Det intressanta i brus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
saddox
Kontakt:

Det intressanta i brus

Inlägg av saddox »

Ja.. vad är det?
Klart jag vet en del om brus efter massa poäng läst som snart elektro-dator-ingenjör + mocklat hemma med en hel del MEN:

Ska hålla en föreläsning om brus på fredag inför lärare + klass.
Diverse beräkningar av brusmodeller(hur man får med bruset i Pspice osv), brus man kan få vid konstruktion av kretsar, IC, termiskt(johnson), shot noise osv.. osv..
men.. några tips på mer saker man kan ta upp?

Så ta nu ocgh skriv av er om brus.
Nyttiga användingsområden?(mest använt brus i synth/ljud-applikationer hittills)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Det enda intressanta med brus som jag känner till är när man kan filtrera bort eländet. :D Nja det kanske inte är hela sanningen.

Oftast vet man ju ganska väl hur signalen ser ut som man är intresserad av vilket ger att man kan konstruera sitt/sina filter så att man kan undvika bruset. Eller om man har sådan tur att man kan designa sin signal till amplitud och/eller frekvens så att det blir ett optimalt signal brusförhållande. Med optimalt menar jag här enklast möjliga filterkonstruktion och signalbehandling.

Glöm inte: signalkälla - medium - filter - förstärkare - signalbehandling

Sist men inte minst: Brus är otäcka saker :lol:
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Sant.. ska nog ha med några vettiga "signalvägar" på nån OH. Kan ju vara vettigt.
Bilder är bra.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Absolut!
En bild säger mer än tusen ord.
evert2

Inlägg av evert2 »

saddox:
Kanske inte så jättespännande idé jag har att komma med...men fort som jag såg ditt inlägg så kom jag å tänka på nåt.

Brus kan vad jag förstå uppstå på olika sätt. T ex om man har ett högt värde på en komponent så kanske det medför att bruset ökar på grund av "faktor A"...men å andra sidan....om man har ett lågt värde på en komponent så kanske det medför att bruset ökar på grund av "faktor B"....och att man därmed kan tänkas hitta ett optimum.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Man kan faktiskt ha nytta av brus också, t.ex. för vid A/D (och D/A) omvandling, s.k. dithering.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Glöm inte att val av kalar kan vara avgörande för hur mycket brus du får med i signalen.

- Vilken sorts skärmning
- Behövs skärmning
- Hur skall kabeln/kablarna dras
- Fungerar det om ledarna inte är tvinnade

Helt enkelt billigaste och effektivaste vägen från signalkälla till avläsning/databehandling
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Kan man också spela in brus på en kassettbandspelare och sedan höra röster från "andra sidan". :-)

http://www.electronic-voice-phenomena.net/evp.php
evert2

Inlägg av evert2 »

Vid slumpgenerering kan man visst också ha nytta av brus.....har jag hört.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Brus är väl ofta slumpgenererat till amplitud men framför allt frekvensinnehåll. (Tänker nu på vitt brus)
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Ursäkta om jag stör en viktig diskusion, men folk verkar ha koll på läget här så jag tänkte passa på att fråga:
Rosa brus (pink noise) vad är det?
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Min uppfattning av rosa brus är att det är bandbreddsbegränsat. T.ex kan man göra rosa brus genom att lågpassfiltrera vitt brus. Om ingen bekräftar det så får jag väl leta upp en definition.

En praktisk tillämpning av brus är talsyntes.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Från susning.nu

"Rosa eller skärt brus (pink noise) är en slumpsignal vars signaleffekt är avtagande med ökande frekvens, så att den innehåller exakt lika mycket signalenergi per oktav (frekvensfördubbling) inom det för örat hörbara området. Det motsvarar en lutning på -20 dB/dekad eller cirka -6 dB/oktav av spektrumet. Rosa brus är en vanlig testsignal för ljudkretsar."

/Johan
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Visst är väl rosa brus sådant som har lika mycket energi i varje oktav. Alltså, det finns lika mycket energi mellan t.ex. 100 och 200 Hz som mellan 1000 och 2000. Tror rosa brus används mycket inom ljud, för att den fördelningen låter "jämn".

Edit: jaha, då var man efter igen...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

susning och cyr är överens :)

/Johan
Skriv svar