Hallojs!
Har en grunka från en gammal tvättmaskin som skrotades för ett år sedan. Jag har tagit mig friheten att anta att det är en dubbel magnetventil för vattentillförseln. Tyvär så kan jag inte visa någon bild just nu eftersom mitt photobucketkonto verkar ligga nere.
Ni som lekt med dylika ting kanske har någon kännedom om i vilken region styrspänningen till dessa brukar ligga? För visst bör de väl vara spänningsstyrda?
Jag mäter i alla fall motståndet till ca 3,5kOhm.
Hoppas någon kan hjälpa.
MVH
/Tottish
Styrspänning till magnetventil (?)
Re: Styrspänning till magnetventil (?)
Vet nu förstås inte exakt vilken det är men är det en standard vattenventil för intagning av vatten så är det normalt 230V, har faktiskt inte varit med om något annat på tvättmaskiner men det är förstås ingen garanti för att även denna är 230V men sannolikheten är väldigt hög. Står det ingenting alls på den?
Om det är en standardventil så fungerar dessa enbart som ventil om de står under tryck from en viss gräns annars rinner vattnet bara rakt igenom oavsett om den är aktiverad eller ej.
Om det är en standardventil så fungerar dessa enbart som ventil om de står under tryck from en viss gräns annars rinner vattnet bara rakt igenom oavsett om den är aktiverad eller ej.
Står 645.191.140. på den ena men det säger väl kanske inte så mycket. Trycket i mittfall är ca 2m fallhöjdstryck och det kanske är för lite då.
Men den kan kanske matas med 230V AC då? Går den sönder så är det väl så, tror jag provar lite senare ikväll.
Tack för hjälpen, Henry.
MVH
/Tottish
Men den kan kanske matas med 230V AC då? Går den sönder så är det väl så, tror jag provar lite senare ikväll.
Tack för hjälpen, Henry.
MVH
/Tottish
>Trycket i mittfall är ca 2m fallhöjdstryck och det kanske är för lite då.
Är INTE många magnetventler som klarar så låga tryck.
Att en "standard vattenventil för intagning av vatten" klarar det.
Är inte troligt.
Är INTE många magnetventler som klarar så låga tryck.
Att en "standard vattenventil för intagning av vatten" klarar det.
Är inte troligt.