Jag såg precis att dem nya reglerna för robot-SM har kommit, "Oh, vad bra!" tänkte jag och började läsa med ett strålande humör. När jag hade läst knappt en halv sida fick jag en chock! Ingen liten chock heller, den sitter nog i lite fortfarande...
Chocken uppkom av att jag såg att i år har dem en labyrint gren också, inget fel med det, problemet är bara att eftersom det är femkamp har en försvunnit, och vilken är det jo, FOTBOLLEN!
Förra året byggde jag en upp och ner fällbar damsugare till min robot så att den skulle kunna plocka upp bollen och rulla iväg den sen, problemet var bara att upphängningssystemet var dåligt och gick ofta isönder, samt att röret bestod av en hushållspappersrulle (jepp, hade perfekt diameter för en golfboll) så att bollen gick krokigt när den rullade ut.
Därför började jag förbättra min robot i somras, och detta var självklart en sak som skulle fixas till.
Efter en massa job och letande hittade jag tillslut en tillverkare som hade passande kedjor och kedjehjul, så jag började bygga!

Och efter ännu mera jobb, jag hade letat och letat för det fanns inga rör med rätt diameter så att golfbollen fick plats utan att det kom in luft brevid, sås hittade jag tillslut ett el-rör i PVC plast som hade perfekt diameter. Detta blev resultatet:

Och när servot har hissat ner den är det bara köra igång dammsugar motorn så åker bollen upp. Sen när man stänger av dammsugaren så rullar bollen ut med bra fart. Med detta nya röret hade jag en presition på ca +-1dm från 3 meters håll.

Så, vad ska ju nu med en dammsugare till?? Får väll hitta något annat på planen som jag kan suga upp för nöjjes skull
Jaja, nu ska ni inte behöva höra på mitt klagande mer, förövrigt tror jag chocken börjar gå över nu..
ps. (Detta är topphemliga bilder som jag aldrig har publicerat innan, så ni är dem första som får se nästa års robot
Mvh. Danne
Edit: En till bild på kedjesystemet.