Volym-justering och OP-förstärkare, kopplings-fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FarbrorEstland
Kontakt:

Volym-justering och OP-förstärkare, kopplings-fråga

Inlägg av FarbrorEstland »

Fick mig en liten funderare häromdagen som jag inte har hittat något svar på. I bilden nedan, vilken koppling är att föredra?

Bild

Jag har alltid använt den nedre kopplingen men funderar på om inte den övre borde vara bättre? I den nedre dämpar man ju signalen för att sedan förstärka den igen. Jag tycker att den övre känns bättre men har ingen praktisk, eller uppmätt, erfarenhet av den. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Volym-justering och OP-förstärkare, kopplings-fråga

Inlägg av vfr »

Hmm. Konstigt sätt att rita en volympot i det andra schemat. Man ritar normalt alltid GND-anslutningen på poten neråt. Det är lättare att förstå funktionen.
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Den översta varianten kan inte dämpa ut signalen helt minsta förstärkning är ett. När poten är noll ohm blir kopplingen en spänningsföljare.
Den nedre kopplingen har föstärkningen 2 och poten på ingångssidan kan dämpa signalen helt till noll.

Ser egentligen inget fel med endera andra kopplingen det beror väl på din applikation vad du kan acceptera och vad du vill
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nedre kopplingen tycker jag helt klart, att dämpa signalen kan vara bra för att undvika distrotion om mantningspänningen inte räcker till. Enda nackdelen kan vara att du förstärker bruset som bildas i R5, men frågan är hur stort det kan vara?
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Både och?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Bruset i ett motstånd borde bero på varierad resistan och då få amplitud efter R*i. Får nog leta upp något datablad och se vad som står där.
Skriv svar