dar303:
Okej, du menar altså att dom sitter på en cd/dvd släde? är de inte svårt att demontera bort dioden då? För den optiken som följer me då är väll inget o ha om man tänkt o använda den som en "normal" laserpekare? Eller har jag missuppfattat va du mena??
Kan tänkas ta på mig gruppköpet om de finns intresse. står dock ingen slutdatum men antar att det blir när han kommit upp i 20 enheter. men PM:a mig om intresse och antal.
Jag vet inte om det är så stor mening att göra ett samköp i sverige, hela grejen är ju ett samköp från början och jag tror att frakten är ganska billig som den är.
Det är jobbigt att hantera sånt här, skicka ut saker, vänta på pengar, få klagomål, skicka fel etc. och detta gäller ju bara småpengar så jag skulle faktiskt köpa direkt.
Anmäl ert intresse i tråden på LPF om ni vill att detta ska bli av, han som beställer har en minimi-order som måste fyllas för att ta hem dom från kina, utan intresse så blåser han nog av.
Walle: vi bor ju nära varandra så vi kan väl samfrakta så sparar man kanske lite, det står inte angivet hur mycket frakten på 3+ enheter är internationellt.
Visst är det så, jag tog mest på mig det för att de va kanske folk som inte kände för och beställa från långtborta i ingenstans. för själv tänkte jag beställa 5styckna enheter. för frakten va ju inga stora pengar.
Det brukar vara lätt att plocka bort dom faktiskt, ofta bara att ta en tång och bända lite i materialet dom sitter i som brukar vara ganska mjukt/sprött.
Vissa delar av optiken kan man ha, t.ex finns det ibland PBS-kuber för att kombinera flera lasrar eller linser som är bra om man vill fokusera till en väldigt liten punkt för gravyr eller bara hobby-eldning!
Helgesson skrev:dar303:
Okej, du menar altså att dom sitter på en cd/dvd släde? är de inte svårt att demontera bort dioden då? För den optiken som följer me då är väll inget o ha om man tänkt o använda den som en "normal" laserpekare? Eller har jag missuppfattat va du mena??
Vid 200 - 300mW lasereffekt så finns det ju de som gör en extremt stark och farlig laserpekare om man sätter lämplig lins framför eller om man sätter en lite kraftigare brytande lins för att fokusera ljuset så kan man gravera i trä papper m.m. och skulle väl kanske gissa på att det kan vara något av detta. Effekten kan nog säkert också vara helt ok till galvon och dylikt.
dar303: Vilken våglängd ligger dessa på är det runt 650nm eller kortare?
Vet inte hur många ggr det har diskuterats här senaste månaderna, men svaret är iaf att det krävs en pulsad YAG-laser på typ 100W för att göra det effektivt.
Vi pratar iaf helt andra våglängder och ett par hundra gånger mer effekt än dessa dioder...
Alltså ganska mycket mer ekonomiskt att bygga en pcb-fräs då alltså.
Men den där filmen som finns på sidan jag länkade till med pcb-laser-maskinen är imponerande måste jag säga. Kolla den om ni inte sett.