Hittade en grejj på Tradera. Vad är det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Hittade en grejj på Tradera. Vad är det?

Inlägg av Mizzarrogh »

Tennsug med multifunktion... :lol:
Truck
Kontakt:

Inlägg av Truck »

inte en heller utan det är typ 3-4 stycken likadana auktioner.
Johanb

Inlägg av Johanb »

jesse skrev:Är det lätt att kapa sådan fiberoptisk kabel och sedan använda den till överföring av signaler? Antar att man köper nån slags "kontakt" som ska sitta i änden, med eller utan lysdiod/fotodiod ?
Om du ska använda den till något vettigt så är det lite bök att göra en korrekt kapning. Efter det ska den kontakteras och det ska vara lite bök sägs det. För stadsnätet jag är involverad i nu så kontakterar vi ingenting, istället använder vi färdigkontakterade stumpar (pigtails) som svetsas mot den dragna fibern.
För hemmabruk så är det nog enklare att köpa färdigkontakterad patchkabel om man inte känner någon som har rätt prylar.
Sedan varnar jag för att hantera fibertrådarna utan primärskyddet (en plasthinna), de är tunna, svåra att se och extremt vassa. De är ganska spröda och är lätta att böja av.

Jag har några fibertranscievrar jag tänkte plocka sändar/mottagardiod ur och labba med. Skulle vara skoj att modulera in en tv-signal analogt, smidigare att dra fiber än coax till bevakningskamerorna :)
Johanb

Inlägg av Johanb »

MadModder skrev:Vanlig sketen single mode patchkabel med SC/UPC-kontakter. Kan man t.ex använda för att koppla in sin fiberkonverter 30m bort från fiberuttaget i väggen. :D
Hur vet du att det är single mode patch?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Multimode har beigefärgade kontakter. Rakslipade (UPC) singlemode har blå, snedslipade (APC) singlemode har gröna. Det är standard.
Såvida inte något klantarsle har använt fel kontaktfärg. ;)
Två olikfärgade kontakter får ej kopplas mot varandra.
Grön och blå får naturligtvis sitta i varsin ände av en fiber.
Det är också fantastiskt idiotiskt att skarva ihop singlemodefiber med multimodefiber, utom i experimentsyften.
Borde inte du veta det som är involverad i stadsnät? ;)

Fast nu är det inte samma kabel i första länken. Den som var från början hade blå kontakter.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det var det som var problemet, bilden, kontakternas färg.
Förvillande lika den Fibre Channel kabeln som ligger här på golvet, multimode :)
Annars håller jag bara på med single UPC och APC som du kanske kan gissa i och med "stadsnät".
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tja, det beror ju på var man drar stadsnät. Ett lokalt dataföretag här har skaffat sig monopol på stadsnätet, och de som bor tillräckligt nära deras serverhall drar de multimode till. Bl.a. hit. Jag ser deras fastighet från balkongen, längre upp på gatan...
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Vi har singlemode-fiber från kontoret till en colo, där vi har maskinparken och vår brandvägg ut mot Internet.
För ett par år sedan flyttade vi till en ny lokal inom samma fastighet, och det visade sig att det bara fanns multimode draget till den nya lokalen.
Inga problem sa colo-operatören, vi kopplar på en passiv adapter mellan fibrarna i KK't.

De beskrev adaptern som en kontrollerad tratt, som studsar om ljuset till rätt våglängd mellan de olika diametrarna på fiberlinorna.
Det lät väldigt suspekt, men de var självsäkra hos colon, så jag tänkte att jag får väl lita på dem.
Men nä, det var så kass pålitlighet på länken efter det att filkopieringar mellan kontoret och colon misslyckades konstant om operationen tog mer än ett par sekunder.

Jag fick illa kvickt be fastighetsvärden kalla in kabeltattarna och blåsa in en ny singlemode till vårt kontor.
Så fort det var klar och inkopplat så försvann alla problem.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Haha, en passiv adapter? Som att svetsa ihop en singlemodefiber med en multimodefiber. Det blir ingen vacker dämpning där, men det funkar. Om kabeln är en armslängd totalt alltså...
Det skulle fungera ljusår bättre med en billig fullösning: ---single mode---[fiberconverter]---TP-kabel---[fiberkonverter]---multimode in till ny lokal---[fiberconverter]---TP-kabel---[fiberconverter]---single mode---> :lol:
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

eller en aktiv singel till multimodeconverter :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jao, men har man en drös gamla sunkiga convertrar ligger och dammar på hyllan så varför inte?
En aktiv modeconverter är inte lika vanlig, vad jag märkt.
Man kanske kan bygga sig en sån själv av de gamla convertrarna. :D
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det känns fel på så många nivåer att försöka styra in ljuset från en avloppsrörsgrov MM-kärna in i en sugrörsgrov SM-kärna :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sån gigantisk skillnad är det ju inte. Singlemode har en 10µm-kärna, och multimode har 50 eller 62,5µm. Men för ljusets del är det stor skillnad. Med bra lasrar kan man lätt komma 30 mil i singlemodefiber utan förstärkare på vägen. Med multimode kommer man knappt 1km.
Skriv svar