Startsvårigheter MS Vista
- prototypen
Startsvårigheter MS Vista
Tänk vad Windows kan höja adrenalinnivån.
Sonen har en 1/2 år gammal Fujitsu Siemens med Vista och en Asus 20" bildskärm ansluten med DVI.
Man MÅSTE starta skärmen först för att datorn ska vilja putta ut något till bildskärmen.
Startar man om datorn MÅSTE man slå av skärmen och sedan på före någonstans i omstarten.
Startar man datorn först och skärmen sedan så dyker texten ASUS upp sedan mörkt och sedan NO SIGNAL.
Datorn har nu tappat bort nätverket men det löste sig med kallstart på fibermoden, router och dator (med skärmen på).
Förstår ni att jag gillar Mac.
Är det någon som kan skicka ett gott råd / dynamit så vi får ordning på detta.
Protte
Sonen har en 1/2 år gammal Fujitsu Siemens med Vista och en Asus 20" bildskärm ansluten med DVI.
Man MÅSTE starta skärmen först för att datorn ska vilja putta ut något till bildskärmen.
Startar man om datorn MÅSTE man slå av skärmen och sedan på före någonstans i omstarten.
Startar man datorn först och skärmen sedan så dyker texten ASUS upp sedan mörkt och sedan NO SIGNAL.
Datorn har nu tappat bort nätverket men det löste sig med kallstart på fibermoden, router och dator (med skärmen på).
Förstår ni att jag gillar Mac.
Är det någon som kan skicka ett gott råd / dynamit så vi får ordning på detta.
Protte
Re: Startsvårigheter MS Vista
Jag har samma problem, Asus skiter fullständigt i att det finns signal i kabeln; skärmen vill ha en resetsignal för att reagera. Min workaround för denna fånighet är att sätta "Turn off monitors" till 2 minuter i kontrollpanelen (Power options).
Iallafall i BillXP, i Vista vet jag inte vad som gäller.
Iallafall i BillXP, i Vista vet jag inte vad som gäller.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Förlåt men hur kan den inställningen i kontrollpanelen påverka en 'kallstart' ?
Svaret är att det kan den inte, det är jag som läste snett från det att han skrev om "Windows"; av nån anledning läste jag som att problemen fanns inne i systemet.
Det är bara att ignorera min kommentar.
Det är bara att ignorera min kommentar.
- prototypen
Så det är skärmen som missar resetsignalen som bara kommer en enda gång, ska prova med vga kabel istället.
Är det Asus som har klantat sig eller är det Bill?
protte
Är det Asus som har klantat sig eller är det Bill?
protte
Det är en "biverkan" av det tunga arbete som M$ har gjort med DRM, samma orsak som att det inte går att se sin legalt inköpta BlueRay film på en icke-M$-godkänd monitor.
- prototypen
Enligt ett rykte så är det Sony som varit med och petat i HDMI som ställer till det.
Protte
Protte
Har ett liknande problem men med Ubuntu!
Har jag ingen skärm inkopplad (vilket jag skulle vilja) så verkar den inte starta upp ordentligt (vet inte vad som händer då det inte blir någon bild när jag trycker in skärmen efter att har startat den.
Jag använder VLC för att komma åt fjärrskrivbordet via nätverket och det funkar klockrent bara en vanlig monitor sitter i HDMI utgången (spelar ingen roll om den är på eller av). Sitter den i så startar datorn snällt och jag kan komma åt fjärrskrivbordet.
Liter störande att behöva ha en skärm inkopplad till en burk jag tänkte lägga i garderoben.
Har jag ingen skärm inkopplad (vilket jag skulle vilja) så verkar den inte starta upp ordentligt (vet inte vad som händer då det inte blir någon bild när jag trycker in skärmen efter att har startat den.
Jag använder VLC för att komma åt fjärrskrivbordet via nätverket och det funkar klockrent bara en vanlig monitor sitter i HDMI utgången (spelar ingen roll om den är på eller av). Sitter den i så startar datorn snällt och jag kan komma åt fjärrskrivbordet.
Liter störande att behöva ha en skärm inkopplad till en burk jag tänkte lägga i garderoben.
Det är inte som så att grafikkortet kollar om nåt är kopplat till dviutgången vid uppstart och lägger ut signalen "nån annan stans" om det inte hittar nåt.
Kan kanske gå att "låsa" i grafikprogrammet isåfall, alternativt kolla efter updaterade drivrutiner.
Kan kanske gå att "låsa" i grafikprogrammet isåfall, alternativt kolla efter updaterade drivrutiner.
- prototypen
Det känns som en tillbakagång, skärmen måste startas före datorn. Visst är det så att våra datorer ska underlätta vår vardag inte belasta oss med att komma ihåg en startprocedur. Det är som att jag ALLTID startar bilmotorn och sedan sätter på säkerhetsbältet och bildatorn protesterar högljutt.
Protte
Protte
Tips: Installera en X-server på din dator (Xming kör jag med) så behöver du inte kladda med vnc. Dessutom kommer det som du har problem med fungera.AntiZ skrev:Har ett liknande problem men med Ubuntu!