Man kan ju köpa switchade batterieliminatorer, för att driva sina hemmbygge. Tex Claesohlson 36-3310. Har en 32-2316 men den finns bara som rek till 32-7491, om man söker på hemsidan. Den driver jag mycket med, kanske inte helt ren men det funkar. Men finns det för inbyggnad? Som trafo ersättare.
"Batterieliminator.
Energisparande batterieliminator med teknik som gör att batterieliminatorn slås av helt och ej drar ström då den inte har någon förukare inkopplad. Stabiliserad och inställningsbar utspänning 3, 4.5, 5, 6, 9, 12 V DC. Max belastning vid 3, 4.5, 5 och 6 V är 1 A. Max belastning vid 9 och 12 V är 0,5 A. Försedd med kortslutningsskydd.
Artikelnummer 36-3310 "
Finns det switchade trafo ersättare?
Re: Finns det switchade trafo ersättare?
Du får nog förklara lite bättre vad det är du vill ha, jag blir iaf inte riktigt klok på vad du skriver. Bara en soppa med alla CO-artikelnummer hit och dit.
Söker du efter en switchad nätdel för inbyggnad? Vilka specifikationer?
Söker du efter en switchad nätdel för inbyggnad? Vilka specifikationer?
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Mitt i prick. Finns det för högre effekt? Är det ac ut? Går det att bygga billigare själv? Men det blir större säkerhet med färdiga moduler.
Edit: Enl bilden skall det vara DC, kanske inte på alla dock.
Edit: Enl bilden skall det vara DC, kanske inte på alla dock.
Klicka dig vidare till elfa och sen Strömförsörjning/Batterier - Nätaggregat - Nätmoduler och Inbyggnadsaggregat, där hittar du en hel hög.
Läs specifikationerna så ser du vad det är.
Läs specifikationerna så ser du vad det är.
Det går helt klart att bygga billigare själv. Om du kollar på den här sidan så ser du några olika kopplingar. Dock kan de nog vara förenklade, men i princip är det bara några transistorer, dioder, spolar/transistorer och kondensatorer.
Men helt klart är det enklare att få till det med färdiga moduler. Jag väljer moduler före att designa egna switchade. Dyrare, men enklare och snabbare.
Edit: Kolla på bilden på elfa produkt 69-947-27 så ser du i princip vad ett switchat aggregat består av.
Men helt klart är det enklare att få till det med färdiga moduler. Jag väljer moduler före att designa egna switchade. Dyrare, men enklare och snabbare.
Edit: Kolla på bilden på elfa produkt 69-947-27 så ser du i princip vad ett switchat aggregat består av.