Om du har 3 st 40175 har du 12 st D-flip-flopar och kan dela frekvensen med 2^12=4096. Då borde du kunna koppla till en lysdiod och mäta tiden med ett stoppur. Om du kräver en hög nogrannhet får du medelvärdesbilda över flera perioder.
Om du har flera PICar kan du använde en extra för frekvensdelningen, då kan du även låta denna räkna antalet neddelade perioder om du t.ex. vill medelvärdesbilda över t.ex. 10000 neddelade perioder.
Flera testinstrument om man inte har råd att köpa oscilloskop eller frekvenstäknare.
Ett sätt som är förvånansvärt nogrant och antagligen är bättre än mitt förra förslag, örat är bra på att avgöra relativa frekvenser: Man klarar sig med en 40175 => dela med 2^4=16 => 625Hz som kopplas till en liten högtalare
Generera 625Hz fyrkanksvåg i ett ljudprogram i datorn, spela upp och jämför ljudet från PICen. Det är lätt att avgöra om tonen från PICen är högre/samma/lägre. Om man vill få ett "exakt" frekvensvärde kan man köra intervallhalvering tills frekvenserna stämmer överrens. Det här skulle fungera för periodiska signaler som är mycket snabbare än 10kHz.
Med lite fantasi och extra arbete kan man ibland klara sig utan dyra mätinstrument.
Om frekvensen är så låg som 10kHz har du förmodligen redan ett mätinstrument hemma, ljudkortet i din dator. Se till att spänningen inte är för hög med t.ex. två resistorer som spänningsdelare. Någonting mellan 0.5-1 volt borde fungera. Låt datorn sampla och titta på resultatet i något lämpligt program.
Moduleringsfrekvensen (38Khz) ser du aldrig med datorn, men databitarna skall du allt kunna se. Jag gjorde så när jag byggde en ir-sändare iaf, spelade först in den riktiga fjärren med goldwave, sen var det bara o ändra fördröjnigarna tills dom var likadana in som ut.
Jag modulerade däremot med en lös 555:a efter µC´n.
Nu när du har ett ljudkortsoscilloskop är det ett par saker som kan vara bra att tänka på.
Ingången på ljukortet har antagligen ett antialias-filter (kanske någonstans mellan 16 till 20 kHz, beror på ljudkort). Det gör att en fyrkantsvåg på 10kHz inte ser ut som en snygg fyrkantsvåg utan mera som en sinus. Men det går fotfarande bra att bestämma periodtiden/frekvensen.
Om man tittat på vågformen med ett ljudprogram kan även det verka menligt på kurvformen. Om man har otur använder den linjär interpolation för att rita kurvformen.
Jag har inget program på lut just nu men om någon annan kan tipsa om ett program som återskapar samplingar på ett bra sätt så kanske det hjälper Jine