"Step up-converter", enklast möjliga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

"Step up-converter", enklast möjliga

Inlägg av bos »

Jag har 5VDC, men behöver en spänning på minst 15V för att sluta ett relä och jag behöver därför köra step up.

Saken är den att reläet tuggar utan problem valfri spänning mellan 15-35V och äter knappt 50mA ström, så utspänningen behöver inte vara precisionskalibrerad. 5V hit eller dit gör inget. Jag har dock för lite erfarenhet för att kunna tillverka en grunka som med diskreta komponenter gör det jag vill, så därför frågar jag här.

Jag vet att det finns enkla, färdiga, step up-converters i IC-kapslar hos bland annat National, men om det går att göra en hembyggd variant så är det att föredra. Som sagt, precisionen är inte viktig.

Kan någon peka på ett färdigt schema, eller slussa mig i rätt riktning till hur jag bygger något själv?
Borre

Re: "Step up-converter", enklast möjliga

Inlägg av Borre »

Har du en 555a över så kanske detta fungerar:
http://www.elecfree.com/electronic/a-lo ... by-ic-555/

Var första länken jag hitta med google så det kanske finns bättre alternativ med en 555a också.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Varför måste du driva just ett 5V relä med just 5V? Varför inte ordna högre spänning från början eller ett relä för 5V?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Relät kommer inte användas ofta. Kanske 3-4 gånger per dygn, och då 10 minuter per gång.

Hela konstruktionen ska dock ha ström året runt, och då känns det inte värt att slösa energi genom att ha för hög inspänning. Och att det är 15V-relä är för att jag redan har det i skrotlådan... :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Låter väldigt omständigt att bygga step-up, dessutom diskret för en sådan applikation. Skulle också rekommendera 5V-relä eller högre matning?
bearing

Inlägg av bearing »

Håller med övriga.

Om du ändå vill bygga kanske du kan lyckas med en chargepump av kondensatorer.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Då är väl jag kärringen mot strömmen
Här var det en ritning men den är borttagen då den är fel, se ny längre ner.

oscillatorn har fast PWM som ställs en gång för alltid till ett värde som ger rätt spänning till relät.
Genom att starta / stoppa oscillatorn slår man relät till/från.
Transistorn kan vara en FET om man vill. Kanske räcker med en BC 337
Dioden kanske klarar sig med en 1N4148.
Glättningskondensatorn ska vara ytterst liten, kanske 0,1uF.
Oscillatorn går att göra med en 555 eller 1/4 74HC132 så går den att starta och stoppa.

Protte
Senast redigerad av prototypen 1 mars 2009, 19:17:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Blir nog inte så lyckat med en 4148 skulle jag tro? Skulle inte rekommendera något annat än en schottky till en step-up som denna... Även om reläet bara drar 50mA kommer dessutom startpulsen ligga betydligt högre både genom transistorn och likriktardioden. En frihjulsdiod borde också finnas och/eller snubber. Varför så liten konding? Skulle också välja en kraftigare fet men om bara 5V finns att tillgå kanske det är lämpligare att använda en vanlig NPN.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

4148 är en snabb switchdiod, Relät drar 50 mA och då räcker nog en liten 4148. 1N5822 känns liiite fel

Kondingen ska vara liten så att relät släpper snabbt och ripplet är ju av underordnad betydelse.
Kondensatorn (0,1) funkar ju som snubber.

En fet FET, varför det om en BC (0,8A) fixar det hela, strömförbrukningen blir 150 mA vid 5 V 50% dutycycle 300mA toppström genom transistorn? IRF 540?

Dessutom så fungerar inte min koppling, relät kommer alltid att få 5 V minst.

GND till reläspolen måste kopplas till 5V för att det ska fungera och då kommer dioden och drosseln att ingå i snubberkretsen.

Protte
xxargs

Inlägg av xxargs »

prototypen skrev:
Dessutom så fungerar inte min koppling, relät kommer alltid att få 5 V minst.

Protte
precis! ;-) - lätt att göra misstaget, relät kommer att fungera en halv gång dvs. slå till på kommando - men den kommer inte att släppa igen....
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men jag har ju lösningen en rad ner.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det där med att kortsluta en ström ner till jord genom en drossel kräver väl att man har bra koll på frekvens och drosselns storlek/egenskaper? Antag att din PWM börjar närma sig 100% duty cycle. Då leder transistorn hela tiden.... och strömmen i drosseln....

Det är ju annars ingen ovanlig koppling, bara just att man vet vad man gör.

Själv undrar jag - Hur vet man den perfekta pulslängden för att drossenl (vid ett visst antal mH) ska ge maximal ström ut efter frånslag med minimal förlust genom transistorn? Det beror väl på den slutna kretsens totala resistans x kretsens totala impedans?

Dessutom tillkommer problem i form av att vissa drosslar mättas och en ökning av strömmen motsvaras inte av ökad lagring av energi i drosseln. Kan man se i datablad för drosslar vid vilken ström de mättas eller hur kan man veta det? Har det med frekvensen att göra? Nån som har en bra tutorial om sånt här att länka till? Vad säger konstruktören själv (prototypen)?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag håller mig så långt borta från switchat som jag bara kan. Mina grejor ska fungera i minst 50 år och det vet jag att switchat inte gör.
Killen med de 2 x:ena har betydligt bättre koll på switchat med induktanser och tider.

Nya ritning iaf.
Bild

Protte
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Efter lite läsning på Wikipedia samt Google, och utan att orka sätta mig in i matten bakom, så blev det fem timmars trial and error innan jag lyckades tweaka fram rätt inställningar och komponenter. En PIC12 fick agera oscillator, och bygget funkar helt perfekt.

Såhär ser det ut:

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bara lite tveksam till T2, BC547 den ska bara tåla 100 mA, 327 tål 8 ggr.

Protte
Skriv svar