IR och RF sändare/mottagare till dator? Förslag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Newtn

IR och RF sändare/mottagare till dator? Förslag?

Inlägg av Newtn »

Hallå! Det var länge sedan jag skrev här men följer idogt många trådar, underbart forum, hjälpt mig flera gånger.
Nu har jag däremot stött på ett problem som jag inte hittar svaret på.

Jag ska flytta till ett mindre hus (ca 40kvm) och då detta är beläget på en ö så vore det skönt att kunna fjärrstyra vissa saker via datorn som t.ex. belysning och värme.

För belysning kommer jag använda fjärrströmbrytare, inmonterbara som använder sig av RF.
Typ dessa: http://www.kjell.com/?item=50289&path=3 ... ,331000000
Dessa frekvenser ligger på 433.92 MHz, det finns en ganska självklar lösning för just RF och det är en Tellstick http://www.telldus.se/index.php.
Tellsticken fungerar till linux vad jag förstått, detta är ett krav för att slippa onödigt tunga applikationer, SSH till burken där hemma ska kunna styra allting är det tänkt.

För värme har jag en pelletskamin som redan har en fjärrkontroll till sig, så inga modifikationer behövs på själva kaminen men jag behöver en ir sändare/mottagare som kan lära sig/läsa signaler och skicka ut likadana. (Fjärrkontrollen har fem olika signaler)

En optimal lösning vore självklart en produkt som jag både kunde sända RF signaler med men även IR. Är detta någonting någon känner till? (Egen produktion av elektronik är inte just nu eftertraktat då jag saknar kunskap, men med rätt motivation kan man göra mycket.). Då jag har hittat en lösning för RF separat finns det en lösning för IR på liknande sätt?

Då IR inte är optimalt att använda vid väggar och dylikt så har jag funderat möjligheterna att skaffa en IR till RF omvandlare, så jag skulle kunna (kanske?) använda tellsticken för att styra även kaminen? Kom gärna med tankar och förslag! Detta är inte på något sätt en färdig ide. (Av samma orsak ligger den inte i idébanken)

Tacksam för tankar, förslag och kritik!
// Mikkel Öhrman
Senast redigerad av Newtn 3 mars 2009, 18:01:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: IR och RF sändare/mottagare till dator? Förslag?

Inlägg av vfr »

Det tycker jag låter som en utmärkt grej att placera i idébanken. Det som oftast brukar misstas är att folk har en idé men redan nu placerar det bland projekt redan innan det är påbörjat.

Finns det LIRC-stöd för Tellsticken?

Isåfall skulle man ju kunna låta allting styras av LIRC, oavsett om det nu blir en eller två sändare. Då har man iallafall ett "standardiserat" gränsnitt (LIRC) mot grejorna om man vill byta.

Om du väljer en RF/IR-omvandlare så är ju frågan om du kan få Tellsticken att skicka ut valfria koder, som till kaminen t.ex.

Jag har jobbat en hel del med RF-moduler för starkströmsstyrning (Nexa) och bl.a gjort en implementation för PIC:en. En del av det jobbet låg som grund till det som gjordes i Tellsticken.
Newtn

Inlägg av Newtn »

vfr: Du har kanske rätt, det hör kanske hemma i idébanken, detta låter jag de med rättigheterna att flytta på trådar bestämma, ni får ursäkta mig för eventuella problem. :)

Hurvida LIRC stöder tellsticken tvivlar jag starkt på, har inte hittat någonting sådant iallafall. Men jag håller med om att det vore trevligt med ett gränssnitt, dock så är det inte särskilt svårt att hantera två, i "värsta" fall skriver jag bara ett script där jag anger vad som ska ändras och hur mycket. Kanske blir att bygga någonting som LIRC hanterar, känns dock som ett steg jag inte riktigt vill ta.

RF/IR omvandlaren är definitvt inte ett säkert kort då man ska få både Tellsticken att skicka ut rätt signal och ir omvandlaren att hantera signalen korrekt, ganska stor fel marginal känns det som, men försöker bara få till så många ingångs vinklar till problemet som möjligt.

Då tackar jag dig storhjärtat för ditt jobb! Det kommer underlätta för mig oerhört :)

Edit: Efter ytterligare lite sökande stötte jag på en seriell ir sändare/mottagare som har stöd i LIRC, detta är kanske vad jag borde satsa på? http : http://iguanaworks.net/product2.psp
Det verkar som om jag skulle kunna lära datorn att skicka ut rätt sorts signaler, och det är ju precis det jag vill. En usb -> seriell borde kunna lösa det då jag saknar en seriell port på mitt moderkort.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Den kommer ej fungera med en usb->serieomvandlare, timingen blir helt fel över usb...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Precis som Micke_s säger så kommer inte en USB-omvandlare att fungera för den typen av sändare. Den sändaren använder serieporten för att "bitbanga" ut IR-signalen. Du behöver isåfall en intelligent IR-sändare med riktigt serieprotokoll till kommunikationen.

ir omvandlaren att hantera signalen korrekt

Det tror jag däremot inte är något problem. Som jag har förstått det, så är sådana omvandlare rätt dumma och överför bara signalen rakt över från RF till IR. Bara ändring av bärvågen (433MHz->38kHz).
Newtn

Inlägg av Newtn »

misstänkte att det var lite för bra för att vara sant, trodde dock att det skulle gå att lösa, kanske dags att köpa en seriellport till datorn i sådanafall.

Men om omvandlaren faktiskt bara gör om RF till IR genom att ändra frekvensen borde jag väl _kanske_ kunna hitta rätt signal genom att gissa mig fram. Frågan är väl om jag kan välja att pulsa ut vilka signaler som helst med tellsticken eller om jag bara är fast med vissa specifika för fjärrströmbrytare.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är en bra fråga. Jag har ingen aning om vad Tellsticken kan skicka ut, mer än att den klarar Nexa och några andra såna moduler.
Newtn

Inlägg av Newtn »

Okej. Du känner inte till någon rekommenderad läsning om rf/ir omvandlare?

Måste tacka för hjälpen jag fått hittills iallafall, gett mig en klarare syn på vad som måste göras! Tack som sagt :)
Skriv svar