Enkel lösning med radiokommunikation

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
wolfheat

Enkel lösning med radiokommunikation

Inlägg av wolfheat »

Jag söker efter ett enkelt sätt att skicka data mellan två µC (PIC). Avstånd 1-10m inkapslade i 1mm tjock plast (ogenomskinlig)

Har kollat in en del RF-lösningar, Zigbee rfPIC med transmitters, stand-alone RF etc.

Jag behöver endast kunna föra över några byte några gånger per sekund. dvs inga större datamängder. Söker ett billigt och enkelt sätt att göra detta på. µC:erna kommer befinna sig inbyggda och inte kunna se varandra, så jag antar att infraröd signal inte är aktuellt. Enklaste lösningen jag ser är då att göra det via radio. Dock har jag ingen erfarenhet av att syssla med sådant sedan tidigare så lite tips från er är mycket välkommet.

Vi börjar med detta, tror jag beskrivit det som är viktigt, kompletterar med mer information om jag missat något.

EDIT: fixade lite svenska...
Senast redigerad av wolfheat 23 februari 2009, 12:54:24, redigerad totalt 1 gång.
thepirateboy
EF Sponsor

Re: Enkel lösning med radiokommunikation

Inlägg av thepirateboy »

Nordic Semiconductor har små billiga kretsar som passar utmärkt för ändamålet.

Bild
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Visst.
Jag har surfat omkring på Nordic Semiconductors sida samt kollat upp en del av deras rf-lösningar. har kollat igenom databladet för deras fristående varianter samt hela inbyggda µC. En som verkade intressant var "nRF24LE1" men jag har svårt att hitta några priser eller onlineshop för dem, och dessutom kommer jag behöva en programmerar till dem och lära mig deras programmeringsmiljö assembler etc, så jag vet inte om det är det bästa alternativet. Helst skulle jag se att det fanns en kapslad lösning som endast behövde nån kondensator oscillator och resistor på sin höjd och som kunde kommunicera med en PIC med via I2C eller liknande.

Dock så tycker jag att fler på forumet borde sysslat med liknande projekt, eller behövt enkel radiokommunikation till externa enheter (det är väl en vanlig tillämpning?). Berätta gärna det du vet samt tips på hur jag enkelt kan konstruera en RF-lösning.

EDIT: citatregel-fix
Senast redigerad av wolfheat 22 februari 2009, 16:01:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

citatregeln kan jag ju påminna om...

TI köpte chipcon och har nu hela deras sortiment, de innehåller tex cc2500 som är ett radiochip man pratar spi med, CC2510 som har en inbyggd 8051 µC och cc2511 som har en 8051a och USB stöd.

TI webshop har moduler med deras MPS430 µC och en cc2500. Antennen är tyvärr inte optimalt optimerad på dessa moduler, men de funkar på 10-20 meter. Programerare medföljer och IAR har en utvärderingsversion av kompilatorn..

IR behöver inte vara line of sight om man krämar på med lite extra effek, men det är en onödigt komplicerad väg...
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Tack för tipset. Jag skall ta och kolla upp de föreslagna kretsarna, så återkommer jag om vad jag tycker om dem.

IR tror jag bara är dumt, då jag har en inkapslad grej.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jo, nRF24LE1 är trevlig men precis som du säger måste man lära sig en ny processor.

Enklare är då istället att använda nRF24L01(+) tillsammans med din favorit MCU. nRF24L01 har SPI-interface.

Kod samt guider hittar man enklast på http://diyembedded.com/

Lawicel säljer t ex färdiga Olimexmoduler med nRF24L01.

Själv har jag gjort mina egna moduler med en AVR och nRF24L01.

