Minneskort i kommersiel produkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Minneskort i kommersiel produkt

Inlägg av björn »

Är det någon här som vet hur det ligger till med olika minneskort och dess krav på licensiering för användning i kommersiell produkt?
jag kollar i första hand på SD då det är ett smidigt protokoll och kommunikationen är vi vanlig SPI men det uppenbarar sig mer och mer att det kräver licensiering för att få användas.

hur ligger det egentligen till? Och finns det något annat minneskort som är äkta free of charge?

Mer information om produkten kommer att komma senare men just nu söker jag bara ett bra alternativ att spara data på.

/B
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Minneskort i kommersiel produkt

Inlägg av Icecap »

SD-kort kan ÄVEN "prata" SPI men det är inte snabbt. Det fungerar dock utan någon licensgrejer vilket faktisk är ett krav i standarden.

Vill du öka hastigheten avsevärd är det en annan kommunikationsform som gäller, den är ganska mycket snabbare men kräver en del av hårdvaran, checksum-koll osv. Om det finns NDA (Non-Disclosure Agreement) på den bit vet jag inte men jag har inte sett något vidare på nätet om den bit och det kan vara att det finns licens-saker man ska kolla på.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vill man köra fortare än SPI och kunna märka sin produkt med SD eller SDHC så måste man teckna ett NDA.
Där ingår bland annat att ingen del av tekniken får inkopereras i Linux...
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ok, det låter helt ok för min del. Jag har inga krav på att det skall gå fortare än med SPI-bussen utan det är formatet och lagringsutrymmet som jag vill ha.

Dock är det ju en ganska taskig inställning att det inte får implementeras fullhastighet på linux, man kan undra varför.

Tack för era svar, och om någon har andra åsikter och erfarenheter av SD så skriv gärna en rad :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Den här linuxbiten, hur löser dom det på laptops? T.ex. Asus eeePC säljs ju med linux förinstallerat, och har SD-kortplats.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du har ju oftast ett hårdvaruchip som snackar mot sd-kortet.
Drivarna snackar ju i sin tur bara med hårdvaruchipet.
DVS man behöver inte implementera SD-kortets kommandon i drivarna....
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Rättning: tydligen så har dom släppt på begränsningen mot Linux.
Wikipedia har en utmärkt artikel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital_card

Så för full kapacitet så är det 1500 US up front och 1000USD årligen.

Men kör det hela via SPI så är det gratis.
Om du väljer rätt CPU så finns det bra internt stöd (ARM7 t.ex LPC2368 som är min favoritprocessor just nu).
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Precis, man har oftast en SD-controller i datorn som sedan ansluter på USB eller PCI-bussen. Minnena dyker därefter upp som "USB Mass storage" eller diskenheter helt enkelt.
Skriv svar