Bistabilt Halvledarrelä?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Ansvarig

Bistabilt Halvledarrelä?

Inlägg av Ansvarig »

Hej!

Håller på att prototypa ett touch-interface för lampstyrning...
Har en krets som sluter när den är påverkad, men öppnar så fort man slutar påverka den. Det är tänkt att det ska fungera som On/Off switch och därför behövs ett bistabilt halvledarrelä för att hålla matningen till lampan hög! Så, finns det bistabila, eventuellt växlande, halvledarreläer? Mekaniska reläer vill jag helst undvika, då tyst operation och lång livslängd är mycket viktig.

Adam Persson
sodjan
EF Sponsor

Re: Bistabilt Halvledarrelä?

Inlägg av sodjan »

Kanske inte halvledarreläet i sig, men man kan ha en "låskrets" före relät med valfri funktion,
t.ex så som du beskriver.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det är väl bara att koppla in en vanlig bistabil vippa baserad på tex en 555a som styrning till ett vanlig SSR?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag fattar det som att det är bara en "knapp" som ska fungera som on/off. Dvs. första gången du trycker slår den till, nästa gång slår den från, osv. Isåfall ska du ha en T-vippa före ditt halvledarrelä.
Ansvarig

Inlägg av Ansvarig »

Självklart är det en lösning, men tänkte att det kanske fanns nån som hade kombinerat de i en enhet!
Nåväl, jag har hittat ett sätt att ställa om Touch-ICn i växlande läge, så jag kör med ett vanligt halvledarrelä utan vippa...

Jag letar nu efter material material till elektroden, som på grund av att mjuklödning ska göras, gärna får vara koppar.
Jag ska göra en cirkulär elektrod på runt 2-3 cm, och behöver därför små bitar tunn kopparplåt, cirka 0.25-0.5 mm och liknande både till elektrod och skärmning... Någon som vet var man får tag på kopparplåt i små bitar, alltså ungefär 10cmX10cm och inte i meterstora plåtar...?

Adam Persson
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Classe har 0,5mm.
Skriv svar