Material för dykrör?
Material för dykrör?
Se:
http://www.thermolytecorp.com/MaterialProperties.htm
Jag förstår att man använder dykrör av RF får att de är hållbara, men varför är många tempgivare, typ bil gjorda av brons eller mässing??
Koppar har en värmeledning om 401 w/m K
Aluminiumlegering ca 177 w/m K
Brons 64 w/m K
Mässing 111 w/m K
http://www.thermolytecorp.com/MaterialProperties.htm
Jag förstår att man använder dykrör av RF får att de är hållbara, men varför är många tempgivare, typ bil gjorda av brons eller mässing??
Koppar har en värmeledning om 401 w/m K
Aluminiumlegering ca 177 w/m K
Brons 64 w/m K
Mässing 111 w/m K
Re: Material för dykrör?
beror ju på vilket media du har?
värmeledningsförmågaan är relativt oväsentligt, om man inte har snabba förlopp, för vanliga givare så brukar jag peta i lite konsistensfett för värmeledning
värmeledningsförmågaan är relativt oväsentligt, om man inte har snabba förlopp, för vanliga givare så brukar jag peta i lite konsistensfett för värmeledning
- prototypen
Om du provar att bearbeta mässing kontra RF så finns en viss skillnad.
Mässing funkar väldigt bra i värmesystem.
Protte
Mässing funkar väldigt bra i värmesystem.
Protte
De flesta motorer är nu för tiden i aluminiumlegering och fungerar därmed som offeranod för mässing i det mån som kylvattnet är reaktivt.
Mässing är många gånger billigare än RF, mycket enklare att bearbeta osv.
Kan fabriken spara 10 öre/bil utan att sänka priset gör de det!
Sedan är noggrannheten i dessa bil-temperaturgivare inte synnerligt hög heller, man vill egentligen bara vet om den är iskall, kall, varm eller överhettat, alltså har "settling-time" knappast någon betydelse alls.
Eller med andra ord: det är billigt och det duger.
Mässing är många gånger billigare än RF, mycket enklare att bearbeta osv.
Kan fabriken spara 10 öre/bil utan att sänka priset gör de det!
Sedan är noggrannheten i dessa bil-temperaturgivare inte synnerligt hög heller, man vill egentligen bara vet om den är iskall, kall, varm eller överhettat, alltså har "settling-time" knappast någon betydelse alls.
Eller med andra ord: det är billigt och det duger.
Jo, jag vet att det inte är kul att bearbeta RF
Undrar hur mycket snabbare det skulle bli med ett dykrör i koppar?
Det är frågan om en LM35'a i ett dykrör. Duttade i kiselfett före jag petade ned den.
Det är frågan om en LM35'a i ett dykrör. Duttade i kiselfett före jag petade ned den.
- prototypen
Snabbare?
Att bearbeta, nej koppar är ett eländig material att skära i.
Temperaturmässigt, nja, Mässing är till största delen koppar.
Metaller är generellt goda värmeledare (Utom RF
)
Protte
Att bearbeta, nej koppar är ett eländig material att skära i.
Temperaturmässigt, nja, Mässing är till största delen koppar.
Metaller är generellt goda värmeledare (Utom RF
Protte
Om ditt dykrör inte är mycket tjockt är problemet inte dykröret men plastkapslen på LM35'an om det är tiden som är ett problem.
Jo, det kan hända att rörets andel av trögheten är försumbar. Dvs man måste annars använda TO46 varianten, men den har å andra sidan jod i kåpan.
- prototypen
Jag vet inte exakt hur snabb den behöver vara. Det är frågan om att reglera en ventil som skall hålla kylvattnet i en motor under test konstant, helst inom en grad.
Om vi tänker till lite: ifall jag inte misstolkar de tal som anges och vi tänker en godstjocklek på 2mm skulle fördröjningen genom godset vara ytterst försumbar, dels är det inte mycket material och dels bör flödet i vattnet vara skapligt.
Ser man i databladet efter temperaturresponsen i omrört oljebad tar det runt 9-10 sek (TO92) innan den är på 100% så dykröret är bara en liten bit på vägen, stora problemet är plastkåpan.
Ser man i databladet efter temperaturresponsen i omrört oljebad tar det runt 9-10 sek (TO92) innan den är på 100% så dykröret är bara en liten bit på vägen, stora problemet är plastkåpan.
Alldeles. Om inte denhär hastigheten räcker till får jag fundera på metallkåpan, men vidhängande jordproblemstora problemet är plastkåpan.
- prototypen
Jag har förstört mångas (goda) ideér Jag satt och körde runt runt på isbanan med traktorn och då tänker man så bra.
Om man kunde angripa problemet från ett annat håll. Ta till en stor rejäl tank, 1000 liter eller så som från början får värmas med el eller vadsomhelst och spola genom motor (bort med termostaten). Sedan är det enklare att ordna reglering av temperaturen på en större och trögare vattenvolym.
Protte
Om man kunde angripa problemet från ett annat håll. Ta till en stor rejäl tank, 1000 liter eller så som från början får värmas med el eller vadsomhelst och spola genom motor (bort med termostaten). Sedan är det enklare att ordna reglering av temperaturen på en större och trögare vattenvolym.
Protte
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Hur var det, gick t.ex. PT100 bort? Om inte kanske något i stil med 76-688-25 kan funka. Visserligen "okapslat i endast i torr miljö", men skall du ändå använda dykrör borde den bitan inte vara så svårfixad.