Compaqt flash typ 3 som bootbar disk
Compaqt flash typ 3 som bootbar disk
Hej
Normalt när man köper CF-hållare anges att de klarar typ 1+2 men inget om typ 3.
Går typ 3 att använda till bootbara diskar i dessa hållare.
Normalt när man köper CF-hållare anges att de klarar typ 1+2 men inget om typ 3.
Går typ 3 att använda till bootbara diskar i dessa hållare.
Re: Compaqt flash typ 3 som bootbar disk
http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Flash nämner ingenting om typ 3, kanske det är standard 3.0 kortet är klassat som? Hur som helst kommer det högst sannolikt att fungera, en CF-hållare är bara en passiv kontaktadapter från IDE till CF. Se bara till att hitta ett kort som stöder Ultra-DMA.
Det råkar inte vara en ihopblandning med PCMCIA? Där finns ju typ I, II, III och IV har jag för mig.
Och det är väl bara den fysiska storleken som det avser, inte kontakten?
Jag tog för givet att det var en ny standard när de skrev "3" men drog ingen slutsats av att jag inte kunde finna något om detta på google, vilket jag kanske borde gjort.Nerre skrev:Det råkar inte vara en ihopblandning med PCMCIA? Där finns ju typ I, II, III och IV har jag för mig.
Jag skall för säkerhets skull bara mäta upp kortet märkta extreme 3 och se att detär samma storlek så det går in i hållaren. Då borde det inte vara något problem att köpa ett snabbt kort
och köra det som hårddisk för windows xp. Det spelar mindre roll om det bara håller ett år eller två bara jag kan bygga en liten lösning.
Att kortet heter Extreme III betyder inte att de skulle vara av typen CF III (som mig veterligen inte finns). "Extreme III" är ett varumärke från SanDisk, precis som "Ultra II" och "Extreme IV" (Det finns ingen CF IV heller).
Korten är av typen CF Type II. Enda skillnaden är kortens tjocklek. Typ II är 5mm tjocka, typ I är 3.3 mm tjocka.
Korten är av typen CF Type II. Enda skillnaden är kortens tjocklek. Typ II är 5mm tjocka, typ I är 3.3 mm tjocka.
Tack för er hjälp!Walle skrev:Att kortet heter Extreme III betyder inte att de skulle vara av typen CF III (som mig veterligen inte finns). "Extreme III" är ett varumärke från SanDisk, precis som "Ultra II" och "Extreme IV" (Det finns ingen CF IV heller).
Walle blandade du inte ihop storlekarna nu? ett vanlig flashbaserat CF kort är ju den tunna modellen (typ 1) och microdrive varianterna den tjockare (typ 2).
Alla sandisks flashbaserade kort är av typ 1.
Många, nästan alla, CF presenterar sig som "flyttbar media", ungefär som en floppy eller CD-ROM.
För tex Windows98 gör det inget alls. Men andra OS kanske kan ha åsikter om att bli installerat på ett media av "floppy-karaktär".
Vill man ansluta flera CF-kort till en IDE-RAID så kommer den inte alls att tillåta dig att göra en RAID på flera "flyttbara" enheter tex. Ett av få kort som överhuvudtaget tillåter dig att ansluta CF-kort är Adaptek 1200.
Sandisk har tidigare tillverkat CF-kort till industrin som presenterar sig som "fast disk". Dessa finns inte längre och även när dom fanns var dom sjukt dyra.
Dom korten visade det sig egentligen vara "Sandisk Ultra II" med en ny etikett.
Så om man köper "Sandisk Ultra II" och kör ett speciellt program (endast avsett för Sandisk egna tekniker
) så ... vips är det en fast disk. Så kan man bygga CF-RAID tills knogarna blöder.
För tex Windows98 gör det inget alls. Men andra OS kanske kan ha åsikter om att bli installerat på ett media av "floppy-karaktär".
Vill man ansluta flera CF-kort till en IDE-RAID så kommer den inte alls att tillåta dig att göra en RAID på flera "flyttbara" enheter tex. Ett av få kort som överhuvudtaget tillåter dig att ansluta CF-kort är Adaptek 1200.
Sandisk har tidigare tillverkat CF-kort till industrin som presenterar sig som "fast disk". Dessa finns inte längre och även när dom fanns var dom sjukt dyra.
Dom korten visade det sig egentligen vara "Sandisk Ultra II" med en ny etikett.
Så om man köper "Sandisk Ultra II" och kör ett speciellt program (endast avsett för Sandisk egna tekniker
Helt riktigt, de är av typ I. Komiskt nog så tänkte jag typ I och skrev typ IIRossen skrev:Walle blandade du inte ihop storlekarna nu? ett vanlig flashbaserat CF kort är ju den tunna modellen (typ 1) och microdrive varianterna den tjockare (typ 2).