Jag har nyss inhandlat ett stycke Arduino Duemilanove, och har 10 frågor i sekunden som jag hinner glömma bort innan de antagit en konkret form, men jag hoppas att någon här har lust att hjälpa mig att komma igång.
Det jag vet om elektronik är väl några små fragment av NO-undervisningen på högstadiet, så jag kommer nog få plugga en hel del.
I alla fall, det jag vill använda kortet till är att styra lite grejer i en blivande osx86-dator, och jag tänkte börja med en potentiometer-ratt som ändrar volymen i OS X.
Detta är tänkt att utföras genom ett program på Arduinon som läser av potentiometern, kontrollerar om värdet har ändrats och skickar då en bokstav (A-H) till OSX-programmet AsProxy (från tinker.it) som kör ett enkelt applescript, "set volume" 0-7.
Så ett gäng frågor:
* Vågar man stoppa in vilken potentiometer (eller annan sensor) som helst i Arduinon?
Jag tänkte köpa något kit med diverse komponenter när jag har lite pengar, men jag har en pot liggandes hemma som det står "47K821M" på.
Vad kan det betyda, och kan den förstöra min nya leksak?
Hur vet man vad man kan koppla in i kortet utan att riskera att bränna det?
* Jag har även mycket bristande kunskaper i programmering, så också här behöver jag hjälp.
Jag har knåpat ihop några rader som jag antar kommer fungera (jag har ju inte vågat koppla in pot'en än).
Enligt potentiometer-guiden på arduino.cc så har en sådan ett värde på 0-1023 så jag har kapat det i åtta delar för att passa OS X.
Kod: Markera allt
int potPin = 2;
int potval = 0;
void setup() {
Serial.begin(9600);
}
void loop() {
if (potval != analogRead(potPin))
{
potval = analogRead(potPin);
if (potval < 128)
{