Blinkande bild på 8-bits Nintendo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zäta

Blinkande bild på 8-bits Nintendo

Inlägg av Zäta »

Hej!

Lånade ett gammalt 8-bitars Nintendo, men det funkar inte. Eftersom jag själv aldig haft ett vet jag inte vad som förväntas hända om man startar det utan kasset i. Som det är nu blinkar lysdioden på framsidan och bilden på tvn blinkar svart-vit i samma takt. Någon som vet vad det är indikation på?
Laddar jag i ett spel och startar om uppstår oftast samma fenomen, utom kankse var 10:e gång...då lyser bilden bara vit. Får känslan av att spelet inte "känner igen" kassetterna......
X-IL
EF Sponsor

Re: Blinkande bild på 8-bits Nintendo

Inlägg av X-IL »

Låter som att du har en kass connector till spelen, är väl det absolut vanligaste felet på NES. Prova att försiktigt göra rent både spelkasetternas och spelets kontakter. Annars brukar man kunna vicka lite på dem på plats för att hitta ett läge som funkar.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Ja, precis vad jag tror också. Nåt bra tips på vad jag ska göra rent med? Behöver jag skruva isär spelet?
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Klassiskt problem.

Här finns allt du behöver veta. Skulle rekommendera suddigumsmetoden för spelen och till att börja med göra rent connectorn (använde själv varmvatten + diskmedel, funkar bra).

Om spelen glider in väldigt lätt kan det vara läge att renovera connectorn (punkt 2 i post 3 i tråden ovan). Har gjort det själv på två spel, efter det funkade alla spel jag testat med. Ta det lugnt bara, det är lätt hänt att böja konakttungorna för mycket.

Ps. Blås aldrig i spelen!

/Andreas
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag brukar vika ett papper några gånger tills det har ungefär samma tjocklek som kantkontakten på cartet, och sen dränker man det i elektronikspray och trycker in och drar ut några gånger, gärna en lite mindre bit papper så man kör bit för bit.

Brukar funka bra.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Barry_Lyndon: Varför skulle man inte blåsa på spelet?
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Därför att det funkar tillfälligt (ibland), men på sikt oxiderar fukten i utandningsluften kontakterna och förvärrar problemet. Spelen brukar ha guldpläterade kontakter, men connectorn har jag för mig är koppar el dyl som ärjar.

/Andreas
Norpan

Inlägg av Norpan »

Tror det är förnicklad eller zinkad mässing till kontakten i spelet.
Skriv svar