Vi diskuterade lite om dessa och varken jag eller nån annan hade kompetensen att kunna förklara varför lindningarna kan brinna upp i en sådan.
En pm regulator kör ju tyristorjordning vid V(max) osv , men när lindningar går - det kan ju inte bero på 100% kortslutning så att säga.
Kan det bero på att man lastar ned generatorn precis så att den pallar allt o sen brinner upp?
Mc generator , permanentmagnet regulator
Re: Mc generator , permanentmagnet regulator
Jag vet inte riktigt hur du menar, men efterssom jag har en Suzuki 80-tals MC som är ökända för laddningsproblem har jag meckat en del med sådana, den generatorn är ju en vanlig trefasgenerator som först och främst likriktas, och sen har nån slags väldigt simpel laddmingsrteglering går direkt till batteriet.
Om någon av dessa delar går sönder brukar dom andra följa efter..
Antagligen är det väl så att spolarna överhettar ?
Om någon av dessa delar går sönder brukar dom andra följa efter..
Antagligen är det väl så att spolarna överhettar ?
generatorn regleras genom att kortsluta lindningen på periodbasis när spänningen är i reglerområdet - så det är inte den 'normala' strömmen som generatorn åstakommer själv som bränner spolen. Kort sagt så brinner inte generatorlindningarna bara för att man kortsluter dess utgångar.
Det jag kan tänka mig är kortsluten lindning då färre lindningsvarv ger mer ström för given rotormagnetflöde, havererad diod i regulatorn och batteriet tömmer sig snabbt genom lindningarna.
Strömman kanske blir hög på en av lindningarna i assymmetrisk drift pga. någon trasig diod eller liknande - men det tror jag mindre på...
Det jag kan tänka mig är kortsluten lindning då färre lindningsvarv ger mer ström för given rotormagnetflöde, havererad diod i regulatorn och batteriet tömmer sig snabbt genom lindningarna.
Strömman kanske blir hög på en av lindningarna i assymmetrisk drift pga. någon trasig diod eller liknande - men det tror jag mindre på...
Den där med havererad diod så att batteriet matar ut baklänges i generatorn händer tydligen.
Men det måste vara en rätt (välgjord kortslutning) i regulatorn så den orkar mata ut dom strömmarna ett mc batteri kan ge...
Så då kvartår nästan bara två möjliga förklarningar till dom flesta generator haverier.
Tillverkningsfel - att lidningens tråd är lite för tunn nånstans och brinner av där?
Plus som tidigare sagts att en lindning blivit kortsluten pga dålig beläggning på lindingstråden.
Men det måste vara en rätt (välgjord kortslutning) i regulatorn så den orkar mata ut dom strömmarna ett mc batteri kan ge...
Så då kvartår nästan bara två möjliga förklarningar till dom flesta generator haverier.
Tillverkningsfel - att lidningens tråd är lite för tunn nånstans och brinner av där?
Plus som tidigare sagts att en lindning blivit kortsluten pga dålig beläggning på lindingstråden.
På min suzukiregulator var resistansen på "kortslutningen" på bara några ohm - kanske räcker för att döda generatorns ena fas.
Å andra sidan var alla tre fasers lindningslack förkolnad (av de delar som legat ovanför oljan.)
http://hem.passagen.se/bearing/bilder/e ... andsta.jpg
Å andra sidan var alla tre fasers lindningslack förkolnad (av de delar som legat ovanför oljan.)
http://hem.passagen.se/bearing/bilder/e ... andsta.jpg
Är det trasig diod så kan resistansen vara högst variabel beroende på mätspänningen och mätström... med andra ord kanske resistansen låg på dela av Ohm när den trycktes på av 12 Volt och därmed många ampere.
Om det är tydlig gräns så indikerar det lack som inte tål miljön - om den kolar över men inte under oljan tyder mera på detta än just överhettning - tvivlar på att det är lugnt och stilla med stabil oljenivå vid generatorn när motorn går utan det plaskar nog runt ganska ordentligt. alternativt att det skickas mycket ström genom spolen när motorn står still - det som är i oljan kyls långsammare än det som är i luften typ.
sedan kan en trasig diod göra att strömmarna blir värre än märkströmmen när motorn går...
Om det är tydlig gräns så indikerar det lack som inte tål miljön - om den kolar över men inte under oljan tyder mera på detta än just överhettning - tvivlar på att det är lugnt och stilla med stabil oljenivå vid generatorn när motorn går utan det plaskar nog runt ganska ordentligt. alternativt att det skickas mycket ström genom spolen när motorn står still - det som är i oljan kyls långsammare än det som är i luften typ.
sedan kan en trasig diod göra att strömmarna blir värre än märkströmmen när motorn går...