Metalldansmatta atmega8 baserad.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Slippsis

Metalldansmatta atmega8 baserad.

Inlägg av Slippsis »

Hej.

Jag går nu trean på Jenningskolan i robertsfors där jag studerar naturvetenskap och som projektarbete så bestämde jag mig för att göra en dansmatta bara för att det är coolt och kul. jag tänkte från början tillverka allt från grunden men pga begrensade förkunskaper och lite tidsbrist eftersom att man måste hinna med allt annat också gjorde så att jag bestämde mig för att använda mig av en krets och en kod som jag hittade på internet av en annan snubbe. (länken där jag hittade allt http://www.artemlive.com/cgi-bin/news?c=v&id=749 ). Jag har dock stött på lite problem under arbetets gång som varken jag eller min fysiklärare har hittat svar på så då kanske det finns någon här som kan hjälpa mig lite.

Hans sensorer fungerar via kapacitans men varken jag eller min lärare har fattat hur det egentligen funkar om man inte har en jordkabel i röven eller nåt liknande. så är det någon som kan förklara hur det egentligen fungerar?

och eftersom att jag ska bygga hela min rigg i metall och beskrivningen som jag hittade på internet var bara en mdf skiva med aluminiumfolie på delar av undersidan undrar jag vilket som är det bästa och mest stöttåliga sättet att isolera varje "knapp" ifrån resten av min rigg utan att påverka stabilitet o.s.v för att jag vill ju ha möjligheten att stampa runt på riggen utan att nåt går sönder efter 10 minuter.

Tack på förhand
Emil Bergström

tack
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Metalldansmatta atmega8 baserad.

Inlägg av squiz3r »

Det är väll två metall plattor med något skum emellan, och när man trampar på den trycks den ihop så att metallplattorna kommer närmare varandra (och då ändras kapacitansen), eller?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nja, det tog mig en lång stund att hitta en möjlighet, Varje platta är kopplad till två anslutningar på uC. Den ena är en utgång troligen med en fyrkantvåg på, kopplad till plattan via 2,2Mohm. Den andra anslutningen är ingång och läser av spänningen på plattan. Utan fot så torde det komma tillbaka ungefär samma som skickas ut, står man på plattan så störs fyrkantvågen så den blir försenad pga kroppens kapacitans (RC nät). I källkoden kan man se om t.ex PD1 är utgång (med fyrkantvåg) och PD0 är ingång.

MDF + pålimmad aluminiumfolie tycker jag låter som en stark och bra lösning. Går du svets, snickar eller elektronikutbildning?

Är man osäker på om det fungerar så skulle jag då prova, funkar det inte så modifierar man, det är det som skiljer en byggsats från elektronikkunskaper.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Folien kommer nog nötas loss rätt snabbt, jag skulle satsa på åtminstone 0,5 mm aluminiumplåt.
Slippsis

Inlägg av Slippsis »

själva riggen jag håller på att bygga är en som liknar arkadmaskinerna till ITG2 typ. eftersom att jag har en normal inköpt "mjuk matta" hemma så ville jag satsa på nåt större. ni kan ju få ett SS på själva riggen som jag har gjort i solidworks.

Bild

men tack för hjälpen angående sensor problemet. och när jag isolerar plattorna får jag helt enkelt ta någon form av gummilist eller något så att det skiljer dom åt.

jag går varken svets snickar eller elektronik. pluggar naturvetenskap men ska antingen plugga automatik och mekatronik eller elektroteknik på universitetet till hösten.

tack så mycket

Emil Bergström.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är väl bara att ha lite glipa mellan plattorna så blir de isolerade från varandra.

Skruva fast dem med försänkta skruvar så får du en slät yta.
Skriv svar