Jag har vid en del tillfällen fått fasförskjutning på 360-grader när jag modellerat i spice. Om jag minns rätt så har det varit när jag haft fel (för lågt) värde på avkopplingskondensatorn. När jag ändrat värdet har förskjutningen ändrats till 0-grader. Där har förmodligen också varit någon resonanspik någonstans mellan 1 och 10 Hz.
Samma sak hände när jag experimenterade med förstärkaren längst ned på denna sida: http://www.tubecad.com/2007/05/blog0106.htm
Induktanser är fortfarande något av svartkonst för mig. Jag tror induktanser alltid varit involverade i förskjutningen.
Det som stör mig är dessa 360-grader. Det är ingenting som jag skulle kunna se med ett vanligt instrument. Så på hela taget kanske detta är något som kan ignoreras. Men jag vill fortfarande förstå varför. Så finns det någon enkel förklaring för detta?
Fasförskjutning, spice
Re: Fasförskjutning, spice
Att du får hopp på 360 grader är inget konstigt. En fasförskjutning på -1 grad kan mycket väl visas som som 359 grader. Lägg upp en bild på plottningen så är det lättare att se vad som händer.
Re: Fasförskjutning, spice
Här är ett exempel. Det enda jag gjort är ändrat värdet på en induktans på katoden. Att den har en otrevlig resonanspik beror på återkoppling. (Detta är bara som jag håller på att testa eller leker med.) Men jag får samma resultat med 360-grader utan återkoppling. Det ska bara lite mer till. Här är skillnaden på induktansvärdet 50%.
Jag antar att de 90-graderna är den "naturliga" fasvändningen hos induktansen. Men det är överkurs just nu.

Jag antar att de 90-graderna är den "naturliga" fasvändningen hos induktansen. Men det är överkurs just nu.