Frågan är kort och gott, är eddyströmmar ett problem med kolfiber? Om man tänker sig att man använder kolfiber i t.ex. pipan på en coil gun, skulle man få eddyströmmar i kolfiberröret?
Om man får det orsakar väl dessa eddyströmmar förluster i form av värme?
Kolfiber och eddyströmmar
Re: Kolfiber och eddyströmmar
Effekten = Spänningen^2 / Resistansen ..? 
Resistansen hos kolfibern. Med nog spänning blir den nog ett fint värmeelement. Frågan är väl om det blir för varmt, snarare om det blir varmt.
Resistansen hos kolfibern. Med nog spänning blir den nog ett fint värmeelement. Frågan är väl om det blir för varmt, snarare om det blir varmt.
Hmm..inte säker på om jag hänger med nu. "Spänningen", är det inspänningen på spolen? Strömmen genom spolen då? 
För jag pratar altså inte om att skicka strömmen genom kolfibret, utan att använda ett kolfiberrör som pipa och ha en spole på utsidan och projektil på insidan.
Högre resistans i materialet borde ju ge högre spänning men lägre eddyström, eller?
För jag pratar altså inte om att skicka strömmen genom kolfibret, utan att använda ett kolfiberrör som pipa och ha en spole på utsidan och projektil på insidan.
Högre resistans i materialet borde ju ge högre spänning men lägre eddyström, eller?
Spänningen är sannolikt den ems som induceras i röret av strömförändringen genom spolen. Här pratar de om samma sak http://4hv.org/e107_plugins/forum/forum ... post_64424.
Kolfiberröret blir ju ett kortslutet lindningsvarv som genomlöps av samma magnetfält som spolen genererar.
Svaret är altså kort och gott, JA!
Vilket betyder att man nog ska undvika kolfiber för såna här prylar
(Synd, för det skulle se förjäkla snyggt ut!! 
Jag har kört med VP-rör från biltema, kanske lite tjocka men funkar bra för en första version.
Artikelnummer: 44-810. Inte lika snygga men kanske går att lägga på nån fuskkolfiber eller måla svart.
Artikelnummer: 44-810. Inte lika snygga men kanske går att lägga på nån fuskkolfiber eller måla svart.