Squiz3r's ROV (Rysk dubbelskrovsubåt)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Squiz3r's ROV (Rysk dubbelskrovsubåt)

Inlägg av squiz3r »

Tjena. Nu har jag också kommit så långt med mitt ubåts projekt att jag kan publicera det :). Jag vet inte riktigt varför jag kallar den för ROV, för den varken ser ut som en eller är en ROV... Det ska vara en autonom ubåt, alltså inte radiostyrd. Man ska bara trycka på en knapp så åker den ner, och då ska den filma och spara i en kamera, sen ska den komma upp efter kanske 5 minuter och aktivera en saftblandare samt radiosändare (till för att pejla den).

Ni får ursäkta bilderna som är tagna med mobilen och därför inte är dem bästa, men dem duger nog :).

Jag började med en stor 2,0mm stålplåt som jag kapade till lagom bitar och böjde till (mest efter huvudet, vem behöver ritningar??).
Bild

Här är en översiktsbild på den. Som sagt liknar den en rysk dubbelskrovsubåt, dvs, den är bredare än vad den är hög. Den är absolut inte skalenlig eller något, jag har knappt sett en dubbelskrovare, så jag bara bygger som jag tycker att det blir fint, och självklart som jag tycker blir praktiskt.
Bild

Och en till bild..
Bild

Jag har förstärkt bottenplåten (eftersom den är nästan platt) med tvärbalkar av stående stålplåtar med en höjd av 15mm (även dessa är 2,0mm tjocka).
Bild

Igår punktsvetsade jag fast små stålbitar på varje sida som ska se till att kablarna håller sig inne vid väggarna istället för att ligga huller om buller i hela ubåten.. :)
Bild

Och idag skulle jag svetsa på ett halvrör i aktern på den så att den blev avrundad, men när jag hade svetsat klart allt så kom jag på att jag hade ju glömt att dela det på mitten, så det är inget halvrör!! Och det är för litet för att få ner vinkelslipen också :/
Bild

Det är så lång jag har kommit nu.. Och jag måste be om ursäkt för svetsfogarna, vissa av sakerna jag svetsade var det första jag någonsin har svetsat! (Okej, jag övade på skräpbitar en stund först.. :))

Mvh. Danne
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Squiz3r's ROV (Rysk dubbelskrovsubåt)

Inlägg av POS »

Ha ha, jag har ingen aning om det blir bra eller dåligt men en sak är säker, det blir en kul tråd att följa!! :tumupp:
keep it up! (inte bokstavligen) :wink:
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Detta ser ju jättefint ut!

Ska du ha propellrar eller pumpar för att åka fram?
Detta ska bli skoj att följa!
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Hur många 1000 meter hade du tänkt att den ska kunna dyka ner till? :) Ska bli väldigt kul att följa detta! Jag säger som POS :tumupp:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Kul projekt! :). Vad har du för typ av svets?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"jag har ingen aning om det blir bra eller dåligt"
Självklart blir det bra! :wink:

JonasJ:
100 meter borde den klara!? Eller är det önskedrömmar? Men 20 meter hade nog räckt för mig ändå.. :)

Fritzell:
Det är en gigantisk MIG svets som jag använder i skolans verkstad. Hemma har jag bara en liten pinna-svets som jag inte har lyckats svetsa något alls med!!

"Ska du ha propellrar eller pumpar för att åka fram?"
Självklart ska det vara propeller, annars ser det ju inte ut som en rysk ubåt! :) 1 eller 2 propellrar är dock inte bestämt.

Sen ska jag självklart ha variabla flyttankar i den så att jag kan dyka på riktigt sett (dvs, utan att använda rodren). Jag har lite ideer på hur det ska funka, men jag vet inte om det kommer gå.. :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då har jag en lämplig venturitrumma till ditt bygge med propeller/axel

http://www.tecno.se/4-sale/ucmoppel.JPG
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Den är nog lite för stor :/

Är axeln tätad på den? Klarar den i så fall såna här stora tryck?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Den är lagrad och tätad med packboxar in/utsida. Byggd för ett UV-moppe bygge som jag tyvärr aldrig hann färdigställa. Lite svetsjobb RF kvar OM man vill ha luft inne i Venturitrumman som syns i bilden
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

squiz3r skrev: "Ska du ha propellrar eller pumpar för att åka fram?"
Självklart ska det vara propeller, annars ser det ju inte ut som en rysk ubåt! :) 1 eller 2 propellrar är dock inte bestämt.
Glömt Jakten på Röd Oktober?

Lycka till, ser riktigt spännande ut. :tumupp:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Glömt Jakten på Röd Oktober?"
Nope, Det var inte så längesedan jag såg den :P. Men där var väll ingen dubbelskrovsubåt, eller vad syftade du på? :)

tecno: Jag tror att jag bygger ett hemmabygge med en borstlös motor istället. Men annars kan jag ju höra av mig!
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Har du möjlighet att penetrant/tryck-prova svetsarna? Mig/Mag har en tendens att inte bli helt tät vid start/stopp om man inte är van. (o inte alltid då heller)
Bara fylla i vatten o se om det rinner ut visar inte dom väldigt små hålen.

Tig behandla svetsarna om det finns nån du kan låna, bara att "smälta om" dom befintliga där dom är ojämna och vid start/stopp.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

squiz3r: Tänkte mest på framdrivningssystemet för Röd Oktober, alltså det som inte bestod av propellrar.

Länk till information om Pump-jet

Kan bli världens skrytbygge om du lyckas, själv skulle jag satsa på två propellrar som du kan styra individuellt!!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

ylle:
Jo, när jag startar svetsar så börjar jag bredvid skarven och svetsar mig sen in dit, om du förstår hur jag menar, för att slippa den fickan som blir vid start. Men jag har testat fylla den med vatten, och då läckte den lite på två ställen. Jag tänkte lösa detta genom att lägga ett lager epoxy (för metall) på alla skarvarna på utsidan, det kommer också göra att skarvarna blir rundare och finare. Med ett lager epoxy bör det väl inte vara några problem att få den tät? Tryck testa den har jag tyvärr inte möjlighet till om man bortser från att köra ut på havet med en hiskeligt lång lina.. :)

Ett annat problem är att för enkelhetens skull (och priset) gjorde jag den i vanligt stål, så det gillar nog inte saltvatten.. :) Men detta tänkte jag lösa genom att måla hela med (svart) två komponents färg. Då borde den inte rosta på många år väl? :) Dock är bara problemet hur jag ska komma åt att måla överallt på insidan.. :/

MicaelKarlsson:
Jo, det har du rätt i! Det borde inte vara så svårt att lyckas med det tycker jag, dock vet jag inte om jag tycker att det är lika coolt som öppen propeller! Om det ska likna en klassiskt ubåtsfilm så ska man ju ha propellern där bak, snurrande sakta (vilket borstlösa dock inte brukar :() och sen måste man självklart snitta lite i propellern så att man får dem obligatoriska vaccum bubblorna efter den! 8)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Bygg magnetkopplingar istället för att göra genomföring för axel.
Skriv svar