Omlindning av elmotor
Omlindning av elmotor
Hej.
Jag har kommit över en bakaxel med tillhörande elmotor till en golfbil typ Melex som ska användas till ett framtida projekt. Efter demontering av elmotorn visade det sej att den gått väldigt varm och det har blivit kortslutning i ankaret.
Elverkstan som bekräftade det föreslog en omlindning av ankaret men det skulle börja någonstans vid 2000 SKr. En ny motor går att köpa från England för ca 4500 SKr.
Lite tråkigt att lägga ut såna pengar i ett så här tidigt stadie av projektet.
Nu till den egentliga frågan..... Hur svårt är det att linda om den själv?? Finns det några bra tips man kan få tag på?
Det vore en rejäl utmaning och mycket stimulerande om man kunde lyckas med det själv..
Jag har kommit över en bakaxel med tillhörande elmotor till en golfbil typ Melex som ska användas till ett framtida projekt. Efter demontering av elmotorn visade det sej att den gått väldigt varm och det har blivit kortslutning i ankaret.
Elverkstan som bekräftade det föreslog en omlindning av ankaret men det skulle börja någonstans vid 2000 SKr. En ny motor går att köpa från England för ca 4500 SKr.
Lite tråkigt att lägga ut såna pengar i ett så här tidigt stadie av projektet.
Nu till den egentliga frågan..... Hur svårt är det att linda om den själv?? Finns det några bra tips man kan få tag på?
Det vore en rejäl utmaning och mycket stimulerande om man kunde lyckas med det själv..
Re: Omlindning av elmotor
klart det går, hur jobbigt beror på konstruktionen, men vill man så är det egenteligen bara att trä för hand och att spänna med rätt drag i tråden, är det en permanentsmagnetsmotor så ska du vara försiktig när du plockar ur rotorn och sätt i ett järnrör så du inte sabbar magneterna
- prototypen
- Inlägg: 11108
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Omlindning av elmotor
Sätta i ett järnrör???? Varför då?? är det för att "kortsluta" magneterna så var väl det på gamla stålmagneter man gjorde det.
Protte
Protte
Re: Omlindning av elmotor
höll på mycket med indramat servomotorer och dom blev magneterna mycket sämre på om man plockade ut rotorn utan att ersätta den med ett järnrör eller liknande, det gäller mig veterligen alla motorer med kraftiga magneter, har dock inte kolla på alla typer
Re: Omlindning av elmotor
Det är även viktigt att använda rätt tråd. Absolut inte lödbar. Helst skall det vara dubbelemaljerad tråd till motorer. Efter lindning måste den mätas för kortslutna varv, lackas och balanseras.
Det är inte helt trivialt att göra dessa arbeten. Vid lindningen är det lätt att skada tråden och mycket svårt att få varven på rätt plats och rätt sträckta så härvan dels får plats och även håller ihop när den används. Anslutningen mot kommutatorn måste göras utan att denna skadas och kanske är det behov av svarvning. Härvorna skall vakuumlackeras så lacken verkigen tränger in och låser trådarna. Därefter behövs det balansering och det kräver en speciell maskin.
Utan såväl utrustning som erfarenhet så är chansen att lyckas dessvärre inte så bra.
Det är inte helt trivialt att göra dessa arbeten. Vid lindningen är det lätt att skada tråden och mycket svårt att få varven på rätt plats och rätt sträckta så härvan dels får plats och även håller ihop när den används. Anslutningen mot kommutatorn måste göras utan att denna skadas och kanske är det behov av svarvning. Härvorna skall vakuumlackeras så lacken verkigen tränger in och låser trådarna. Därefter behövs det balansering och det kräver en speciell maskin.
Utan såväl utrustning som erfarenhet så är chansen att lyckas dessvärre inte så bra.
Re: Omlindning av elmotor
Jag har lindat om ett par rotorer och vill nog påstå att det oftast inte är riktigt så svårt som marta vill påstå (om det inte är en lite värre motor med hög effekt på liten plats eller höga varvtal).
Vacuum är inte alls nödvändigt för att få lacken att tränga in tillfredställande, det räcker med att värma den färdiglindade rotorn ordentligt först och sedan hälla på lacken. Värmen + kapillärkraften kommer att se till att lacken hamnar i stort sett överallt.
Vi använde vanlig lackad koppartråd när vi lindade. Det fungerar utmärkt. Och för att undvika att skada tråden så lägger man isolerande "papper" i spåren där tråden ska gå.
Balansera går ju att ordna hyfsat hemma i garaget.
Vacuum är inte alls nödvändigt för att få lacken att tränga in tillfredställande, det räcker med att värma den färdiglindade rotorn ordentligt först och sedan hälla på lacken. Värmen + kapillärkraften kommer att se till att lacken hamnar i stort sett överallt.
Vi använde vanlig lackad koppartråd när vi lindade. Det fungerar utmärkt. Och för att undvika att skada tråden så lägger man isolerande "papper" i spåren där tråden ska gå.
Balansera går ju att ordna hyfsat hemma i garaget.
Re: Omlindning av elmotor
är väl dock lite skillnad på "Att få det att fungera" och "Att få det perfekt" (eller "Att få det lika bra som innan)
Jag har lindat om ett antal modellmotorer och det är ju pilligt men gick att göra, det är ju dock inte så balanserat efteråt, men på så små motorer gör det ju inte lika mycket.
Jag har lindat om ett antal modellmotorer och det är ju pilligt men gick att göra, det är ju dock inte så balanserat efteråt, men på så små motorer gör det ju inte lika mycket.
Re: Omlindning av elmotor
Det kan vara jobbigt att hålla reda på vart början och slut på trådarna ska om det är många lameller i kollektorn.
Re: Omlindning av elmotor
Hmm..det var blandade svar
Men det är därför jag finns på forumet för att höra vad ni har för åsikter om det hela och kanske kan få några tips.
Det verkar ju inte helt lätt, men det sporrar mej mer.
Vill tillägga att det är inte några permanentmagneter i motorn.
Finns det någon bra litteratur att ta del av när det gäller omlindning av motorer?
Även om jag försöker leva efter "inget är omöjligt..det tar bara längre tid" så är jag också realist. Går det inte så är det inget att göra åt. Men samtidigt så har jag inte mycket att förlora, förutom min fritid
Men det är därför jag finns på forumet för att höra vad ni har för åsikter om det hela och kanske kan få några tips.
Det verkar ju inte helt lätt, men det sporrar mej mer.
Vill tillägga att det är inte några permanentmagneter i motorn.
Finns det någon bra litteratur att ta del av när det gäller omlindning av motorer?
Även om jag försöker leva efter "inget är omöjligt..det tar bara längre tid" så är jag också realist. Går det inte så är det inget att göra åt. Men samtidigt så har jag inte mycket att förlora, förutom min fritid
Re: Omlindning av elmotor
jag ska ha en bok om omlindning av motorer och transformatorer hemma, men hittar inte den, letade för något år sedan efter den, suck, men där var det på vettig praktisk nivå om hur man ska gå tillväga
