Halvtrasig styrning till höj- och sänkbart bord

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wishie

Halvtrasig styrning till höj- och sänkbart bord

Inlägg av Wishie »

Hallå hallå!

Jag har ett höj- och sänkbart bord jag fick ta från jobbet pga. att det inte riktigt fungerar som det ska. Att sänka fungerar i princip alltid, men inte alltid att höja.

Att sänka/höja kontrolleras med två knappar, en för att höja och en för att sänka. De är kopplade till en dosa som i sin tur är kopplade till två motorer som sitter på varsitt ben. Jag har öppnat upp dosan, och trots mina rätt så begränsade elektronikkunskaper så lyckades jag upptäcka att sänkningen/höjningen förmodligen är reläkontrollerad då det sitter fyra stycken relän i dosan. Det är här jag behöver lite hjälp.. Ibland, jag har inte riktigt kunna identifiera när och varför, men ibland så fungerar höjning/sänkning klockrent!... ända tills man drar ut strömsladden och sedan kopplar in den igen, då fungerar bara sänkningen igen. Kan det här vara ett tecken på slitna relän? Om inte, vad kan då vara fel?

Tacksam för svar. :)

/W
limpan4all

Re: Halvtrasig styrning till höj- och sänkbart bord

Inlägg av limpan4all »

Börja med att flytta runt alla relän om felet flyttar sig är det ett relä.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Kolla så det inte är ett ändläge som bråkar.

Bilder på elektroniken och märke/modellnummer på bordet kan underlätta.

Snabbkurs Hur du lägger in bilder tackar vi Walle för, se:

7e inlägget från topp.

/ Tompa
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har ett liknande bord, fast bara med en motor.
När strömmen varit bruten så går det bara köra neråt och styrenheten måste kalibreras.
Då kör man neråt tills det kuggar över, då stannar den och vägrar köra neråt mer.
Nu fungerar det både uppåt och neråt, och den stannar automatiskt i tid innan den når ändläget.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vi har massor med höj/sänkbara bord på jobbet, döm till min förvåning när det visade sig vara ett helt vanligt 9V batteri i dosan som kontrollerar upp/ner (trots att bordet kopplas till 230VAC) :shock: Kolla så att inte ditt bord också har ett batteri, det kanske bara är batteriet som börjar bli dåligt!

/PeterH

PS: våra bord är av fabrikatet Kinnarp eller Edsbyn (minns ej exakt)
Wishie

Inlägg av Wishie »

tompa74 skrev:Kolla så det inte är ett ändläge som bråkar.

Bilder på elektroniken och märke/modellnummer på bordet kan underlätta.
Hur kollar man det? Btw, med "ändläge" menas alltså att man inte kan sänka eller höja mer? Kan det vara någon givare som har till uppgift att kontrollera ändlägena som är trasig då eller?

Bordet är ett Kinnarps, någon speciell modell/serie vet jag inte. Verkade inte finnas på deras hemsida iaf, vilket borde tyda på att det är lite ålderstiget (även om det inte ser speciellt omodernt eller gammalt ut).
mrfrenzy skrev:Jag har ett liknande bord, fast bara med en motor.
När strömmen varit bruten så går det bara köra neråt och styrenheten måste kalibreras.
Då kör man neråt tills det kuggar över, då stannar den och vägrar köra neråt mer.
Nu fungerar det både uppåt och neråt, och den stannar automatiskt i tid innan den når ändläget.
Ska testa det! Vad är det för bord du har?
PeterH skrev:Vi har massor med höj/sänkbara bord på jobbet, döm till min förvåning när det visade sig vara ett helt vanligt 9V batteri i dosan som kontrollerar upp/ner (trots att bordet kopplas till 230VAC) :shock: Kolla så att inte ditt bord också har ett batteri, det kanske bara är batteriet som börjar bli dåligt!

/PeterH

PS: våra bord är av fabrikatet Kinnarp eller Edsbyn (minns ej exakt)
Det där lät skumt. Tror inte att jag såg något batteri när jag öppnade upp styrdosan, men ska kolla imorgon igen. Om det är det så är det ju lätt som en plätt att fixa, även för mig som inte är speciellt haj på lödning och liknande. :)

Ska återkomma imorgon med lite bilder. Tack för alla svar!

Edit: Ett första test visar att om man kör bordet så långt ner som det går så går det sen utmärkt att köra både uppåt och nedåt. Lite konstigt va? Vad kan det bero på? Hur som helst, verkar fungera hur bra som helst nu. Fett tack till dig mrfrenzy. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag vet inte vad mitt bord heter, köpt det begagnat, kommer troligen från Kinnarps.
Men det är alltså så att det inte finns några ändlägesgivare, efter strömavbrott vet inte styrboxen var bordet är i höjd, därför tillåter den bara färd neråt.

När man kör i botten tillräckligt hårt är det någon friktionskoppling som kuggar över, detta känner styrboxen av på något sätt, och nu vet den att bordet är i botten. Det finns fem eller åtta stift på kabeln till motorn, så troligen är det någon form av stegmotor. Så länge strömmen finns kvar kan den nu alltså köra upp och ner och veta precis var den är. När den närmar sig ett ändläge så saktar den ner och stannar precis innan det tar stopp.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Precis som det skrevs ovan så är Kinnarpsborden så att dom måste "kalibreras" efter strömavbrott. Kör ner dom till botten, håll inne "ner"-knappen några sekunder och sedan kan man köra uppåt igen...

//B1N4RY
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Har själv ett Kinnarpsbord, de måste "kallibreras" då strömmen brutits, trodde själv att vårat på jobbet hade gått sönder, när en kinnarpstekniker berättade att man måste köra ner det till ändläget först innan de fungerar att höjjas...

Alltså exakt som mrfrenzy först sa och sedan B1n4ry
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

PeotryD skrev:Alltså exakt som mrfrenzy först sa och sedan B1n4ry
.. och sedan PeotryD.. 8)

*Kunde inte låta bli*
Norpan

Inlägg av Norpan »

>Det finns fem eller åtta stift på kabeln till motorn, så troligen är det någon form av stegmotor.

Det brukar vara en "vindrutetorkarmotor" med någon form av pulsgivare.
Wishie

Inlägg av Wishie »

Ah, alltså har jag ett fullt fungerande höj- och sänkbart bord till priset av ingenting alls? Soft. :D
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

vi har ikea bord här på jobbet. Ingen av dom funkar speciellt bra. Man kan köra dom en liten bit, sen stänger dom av sej. Sannolikt någon höjd/rotationssensor som inte funkar. Tips?
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

På mitt jobb måste man ha ryggproblem eller liknande för att få ett höj-o-sänkbart bord :tumner:
Det är väl bara jobba vidare ett år eller så så får man väl ryggproblem. :(

För övrigt så har vi en blandning höj-o-sänkbara bord här, några vet jag efter en tid (strömavbrott :humm: :?: ) vägrar gå upp högre än de är ställda till (men ner går bra och sen upp till den höjden de "är/var" på). För att få dem att gå högst upp igen måste man sänka ner dem i botten. Troligtvis funkar de flesta bord på detta sätt (kalibreras i botten). Det med 9v batteri i hade nog ett mer "sofistikerat" minne för höjdpositionen kan man tänka.
Skriv svar