Varför löste jordfelsbrytaren?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
markusb
Kontakt:

Varför löste jordfelsbrytaren?

Inlägg av markusb »

Har just renoverat hela lägenheten med bl.a ny tapeter i alla rum.
Uttagen sitter lågt, ca 10cm ovan list, så jag har helt enkelt skurit av tapeten från uttaget ner mot list för att slippa koppla loss alla uttag från kablarna för att kunna dra igenom tapeten. Med skarpt blad i kniven är det inget som syns i efterhand.
Däremot i vardagsrummet har jag ett uttag/brytare mitt på väggen så där funkade inte det.
Bröt strömmen till det uttaget, kontrollmätte och kopplade loss kablarna.
För att underlätta tapetseringen så knölade jag in kablarna i hålet och det var då det mörknade i lägenheten.

Jag förstår inte varför jordfelsbrytaren löste i det läget.
Men jag vill gärna veta. Vad hade hänt om den inte suttit där?
Inget alls eller total katastrof?

Det som ligger på den säkringen är:
Belysningen i klädkammaren
Belysning/uttag toalett
Belysning/uttag i ena halvan av vardagsrummet

I dosan finns fas, nolla och skyddsjord från centralen. Dessa går till uttaget.
Det går även iväg vit och brun kabel till tak- samt fönsterbelysning. Dessa sitter bredvid uttaget på en dubbelbrytare. Fasen till den är tagen från uttagets fas.

Dosan samt rören är av metall då det är en gammal kåk.

Rakt ovanför, vid taket, sitter ett täcklock över en kopplingsdosa. Här inne var det ordentligt målat på kablarna så det är svårt att se vad som är vad. Borde rimmligen vara koppling av nolla samt jord till belysningsuttagen i tak/fönster.

Så ser det ut på den sidan av vardagsrummet där det spökande.

Min första tanke är att det har med dosan och rören att göra då dessa är i metall.
Jag isolerade inte kablarna när jag knölade in dom och det var just då detta hände.

Men vad finns det för strömmar som kan välja att gå i rören här?
All ström hit var bruten...
Om nolla och jord går ihop här, i änden på en bruten krets spelar väl ingen roll? Eller tänker jag fel?

Det enda jag kan tänka mig är att något mer ligger i kopplingsdosan vid taket.. och att det flöt ström där i nollan. Kanske kabeln från sovrummets takbelysning, för där inne var strömmen fortfarande igång. När jag knölade in nollan i mitt uttag så kortslöt jag den till jord i röret och strömmen såg den lättaste vägen.
Dvs att grupperna delade nolla från kopplingsdosan vidare till centralen??
Det borde iofs inte vara tillåtet (två grupper på samma nolla ger för hög ström) så jag har troligtvis fel här.

Jag kan inte se eller följa kablarna i kopplingsdosan pga all målarfärg så jag kan bara gissa vad som hände, så man vet till nästa gång.

Hoppas någon har en förklaring på fenomenet.

220-biten har aldrig varit min starka sida då jag alltid haft så stor respekt för det att jag hållt mig undan om jag inte "måste" göra något, som nu... och då skiter det sig så då flyr jag det ännu mer :?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Re: Varför löste jordfelsbrytaren?

Inlägg av Oblivion »

Du kortslöt nollan och jorden, ingen fara den skulle göra så.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Hmm..
Vad var det för ström som flöt i kablarna som fick JFB att lösa ut då?

Förklara gärna, känner mig vetgirig om detta, just för att förstå vad som händer och KAN hända om man gör galet..
Jag såg nog lite förvånad ut när det slocknade :?: :roll: :fransman: ... hade aldrig kunnat tänka mig att det skulle göra det.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Nollan ligger sällan helt stilla och kopplas den mot jord blir det en felström som jfb känner och löser ut.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Har du några andra laster ö.h.t inkopplade som går på JFB så får du inte lägga ihop nolla och jord alls. Och som Norpan säger, så är det sällan helt stilla.

Det behöver inte vara dom laster som ligger just där du varit och kopplat.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Några följdfrågor,

Att nollan aldrig ligger helt stilla och därför kan generera en felström till JFB måste betyda att det ligger en spänning på den relativt jord? Gissar att spänningen är så låg att den är ofarlig? Eller..?
Beror detta på delad nolla med andra grupper, dvs ett spänningsfall över kabeln som gör att den inte ligger på jordnivå? Eller fungerar nollan som "antenn" och kan generera mer än 30mA?

Om jag inte hade haft en JFB, vad hande hänt?
En felström hade legat i kabeln, men hur stor och hur allvarlig?

Kan vara bra att veta till den dagen man gör ett liknande jobb i en kåk utan JFB, som ev är aktuellt snart i farsans kåk... ingen JFB och fullt av metallrör/dosor..

Uscha va nojjig jag är för 220 =)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nollan tar ju som sagt ström från andra laster. Spänning är marginell någon volt kanske. Det är inte farligt utan jordfelsbrytare. 220V är ett avslutat kapitel, nu är det 230v
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Ok, tack för svaren. Blev lite lugnare i själen.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Med tanke på att resistansen runt kretsen ligger i storleksordningen 0.1 ohm och att JFB:n löser vid 30mA så räcker det att det med endast 0.003V mellan trådarna om du kortsluter dem för att JFB:n ska lösa ut! :shock:
Skriv svar