt
med någon reparatör så kanske ni kan få en styrning till ett bra pris.

Annars en enkel metod är väl och linda olika effektmotstånd av värmetråd(kanthal)
och välja motstånd(hastighet) med olika kontaktorer.

Kjelle
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17769
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: reglera höga strömmar

Inlägg av grym »

spm liten var startmotorer kul att ha på lådbilar, bara se till att kugghjulet låg mot lådbilshjulet

men dom höll ungerfär en timma totalt när man lekte, tur att det fanns gott om dom :mrgreen:

skaffa en bättre motor för allt i världen :wink:
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: reglera höga strömmar

Inlägg av Andax »

Såg i oktobernumret 2008 av Servo Magazine hur de moddade startmotorer för bl.a. bidirektionell drift mm för diverse robotbyggen.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: reglera höga strömmar

Inlägg av $tiff »

Kjelle skrev:Hör med en truckfirma, gamla eltruckar har tyristorstyrning, pratar ni snällt
med någon reparatör så kanske ni kan få en styrning till ett bra pris.
Intressant, körde inte gamla eltruckar med DC-motorer, hur implementerar man en styrning för dessa med tyristorer (icke-GTO?)?
Kjelle skrev:Annars en enkel metod är väl och linda olika effektmotstånd av värmetråd(kanthal)
och välja motstånd(hastighet) med olika kontaktorer.
Enkelt, nja, man måste fortfarande ha stora omkopplare för att välja driftläge. Och sedan ska man hantera värmeutvecklingen från ytterligare en spillkälla. Pulsbreddsmodulering är definitivt bättre.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: reglera höga strömmar

Inlägg av Kjelle »

Truckar går ju på 24 V så det får seriekopplas 2 bilbatterier.
Styrningarna är ju väldigt enkla, bara ansluta potentiometer för gaspådrag, fram/back brukar däremot skötas med kontaktorer.
Själva motorn kan ju tas från trucken också och då är det ju i regel en kullagrad fläktkyld variant, med andra ord gjord för
kontinuerlig drift.

Vet inte vad trådskaparna har för syfte, kanske är det något avancerat miljöprojekt på gång ?
Dom får berätta mera.

Kjelle
Skriv svar