Idé! Skapa AOE pdf samlings databas...
-
Finns dom kvar! Kom ihåg vilka högtidstunder man hade i den gröna ungdom, när man kunde gå in och gotta sig åt alla elektroniktidningar. Nu har många bibliotek lagts ner och dom som är kvar har inte samma utbud som förr. Känns inte på samma sätt att gå in och beställa en tidning och läsa senare, som att bara öppna och bläddra.
Man KAN ju faktiskt prenumerera eller köpa sin tidning också om man nu är sugen på att läsa en eller annan artikel...
485:- för ett år är ju t.ex. en ganska bra julklapp att önska sig av någon närstående eller så...
Läs följande med en stor nypa salt och mycket ironi:
Hur gör ni när ni behöver komponenter till era projekt? Köper ni dom eller stjäl ni dom av någon annan? Om man lägger ut alla artiklar på nätet så kommer ju folk att sluta köpa tidningen och vips så kommer tidningen att försvinna och vips finns det inget att scanna eller läsa. En sak är väl att man får en enstaka kopia av någon annan om man är nyfiken på en artikel men att systematiskt sprida tidningen tycker jag är väldigt fel och ändå så ses jag av många som en riktig "information wants to be free" anhängare...
//B1N4RY
485:- för ett år är ju t.ex. en ganska bra julklapp att önska sig av någon närstående eller så...
Läs följande med en stor nypa salt och mycket ironi:
Hur gör ni när ni behöver komponenter till era projekt? Köper ni dom eller stjäl ni dom av någon annan? Om man lägger ut alla artiklar på nätet så kommer ju folk att sluta köpa tidningen och vips så kommer tidningen att försvinna och vips finns det inget att scanna eller läsa. En sak är väl att man får en enstaka kopia av någon annan om man är nyfiken på en artikel men att systematiskt sprida tidningen tycker jag är väldigt fel och ändå så ses jag av många som en riktig "information wants to be free" anhängare...
//B1N4RY
Kan man inte göra ett "digitalt bibliotek" där man lånar en inscannad bok eller tidning för en viss tid sedan kan någon annan låna tidningen? Alltså som ett vanligt bibliotek fast på internet istället? Jag kan inte lagstiftningen men det måste väl gå att scanna en tidning och låna ut den om man hade originalet?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Nop, vid varje otillåten exemplarframställan så bryter man mot upphovsrätten. Den enda som kan ge tillstånd till detta är upphovsmannen. Det är alltså samma lagar som gäller film, musik, bilder, tidningar, osv osv.
Den lagen gjorde det möjligt för mig att kunna äta frukost idag, så jag är glad att den finns. Utan den, ingen lön.
Den lagen gjorde det möjligt för mig att kunna äta frukost idag, så jag är glad att den finns. Utan den, ingen lön.

MEN gamla nummer är lite svårare att få tag på... OCH jag tror inte de förlorar på om vi kopierar GAMLA nummer...B1n4ry skrev:Man KAN ju faktiskt prenumerera eller köpa sin tidning också om man nu är sugen på att läsa en eller annan artikel...
Förresten, så prenumerar jag redan...
-
Tror även jag på upphovsrätten, utan den skulle mångfalden bli lidande. Vill man skänka bort sina låtar eller filmer så är det en annan sak. Tror dock intresset att spela in en film för 50mille för att skänka bort, är lika litet som att ICA börjar skänka bort maten.
Tycker det är synd att våra barn/ungdomar på många ställen inte kan gå in på ett bibliotek och titta i ett stort utbud av olika typer av litteratur. Universitetsbiblioteken är bra men hur många barn och ungdomar som inte går på universiteten går dit.
Tycker det är synd att våra barn/ungdomar på många ställen inte kan gå in på ett bibliotek och titta i ett stort utbud av olika typer av litteratur. Universitetsbiblioteken är bra men hur många barn och ungdomar som inte går på universiteten går dit.
Re: Idé! Skapa AOE pdf samlings databas...
Återupplivar denna tråden igen...
Efter som de bara spara tidningar 10 år tillbaka på biblioteket och jag inte har läst de innan 95,
så skulle det vara jättevänligt om någon som har årgangar innan, att scanna in dessa.
Skulle någon kunna tänka sig detta?
EDIT: Ändrade 94 till 95
Efter som de bara spara tidningar 10 år tillbaka på biblioteket och jag inte har läst de innan 95,
så skulle det vara jättevänligt om någon som har årgangar innan, att scanna in dessa.
Skulle någon kunna tänka sig detta?
EDIT: Ändrade 94 till 95