tompa74 skrev:Kolla så det inte är ett ändläge som bråkar.
Bilder på elektroniken och märke/modellnummer på bordet kan underlätta.
Hur kollar man det? Btw, med "ändläge" menas alltså att man inte kan sänka eller höja mer? Kan det vara någon givare som har till uppgift att kontrollera ändlägena som är trasig då eller?
Bordet är ett Kinnarps, någon speciell modell/serie vet jag inte. Verkade inte finnas på deras hemsida iaf, vilket borde tyda på att det är lite ålderstiget (även om det inte ser speciellt omodernt eller gammalt ut).
mrfrenzy skrev:Jag har ett liknande bord, fast bara med en motor.
När strömmen varit bruten så går det bara köra neråt och styrenheten måste kalibreras.
Då kör man neråt tills det kuggar över, då stannar den och vägrar köra neråt mer.
Nu fungerar det både uppåt och neråt, och den stannar automatiskt i tid innan den når ändläget.
Ska testa det! Vad är det för bord du har?
PeterH skrev:Vi har massor med höj/sänkbara bord på jobbet, döm till min förvåning när det visade sig vara ett helt vanligt 9V batteri i dosan som kontrollerar upp/ner (trots att bordet kopplas till 230VAC)

Kolla så att inte ditt bord också har ett batteri, det kanske bara är batteriet som börjar bli dåligt!
/PeterH
PS: våra bord är av fabrikatet Kinnarp eller Edsbyn (minns ej exakt)
Det där lät skumt. Tror inte att jag såg något batteri när jag öppnade upp styrdosan, men ska kolla imorgon igen. Om det är det så är det ju lätt som en plätt att fixa, även för mig som inte är speciellt haj på lödning och liknande.
Ska återkomma imorgon med lite bilder. Tack för alla svar!
Edit: Ett första test visar att om man kör bordet så långt ner som det går så går det sen utmärkt att köra både uppåt och nedåt. Lite konstigt va? Vad kan det bero på? Hur som helst, verkar fungera hur bra som helst nu. Fett tack till dig
mrfrenzy.