UPS-batteri dött, värt att byta eller är det annat fel?
UPS-batteri dött, värt att byta eller är det annat fel?
Verkar som en cell har dött i batteriet i min UPS. Nu undrar jag om det kan vara nåt fel på själva laddkretsarna eller vågar man fara efter ett nytt batteri?
Kostar 18.99e på Biltema. Därefter följdfrågan - är Biltemas SLA nåt att ha?
Kostar 18.99e på Biltema. Därefter följdfrågan - är Biltemas SLA nåt att ha?
Re: UPS-batteri dött, värt att byta eller är det annat fel?
Jag har ett tiotal UPSer som jag bytt batterier på, alla har fungerat efter batteribytet. Hur det är med Biltemas kvalitet vet jag inte.
Re: UPS-batteri dött, värt att byta eller är det annat fel?
Empirisk forskning av en kompis har visat att om man kör en UPS med helt döda batterier i 6 månader och var 6:e timme stänger av larmet som säger "för gud och allt du håller kärt, byt batteri nu, detta är sista varningen du får innan det kommer en liten pust av blå rök", så kan den gå sönder.
Jag skulle byta batterier till biltema blyaccar, bra grejer i förhållande till pris.
PS. Det kan vara bra att köpa en burk med bakpulver (bikarbonat), att ha när du byter batterier.
Jag skulle byta batterier till biltema blyaccar, bra grejer i förhållande till pris.
PS. Det kan vara bra att köpa en burk med bakpulver (bikarbonat), att ha när du byter batterier.
- Electricguy
- Inlägg: 12529
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: UPS-batteri dött, värt att byta eller är det annat fel?
det undrar jag med, jag antar att det ska vara nåt med att batterier innehåller syra och bakpulver är en bas ? ..fast vad man skulle få för nytta av det vill jag gärna veta.
- Electricguy
- Inlägg: 12529
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: UPS-batteri dött, värt att byta eller är det annat fel?
neutralisera syran med kanske. men då måste man ju bryta upp ackarna.
Re: UPS-batteri dött, värt att byta eller är det annat fel?
fast då vill man nog hellre skölja med vatten än att hälla på en bas ?
- Electricguy
- Inlägg: 12529
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: UPS-batteri dött, värt att byta eller är det annat fel?
Biltemas 'SLA'-batterier kunde lika gärna ha texten 'Panasonic', Yuasa eller 'LEAD' (som sälj av Elfa) ungefär då det är väldigt få ställen i världen där den här typen av batterier tillverkas (läs kina).
Det är typ 1000 olika märken medans det finns typ 3 fabriker i världen som pysslar med sådant idag - det är som bildrör till tjock-TV och monitorer (och förmodligen också LCD/plasma skärmar när det gäller själva glaskroppen)
databladsmässigt så kan man i princip göra carbon copy när det gäller prestandan mot tex Yuasa och panasonic-batterier i samma formfaktor.
---
Gamla svullna batterier kan ibland både ha sprickor i kärlet och att det har läckt syra vid poluttagen med korrision som resultat - då är bikarbonat en väldigt snäll basisk kemikalie som man med smula vatten till en pasta kan neutralisera dom fläckar som man inte har fått bort på annat sätt - köp helst ren bikarbonat i påse (finns i kryddhyllan) - bakpulver innehåller också en syra som till stor del tar bort bikarbonatets neutraliserade verkan (och som resultat ger koldioxid från bikarbonatet och är det som 'jäser' degen utan jäst)
bikarbonat löser sig ganska dåligt i vatten - därför hantera pulvret lite utrört i vatten som pasta och lägg på fläckarna och ta bort dessa igen efter ett tag.
Det är typ 1000 olika märken medans det finns typ 3 fabriker i världen som pysslar med sådant idag - det är som bildrör till tjock-TV och monitorer (och förmodligen också LCD/plasma skärmar när det gäller själva glaskroppen)
databladsmässigt så kan man i princip göra carbon copy när det gäller prestandan mot tex Yuasa och panasonic-batterier i samma formfaktor.
---
Gamla svullna batterier kan ibland både ha sprickor i kärlet och att det har läckt syra vid poluttagen med korrision som resultat - då är bikarbonat en väldigt snäll basisk kemikalie som man med smula vatten till en pasta kan neutralisera dom fläckar som man inte har fått bort på annat sätt - köp helst ren bikarbonat i påse (finns i kryddhyllan) - bakpulver innehåller också en syra som till stor del tar bort bikarbonatets neutraliserade verkan (och som resultat ger koldioxid från bikarbonatet och är det som 'jäser' degen utan jäst)
bikarbonat löser sig ganska dåligt i vatten - därför hantera pulvret lite utrört i vatten som pasta och lägg på fläckarna och ta bort dessa igen efter ett tag.