Bild

Det finns mängder med andra radiomoduler, nRF24L01 är bara en i mängden av kretsar.
Den är dock ganska enkel att konfiguera och har en del bra finesser samt är billig (2 USD).
nRF24L01 är enklare än CC2500 och drar mindre ström. nRF24L01 saknar dock RSSI (signalstyrkemätare).
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Jag är helt klart ute efter en modul som är enkel att implementera samt ej tar upp så stor plats. Därför önskas gärna allt inbyggt i ett paket eller så få externa komponenter som möjligt. Priset lär stiga vid användandet av fler komponenter, för hela lösningen för en RF24L01 verkar det behövas ca 15 externa komponenter enligt exemplet på sid 69 i databladet. Detta verkar man undvika med µC nRF24LE1 då mycket finns inbyggt i processorn (som dessutom är endast 5-7mm stor).
Får fundera på ifall det kan vara värt att använda en lösning som RF24L01 med externa komponenter trots allt, det kanske inte tar så stor plats ändå. Tittade in på olimex sida och deras modul, tror inte jag köper en sådan (199kr), men jag kanske bygger en egen variant, dvs bygger in det i min applikation.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Denna verkar vara liten och lättanvänd, har inte provat själv då.
http://www.hoperf.com/pro/RFM12B.html

Det är en tranciever, vill du bara skicka på ena hållet har de det åxå.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har bra erfarenhet av LPRS EasyRadio, med en lämplig helikal-antenn kan det bli ganska lagom i storlek.
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Funderade på vilka regler som gäller i Sverige. Är 4.2GHz fritt att använda, 433MHz, 868MHz, 920MHz får endast användas inom vissa användningsområden?

Easy-radio's "easy-Radio 868-920MHz EU/USA transceiver" verkar vara godkänd i EU så jag antar att den är ok.

Har för mig att vissa frekvenser var tillåtna på flygområden för RC-plan, men inte utanför. Sen fanns det regler för styrkan i signalerna också, men jag kommer nog inte behöva bry mig om det i min applikation. Jag kommer nog försöka hålla nere styrkan för att tjäna i batteritid.

Kommer antagligen vilja ha en tvåvägskommunikation, det skall vara stor skillnad i implementationssvårighet för att jag ens skall överväga envägs.

EDIT: Såg att det stod följande för easy-radio FM reciever... "easy-Radio' FM receiver for 868-870MHz European markets as well as 902-920MHz for the USA with user programmable frequency, data rate & output power"
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Wolfheat: Läs igenom den här. Post- och telestyrelsens föreskrifter om undantag
från tillståndsplikten för vissa radiosändare

Där finns frekvenser, sändareffekter, o.s.v.

Edit: Men vafan vad det ska strula med länkjäveln då! http://www.pts.se/Upload/Documents/SE/2 ... likten.pdf
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

plockade ut lite bitar som är relevant för de moduler som jag hittat, 2,4GHz 433MHz samt 868MHz. (Bitarna är plockade från olika paragrafer...)

1 § Undantag från tillståndsplikten gäller för radiosändare för dataöverföring
enligt följande villkor.
Frekvensband: 2400–2483,5 MHz
Högsta effekt: 100 mW e.i.r.p.
Radiosändaren skall använda bandspridningsteknik.

Allmän kortdistansradiosändning
Frekvensband: 433,050–434,790
Högsta effekt: 15 mW e.r.p.

Allmän kortdistansradiosändning, t.ex. radiostyrning, telemetri och
larmöverföring
Frekvensband: 868,000–868,600 MHz
Högsta effekt: 25 mW e.r.p.
< 1,0 % sändningscykel

EDIT: Tillägg... enligt datablad för LPRS-modulerna står detta om frekvenserna
min - typ - max
433 - 434 - 434
868 - 869.85 - 870
902 - 915 - 928
det betyder att 869.85-870 även kan vara aktuellt.
för detta gäller...

Allmän kortdistansradiosändning, t.ex. radiostyrning, telemetri och
larmöverföring
Frekvensband: 869,700–870,000 MHz
Högsta effekt: 5 mW e.r.p.
Skriv svar