reglera höga strömmar
-
mackan1989
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 7 mars 2009, 13:49:52
reglera höga strömmar
Hej,
vi har som gymnasieprojekt att skapa ett snabbt fordon. Till det ska vi använda en startmotor från en äldre bil och ett bilbatteri. Min fråga är vilket är bästa sättet att reglera strömmen som går till motorn?
vi har som gymnasieprojekt att skapa ett snabbt fordon. Till det ska vi använda en startmotor från en äldre bil och ett bilbatteri. Min fråga är vilket är bästa sättet att reglera strömmen som går till motorn?
Re: reglera höga strömmar
H-brygga och PWM-stryrning kanske. Dock är det alltid bra att specifisera sig så mycket som möjligt, maxström, fartreglage, polvändning...
Re: reglera höga strömmar
Ha klart för er att en startmotor är stark, ineffektiv och definitivt inte tål speciell lång gångtid.
Re: reglera höga strömmar
Och att startströmmen precis vid start då det är max belastning blir mycket hög vilket kräver sina komponenter.
Re: reglera höga strömmar
lär er vad strömbegränsning är för något, och för att inte elda upp all effekt i strömgeneratorn så bör man lära sig nyttja dom parasitinduktanser som finns och kanske addera extra drosslar för att nyttja dess tröghet i någon form av PWM-drivning. Snubberkretsar kommer nog också vara bra att läsa på om - parasitinduktanser är inte alltid på dom ställen man önskar och därför måste hanteras för att inte ställa till skada och/eller haverera effektkomponenter med sina spänningsspikar. Med andra ord välkommen till verkligheten 
startmotor är defintivt inte den bästa motortypen - förutom de redan nämda nackdelarna ang. verkningsgrad mm. så är dom oftast glidlagrade för korta insatser med hög yttryck och definitivt inte gjord för att snurra kontinuerligt. lätt för överhettning pga den obefintliga kylningen och både borstar och glidlager är nog totalslut redan efter några timmars körning gissar jag.
men ändå - Lycka till!
startmotor är defintivt inte den bästa motortypen - förutom de redan nämda nackdelarna ang. verkningsgrad mm. så är dom oftast glidlagrade för korta insatser med hög yttryck och definitivt inte gjord för att snurra kontinuerligt. lätt för överhettning pga den obefintliga kylningen och både borstar och glidlager är nog totalslut redan efter några timmars körning gissar jag.
men ändå - Lycka till!
Re: reglera höga strömmar
Hör med en truckfirma, gamla eltruckar har tyristorstyrning, pratar ni snällt
med någon reparatör så kanske ni kan få en styrning till ett bra pris.
Annars en enkel metod är väl och linda olika effektmotstånd av värmetråd(kanthal)
och välja motstånd(hastighet) med olika kontaktorer.
Kjelle
med någon reparatör så kanske ni kan få en styrning till ett bra pris.
Annars en enkel metod är väl och linda olika effektmotstånd av värmetråd(kanthal)
och välja motstånd(hastighet) med olika kontaktorer.
Kjelle
Re: reglera höga strömmar
spm liten var startmotorer kul att ha på lådbilar, bara se till att kugghjulet låg mot lådbilshjulet
men dom höll ungerfär en timma totalt när man lekte, tur att det fanns gott om dom
skaffa en bättre motor för allt i världen
men dom höll ungerfär en timma totalt när man lekte, tur att det fanns gott om dom
skaffa en bättre motor för allt i världen
Re: reglera höga strömmar
Såg i oktobernumret 2008 av Servo Magazine hur de moddade startmotorer för bl.a. bidirektionell drift mm för diverse robotbyggen.
Re: reglera höga strömmar
Intressant, körde inte gamla eltruckar med DC-motorer, hur implementerar man en styrning för dessa med tyristorer (icke-GTO?)?Kjelle skrev:Hör med en truckfirma, gamla eltruckar har tyristorstyrning, pratar ni snällt
med någon reparatör så kanske ni kan få en styrning till ett bra pris.
Enkelt, nja, man måste fortfarande ha stora omkopplare för att välja driftläge. Och sedan ska man hantera värmeutvecklingen från ytterligare en spillkälla. Pulsbreddsmodulering är definitivt bättre.Kjelle skrev:Annars en enkel metod är väl och linda olika effektmotstånd av värmetråd(kanthal)
och välja motstånd(hastighet) med olika kontaktorer.
Re: reglera höga strömmar
Truckar går ju på 24 V så det får seriekopplas 2 bilbatterier.
Styrningarna är ju väldigt enkla, bara ansluta potentiometer för gaspådrag, fram/back brukar däremot skötas med kontaktorer.
Själva motorn kan ju tas från trucken också och då är det ju i regel en kullagrad fläktkyld variant, med andra ord gjord för
kontinuerlig drift.
Vet inte vad trådskaparna har för syfte, kanske är det något avancerat miljöprojekt på gång ?
Dom får berätta mera.
Kjelle
Styrningarna är ju väldigt enkla, bara ansluta potentiometer för gaspådrag, fram/back brukar däremot skötas med kontaktorer.
Själva motorn kan ju tas från trucken också och då är det ju i regel en kullagrad fläktkyld variant, med andra ord gjord för
kontinuerlig drift.
Vet inte vad trådskaparna har för syfte, kanske är det något avancerat miljöprojekt på gång ?
Dom får berätta mera.
Kjelle