Re: UPS-batteri dött, värt att byta eller är det annat fel?
xxxargs: Mjae, jag har väl haft uhm.. sex ? biltemabatterier, ett för bil och resten för MC, dom är *LÅNGT* efter yausa i kvalitet, eller exide för den delen.
Om man har en MC som kräver väldigt hög startström så sorterar man snabbt agnarna från vetet, biltemas håller inte måttet, varken deras gamla våta eller de nya underhållsfria.
Det enda bra med dom är att man kan lämna tillbaka dom 1-2ggr/år och hämta ut ett nytt, annars skulle det snabbt löna sej att köpa annat.
..Nu gav jag dock upp förra äret, orkade inte byta biltemas batterier hela tiden, jag tänkte köpa yausa, men efterssom japanerna har infört nån blyskatt så gick det inte (de svenska återförsäljarna tar inte ens in batterierna längre pga kostnaden), så det blev ett exide, STOR skillnad.
Om man har en MC som kräver väldigt hög startström så sorterar man snabbt agnarna från vetet, biltemas håller inte måttet, varken deras gamla våta eller de nya underhållsfria.
Det enda bra med dom är att man kan lämna tillbaka dom 1-2ggr/år och hämta ut ett nytt, annars skulle det snabbt löna sej att köpa annat.
..Nu gav jag dock upp förra äret, orkade inte byta biltemas batterier hela tiden, jag tänkte köpa yausa, men efterssom japanerna har infört nån blyskatt så gick det inte (de svenska återförsäljarna tar inte ens in batterierna längre pga kostnaden), så det blev ett exide, STOR skillnad.
Re: UPS-batteri dött, värt att byta eller är det annat fel?
Jag avsåg telecom-batteri av AGM-typ som är betydligt jämnare och mer likvärdig mellan olika 'varumärken' och är något helt annat än startbatterier, som är klart mera spridd i egenskaper mellan olika märken och prisklasser.
Gelbatterier ger också generellt lägre ström än AGM och 'flooded' batteri, gäller inte bara biltemas batterier utan det ser man också på tex. sonnenschein-batterier som är att betraktas som kvalitetsbatterier.
Startbatterier är byggda för att kunna ge väldigt mycket ström under kort tid med kanske urladdningsdjup av 1% från fulladdat och kanske laddas ur till botten 3 ggr under sin livtid. Ett sådant batteri är slut efter 25st 100% urladdningcykler, ett telcombatteri av AGM-typ tål minst 10-dubbla antalet men i gengäld kan inte lämmna fullt så mycket ström på kort tid.
Startbatterier tål heller inte långvarig floatingladdning på 13.4 - 13.8 V i relativt varm miljö som är vanlig i backup och UPS-sammanhang då startbatterier har många tunna plattor för att kunna lämna hög ström och därmed liten korrisionsmarginal, medans telecombatterier har betydligt färre och tjockare plattor och tål floatingladdningen och dess korrision betydligt bättre.
AGM-batteriern är dock i en helt egen klass när det gäller hållbarhet IMHO. Både som startbatteri för MC (Yuasa VTX9-BS) som höll över 10 år och jag har en telecombatter på 38 Ah som är från 1989 och fortfarande fullt frisk...
Biltemas telecom-AGM batterier ser hittils ut som att vara i samma klass som tex ELFA:s LEAD-batterier då de också har gått ifrån 'märkesbatterier' som Varta, Hitachi, Panasonic etc. till noname-varianter...
Gelbatterier ger också generellt lägre ström än AGM och 'flooded' batteri, gäller inte bara biltemas batterier utan det ser man också på tex. sonnenschein-batterier som är att betraktas som kvalitetsbatterier.
Startbatterier är byggda för att kunna ge väldigt mycket ström under kort tid med kanske urladdningsdjup av 1% från fulladdat och kanske laddas ur till botten 3 ggr under sin livtid. Ett sådant batteri är slut efter 25st 100% urladdningcykler, ett telcombatteri av AGM-typ tål minst 10-dubbla antalet men i gengäld kan inte lämmna fullt så mycket ström på kort tid.
Startbatterier tål heller inte långvarig floatingladdning på 13.4 - 13.8 V i relativt varm miljö som är vanlig i backup och UPS-sammanhang då startbatterier har många tunna plattor för att kunna lämna hög ström och därmed liten korrisionsmarginal, medans telecombatterier har betydligt färre och tjockare plattor och tål floatingladdningen och dess korrision betydligt bättre.
AGM-batteriern är dock i en helt egen klass när det gäller hållbarhet IMHO. Både som startbatteri för MC (Yuasa VTX9-BS) som höll över 10 år och jag har en telecombatter på 38 Ah som är från 1989 och fortfarande fullt frisk...
Biltemas telecom-AGM batterier ser hittils ut som att vara i samma klass som tex ELFA:s LEAD-batterier då de också har gått ifrån 'märkesbatterier' som Varta, Hitachi, Panasonic etc. till noname-varianter...
