Ojordad skivspelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bengan35

Ojordad skivspelare

Inlägg av bengan35 »

Tjena. Då har frugan släpat hem en gammal lp-skivspelare va... Nu är det så här att förstärkaren till den är jordad och sen har skivspelaren en separat strömförsörjning med en ojordad sladd. Nu tänkte jag ta en förlängningssladd som har en jordad samt en ojordad ände och sedan koppla in skivspelaren den vägen. Är detta på något sätt farligt eller är det okej att göra så? tacksam för svar // mvh Bengan
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Ojordad skivspelare

Inlägg av psynoise »

Hej och välkommen till forumet.

Jag är lite oklar över vad du frågar om egentligen. Vill du koppla in en skivspelare utan skyddsjord till ett uttag utan skyddjord?

I villket fall som helst så ska skivspelarens extra jordkabel kopplas till din förstärkare.
bengan35

Inlägg av bengan35 »

tack för svaret! jag vill alltså koppla in den ojordade sladdan från skivspelaren in i ett jordat uttag i väggen genom en förlängningssladd som gör detta möjligt..undrade bara om det var farligt på nåt sätt kanske? tack
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nepp, bara att koppla, Europeiska uttag är väl närmast idiotsäkra så var inte rädd för att koppla fel, det går bara inte :).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om du tänkte bygga en förlängningssladd med en jordad kontakt i stickproppsändan och en ojordad i hylsändan så är det inte tillåtet, däremot kommer det nog funka fint.

F.ö brukar skivspelare oftast ha en jordkabel mellan skivspelaren och förstärkaren också, för att slippa brum eller nåt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ett vanligt trix är att skära av kanterna på kontakten så den passar direkt i ett jordat uttag. Svårt om det är hårdplast dock :)

Tillåtet? Nej för helsike! Men funkar gör det givetvis. Problemet är ju om det uppstår ett elfel i skivspelaren. Helt plötsligt blir höljet ledande, och genom förstärkarens hölje blir du jordad...det är därför man inte ska blanda jordat och ojordat, bland annat.
einar

Inlägg av einar »

En sak du kan tänka på är att inte koppla ihop skivspelaren med förstärkaren när den är igång pga spänningsskillnaden. JAg har aldrig brytt mej om sånt men mina grejor börjar bli som de är nu också :?
Laptopens ljudkort börjar brumma nu efter 1,5 års misshandel med att koppla in en ojordad förstärkare i den som oftast är igång. Om det beror på spänningsskillnaden vet jag inte men det är det ända jag kan tänka mej som har saboterat den.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

En sak jag har undrat är varför man inte kan sätta äldre ojordade kontakter i jordade uttag, men man kan sätta jordade kontakter i ojordade uttag. Det borde vara tvärtom tycker jag i alla fall.

Anledningen är att en ojordad apparat är ju byggd att vara ojordad, och vara säkrare byggd, medans en apparat som är jordad är ju byggd att vara jordad och risken kan vara större att höljet blir strömförande.

i USA kan man sätta både ojordade och jordade apparater i jordat uttag, men bara ojordade apparater i ojordat uttag.
i SWE kan man sätta både ojordade och jordade apparater i ojordat uttag, men bara jordade apparater i jordat uttag.

precis raka motsatser.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Anledningen är att apparater med den gamla sortens ojordade propp inte alls är byggda med förstärkt isolering. De är tänkta att använda i utrymmen där det inte finns jord och att då införa jord tillför en risk. Ologiskt, javisst, men så är det. Vattenkranar och element har ju alltid varit jordade, så jord har funnits intill dessa saker även om det inte var tänkt så...

Numera är detta tilrättat. Den gamla sortens ojordade kontakt försvinner och ersätts med europluggar på apparater med förstärkt isolering, som är precis som Du beskriver.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Marta skrev:Vattenkranar och element har ju alltid varit jordade
stämmer inte, vattenburna radiatorer och rör har aldrig betraktas som jord.

Det svenska jordsystemet har med rumskategori att göra, något förenklat, finns det fritt vatten i rummet, inom ett visst avstånd från vägguttaget så skall det vara jordat. Det har inget med apparatsäkerheten att göra. På samma sätt var det förbjudet att installera vägguttag i badrum och liknande, då det fans risk att apparaterna oavsett konstruktion kunde bli översköljda.
Iom jordfelsbrytaren kom blev det tillåtet, dock med vissa säkerhetsavstånd från tvättställ, dusch mm.

Det Svenska sättet att jorda vissa apparater kan te sig en smula ologiskt, men man måste komma ihåg att jordningen enbart hade med rumskategorin, därav är det rätt självklart att man kan sätta en jordad stickpropp i ett jordat uttag men inte tvärtom, apparaterna förutsattes (eftersom Semko hade testat dem alla) vara säkra oavsett.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Walle skrev:Ett vanligt trix är att skära av kanterna på kontakten så den passar direkt i ett jordat uttag. Svårt om det är hårdplast dock :)

Tillåtet? Nej för helsike! Men funkar gör det givetvis. Problemet är ju om det uppstår ett elfel i skivspelaren. Helt plötsligt blir höljet ledande, och genom förstärkarens hölje blir du jordad...det är därför man inte ska blanda jordat och ojordat, bland annat.
Gör man på detta viset bör man se till att ha en jordfelsbrytare!
bengan35

Inlägg av bengan35 »

tack för alla svaren! Nu är den inkopplad och fungerar fint. Men blir lite nojjig när man läser att det kan vara livsfarligt om stereon blir strömledande..men det är inget man kan dö av eller? ursäkta min nojja.. kan inget om elektronik!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jodå, om höljet blir spänningsatt med nätspänningen eller delar därav så är det fullt likvärdigt med elektriska stolen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Skivspelare med läderremmar :lol:

Protte
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Den mesta hifi-utrustningen använder ojordad nätanslutning och borde då vara extra isolerad på insidan gällande nätkablar till transformatorn. Hur man skulle lyckas att få höljet med nätspänning har jag svårt att se.
Skriv svar