Delay, slow-start, ca 300 volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peppar

Delay, slow-start, ca 300 volt

Inlägg av Peppar »

Det finns säkert någon tråd här om detta. Men jag hittade ingen.

Detta är inget svårt så långt jag kan förstå. Men jag vet inte vart jag ska börja. Och google har inte hjälpt. Jag har sökt på relay, delay, slow-start och ett dussin olika kombinationer. Det som gör det extra frustrerande är att jag ska ha ett lämpligt schema någonstans på datorn. Det enda jag minns är att där var ett motstånd och när man slog på hade anoden, säg, 50-100V och efter ett tag slog relät till och där var full spänning.

Jag vet helt enkelt inte vad jag letar efter utöver relä och ett schema på fördröjning. Som sagt, inget svårt. Relät är också ett problem. Det högsta jag kunde hitta var ett relä som klarar 250VDC hos Elfa.

Så är det någon som vet vart jag börjar? Något namn? IC-krets? Transistor?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Delay, slow-start, ca 300 volt

Inlägg av Walle »

Det är med hög sannolikhet en 555-koppling du letar efter, eftersom den är perfekt för sådana här ändamål.

Den är mycket enkel att koppla upp för att ge en tillslagsfördröjning, faktiskt den enklaste kopplingen. Allt som behövs är en 555'a (billig!), ett motstånd och en kondensator.

Kolla en bit ner på den här sidan, rubrik "Monostable Mode": http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html

En liten start i alla fall :)
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Har du sökt på " soft start" ?
Dyker upp en hel del.

Samma mjukstart som är till transformatorer går säkert omsätta till mjukstart för
anodspänning.

Kjelle
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Använd likriktarrör så får du automatiskt mjukstart.
Relän mår ju inte så bra av likströmslast men det är ju bara ett tillslag det gäller
Sedan kan man sätta relä före likriktaren också och switcha växelström så håller kontakterna längre.
250 v på kontakterna är ju inget problem, du vill ju börja på 100 så då är det 200 över kontakten, men likström är inte så bra i reläkontakter.

Protte
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

enkel modell är att sätta att effektmotstånd innan likriktarbryggan, och då så laddas kondingarna upp långsamt, och över kondingarna så har man ett relå som slår till vid ca 80% av den normala spänningen och kortsluter motståndet, relets tillslagsspänning kan man justera lite med zenerdioder i serie
Peppar

Inlägg av Peppar »

Tack.

Jag sprang på 555. Men som nämnts, DC och 300V var problemet. Jag trodde ändå inte att det skulle vara så svårt att hitta något.

Normalt skulle jag använda vacuum. Jag har några EZ91, vilket skulle räcka i detta fall, 300V och ca 15mA. Men spänningsfallet är ett skäl till varför jag vill slippa det i just detta fall. Jag har redan transformatorn.

Jag var inte rädd att inte kunna lösa detta. Jag var mer rädd för att missa något. Kanske där fanns någon smart och självklar lösning som jag missat. Jag vet sedan tidigare att där finns "thermal delay relay tubes". Även de tycks ogilla DC.

Kanske jag får göra som prototypen säger och sätta relät före likriktarna.

Tillägg: Missade gryms inlägg. Vi skrev samtidigt. Det är förmodligen så det schema jag har någonstans på hårddisken ser ut. Relät på 250V är borde funka perfekt. Det är bara själva brytandet som är kritiskt, som jag förstår det.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag missförstod nog vad det var du sökte, så 555 är inte relevant för dig :)

Jag tolkade "relä och ett schema på fördröjning" som att det var en tillslagsfördröjning du sökte. Typ "tryck på knappen och fläkten startar efter 3 minuter".
Peppar

Inlägg av Peppar »

Jo, 555 är relevant. Har precis beställt en. Det var mer att jag undersökte vilka alternativ som finns. Där var också spänningen. Relät jag beställde är ett gränsfall. Men så är strömbrytaren. Jag tror inte att det ska bli några problem med det. Skulle de trots allt inte klara spänningen så är där ingen fara utan mer en fråga om olägenhet.

Jag har en annan fråga. Och för att slippa starta en ny tråd ställer jag den här. Jag hittade detta väldigt enkla schema: http://www.electronics-project-design.c ... rcuit.html

Min fråga gäller triggningen. Säg att vi använder 3V för att trigga den.

Vad jag oroar mig för här är att så som jag tänkt mig så har 555 ingen spänning. Den får spänning först när allt annat får spänning. Alltså 555 får spänning samtidigt som den triggas. Kommer detta att funka eller behöver 555 spänning innan den triggas?

I så fall, finns där andra alternativ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har inte hittat något schema för en 555-koppling med just den funktionen och det var precis vad jag behövde till ett projekt, så jag klurade en stund. Det var inte så svårt. Håll triggen inne en liten stund automatiskt vid spänningstillslag mha ett motstånd och en konding.
Längst ner i mitten här: http://madmodders.se/temp/C64DTV/DTV_breakout_board.gif
När man lägger en spänning in där det står +5V, kommer det efter en stund ut +5V där det står BAT+. Funkar lika bra med +12V, men troligen ändras tiden då. Vet inte riktigt hur man ska räkna tiden med den här lösningen, men det är väl bara att prova sig fram. :D
En liten nackdel är att det kommer en jättekort spänningsspik på utgången precis när kretsen får spänning. Den är lätt att filtrera bort, och ett relä hinner definitivt inte dra under den korta spiken.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Det ser ju enkelt ut :wink:

Det enda som tycks vara säkert nu är att jag inte får detta klart i helgen.

Där finns givetvis ett enkelt alternativ--två strömbrytare.

Hur som helst, jag har lite att sätta mig in it.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bild

Man kan byta plats på R och C så får man omvänd funktion på pinne 3
MM varför trassla med flera RC nät?

En modern 555 = 7555 orkar nog inte driva ett relä direkt så en transistor emellan behövs nog.
Protte
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag blir förvirrad...

Först trodde jag att det var tillslagsfördröjning som efterfrågades, sedan trodde jag att det var någon slags mjukstart exempelvis för att mjukt tända lampor eller nåt sånt. Men nu vet jag inte vad jag tror :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om det gått dig förbi så är det en rörnisse som skapat tråden.

För att anodspänningen inte ska vara så hög före det att rören börjar belasta anodspänningen så vill man ha en mjukstart, låt nu vara det blir två nivåer men ändå. Till detta behövs då även en fördröjning i storleksordningen den tid det tar att få katoderna varma.

Vad som behövs är en 555 och ett relä som kortsluter ett motstånd (som sitter i serie med likriktaren) på AC sidan.

Frågor?

Protte
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det hade gått mig totalt förbi! :D

Inte konstigt att jag var förvirrad!
Skriv svar