Coherent monsterdiod eldar en peng.
Re: Coherent monsterdiod eldar en peng.
fy tusan, ingen dålig diodlaser det där.
Är de 2V/60A den matas med eller?
Är de 2V/60A den matas med eller?
Japp 60A. Vid 60.2A hade den 2.07V spänningsfall över över dioden. Uteffekten från en laserdiod ökar oftast linjärt mot strömmen så fort man kommit upp över en tröskelström. Typisk lutning för laserdioder är ca 1 W/A.
Riktigt häftigt, snacka om power! Strålen är väl tämligen ofokuserad dessutom?
Vilka pengar brakar en sån där diod lös på? $5000-$10000?
Vilka pengar brakar en sån där diod lös på? $5000-$10000?
Splitternytt och från en svensk importör så hade det inte förvånat mig om det kostat en sådan summa men på Ebay kan man däremot få tag på sådana här ibland för skitsummor men som ändå är helt i tipp topp skick. Har sett de som sålts för bara några 100-lappar för 10-talet watt eller så till runt 1000-lappen+ eller vad det nu var för 50 - 100W men det kan bli en hel del mer om det är många som slåss men det blir förstås ändå mycket under vad de kostat nytt. Drivningen kan det dock vara lite kinkigare med om man vill driva max.
Om man fokusera en sådan här kraftigt så bränner man hål genom en tunn skiva av plåt utan större problem.
Undrar om den inte är fokuserad, de brukar annars ge ut ett tunnt men brett band som är rätt stort på lite avstånd då de är uppbyggda av flera små laserelement på någon watt vardera eller så som sedan sitter bredvid varandra.
Om man fokusera en sådan här kraftigt så bränner man hål genom en tunn skiva av plåt utan större problem.
Undrar om den inte är fokuserad, de brukar annars ge ut ett tunnt men brett band som är rätt stort på lite avstånd då de är uppbyggda av flera små laserelement på någon watt vardera eller så som sedan sitter bredvid varandra.
Senast redigerad av Henry 4 mars 2009, 13:36:38, redigerad totalt 1 gång.
Intressant vad man kan åstadkomma med ganska lite effekt.
Är det helt ofarligt att stå oskyddad bredvid en sådan? Med tanke på reflektioner och dylikt.
Är det helt ofarligt att stå oskyddad bredvid en sådan? Med tanke på reflektioner och dylikt.
Absolut inte. Bara reflektionen från tegelstenen kan göra en blind innan man vet ordet av det och kanske tom ge en lätt rodnad på hud.
808nm lär väll vara IR, så du är blind innan du vet om det.
Lär sitta något sånt här innuti

Lär sitta något sånt här innuti

Cool bild!
Det är IR, så det är ju i alla fall ganska simpelt att skydda ögonen mot den reflekterade strålningen. Ett par vanliga genomskinliga skyddsglasögon ska funka, om jag inte har helt fel. Men det skyddar ju inte på något sätt mot en direktträff av vare sig strålen eller en skarp reflektion.
Det är IR, så det är ju i alla fall ganska simpelt att skydda ögonen mot den reflekterade strålningen. Ett par vanliga genomskinliga skyddsglasögon ska funka, om jag inte har helt fel. Men det skyddar ju inte på något sätt mot en direktträff av vare sig strålen eller en skarp reflektion.
Wallle: det här är såpass nära det synliga spektrumet, så det fungerar inte alls, tvärtom är 808nm lite jobbig att skydda sig mot, det med polykarbonatglasögon gäller när vi snackar IR-lasrar i stil med CO2 på 10000nm...
Man ska använda ett par korrekta laserskyddsglasögon. Ett par vanliga genomskinliga platsglasögon funkar kanske för CO2 lasrar vid 10 µm våglängd men garanterat inte för 808 nm!!!
Har en tidigare generation av en sån här i källaren på jobbet, samt en likadan laserkylare som i filmen ovan. Funderar på att bygga ihop det någon dag då man får tid över!!
Har en tidigare generation av en sån här i källaren på jobbet, samt en likadan laserkylare som i filmen ovan. Funderar på att bygga ihop det någon dag då man får tid över!!
Polykarbonatglasögon fungerar utmärkt vid 10µm, men skyddar inte alls vid 808nm precis som Andax säger, släpper nog igenom 90% av laserstrålningen (dvs nästan enbart rena reflektionsförluster och ingen övrig dämpning)
Cool diod, man jag måste gnälla på kamerakillen, han framkallade nästan panik hos mig 
Är det så svårt med stativ?

Är det så svårt med stativ?
WOW! Säg till om du vill bli av med dom.... 
Förresten, killen ska inte använda lasern för att gravera eller okynneselda, han håller på och planerar/bygger en monster DPSS-laser, grön tror jag.

Andax skrev: Har en tidigare generation av en sån här i källaren på jobbet, samt en likadan laserkylare som i filmen ovan. Funderar på att bygga ihop det någon dag då man får tid över!!
Förresten, killen ska inte använda lasern för att gravera eller okynneselda, han håller på och planerar/bygger en monster DPSS-laser, grön tror jag.
I stand corrected!Meduza skrev:Wallle: det här är såpass nära det synliga spektrumet, så det fungerar inte alls, tvärtom är 808nm lite jobbig att skydda sig mot, det med polykarbonatglasögon gäller när vi snackar IR-lasrar i stil med CO2 på 10000nm...

Vilken tur att jag reserverade mig med "om jag inte har helt fel", för det hade jag ju