Elmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
El Fire
Utsparkad, på semester

Elmätare

Inlägg av El Fire »

Gammalt kärt problem.
Tänker räkna pulser från Elskåpet i källaren 3 tr.

Har inhandlat 433.92 Mhz sändare Mottagare hos Kjell.
Har också inhandlat Fotodiod från Kjell.

88-901 88-900 90-042 hos Kjell
Fotodioden har jag mest funderingar kring 940 nM dioden i skåpet blinkar rött ! ?

Nu skall jag sitta uppe i min lägenhet och logga pulser på min dator.
Den biten kan jag så det är inte frågan.
Fotodioden ? kan jag låta den att styra strömmen direkt till sändaren ?

Hur kopplar man den i serie med matning till sändaren (9 V) pallar den ?

Långt ben, kort ben + - ?
v-g
EF Sponsor

Re: Elmätare

Inlägg av v-g »

Fotodioderna reagerar på det mesta, de har en "topp" det är oftast denna som avses i faktabladet. Denna topp innebär att det är just vid denna frekvens som fotodioden är som känsligast sen avtar känsligheten något om man avviker från denna, normalt inget större problem.

Tror aldrig den sändaren duger att sända signalen tyvärr. Sen tror jag heller inte att det är bra att bara detektera huruvida sändaren är "på eller av" det kommer resultera i helt felaktiga värden kan jag nästan garantera. 433 är ganska "smutsigt" område tyvärr.

Det jag tror man behöver är en liten µc som skickar ut något annat än bara slå på sändaren. För att få lite säkerhet skulle jag säga en 2-3 bytes /blink.Alternativt att man har en "liten räknare" typ 1 byte i sändaren och skickar denna varje gång det blinkar, på det en kontrollbyte (tex xor på den första byten).
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Håller helt med v-g! Det bästa sättet att vara någorlunda säker på att få fram alla pulser är en lokal liten räknare som skickas över i sin helhet (plus checksumma mm) med vissa intervall, t.ex på varje puls. Även om sändningen då skulle missa vid någon puls, så blir det rätt igen vid nästa.
1802

Inlägg av 1802 »

Är effekten på radiosändaren lika dålig som nexa, kommer du få svårt att nå fram.
Skriv svar