Program för att hålla reda på kretsar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Idén på att använda lamp/wamp (Linux respektive Windows Apache MySQL PHP) skulle ju vara riktigt bra.

Man kommer åt sidan var man än befinner sig, och GUIt snickrar man ihop på några minuter i html.

Delar av detta projekt kan jag tänka mig att skriva, men mysql-funktionerna kan jag inte riktigt bra. Man kan ju iofs använda en textfil också, men det blir knappast lika smidigt.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Macce:
Det är ju en fantastisk idé att ha det tillgängligt på nätet och komma åt det när man är ute på fältet.
Kanske kunde man linka alla service scheman på det sättet oxå..
De där med MySQL är grekiska för mig, så jag kan nog tyvärr inte bidra med så mycket där..
Men å andra sidan så lär man ju så länge man lever.

Var tycker du att man ska börja?

/H
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

PHP manualen är bäst om du inte kan något om php från förr, kan du php kan du direkt gå till MySQL funktionerna.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Här är en prototyp på hur utséendet på sidan skulle kunna se ut.
Vill man ha det snyggare kan man ju göra stöd för extra skin osv. :D

Har inte börjat på den tekniska delen än.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

om nån kan knäcka ett lösenords skyddat program så har jag det ultimata programet=) synd bara att jag inte är nå haj på data grejs
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har knåpat ihop ett komponentregister i excel. Inte så märkvärdigt.
Det absolut jobbigaste är att inventera sitt lager första gången och skriva in allt! :shock:
Sen ska man ju försöka komma ihåg att uppdatera registret när man använder saker...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

hehe jag gjorde ett sånt register i access för några år sedan, det var överseriöst med produktbild, datablad och allt :) använde det en vecka sen kändes det inte lönt, jag har ändå ingen ordning på lådor och hyllor :/

/Johan
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Något verkade bli fel med länken som jag skulle ha i föregående inlägg, så jag lägger den igen: http://diod.net/projekt/komponentlager/
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag jobbar en hel del med VB mot både MS Access och MSSQL. I det här fallet är det tillräckligt att bygga ett GUI i MS Access. I de senare versionerna av MS Office finns ju också möjligheten att konvertera alltsammans mot weben. Om någon är intresserad av hjälp så PM'a mig.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag är intresserad av att hjälpa så gott som jag kan, men har inga vidare kunskaper i Access och MSSQL.

Om du skriver ett program som du konverterar till webben, skulle det använda MSSQL som backend då? Majoriteten av webbhotell använder MySQL istället för MSSQL så skulle väl vara ett stort plus om den använde MySQL.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Om man skriver för webben och vill hålla sig till MS-produkter så är det rätt lätt att skapa en ASP-baserad sida som jobbar mot MySQL (Skillnaden är inte så stor, när det gäller en så pass liten databasapplikation som vi snackar om här.) (Nackdelen med ASP är att webservern måste stödja ASP=MS IIS.) Det man måste bestämma sig för först är:

1) Vilken information vill jag spara? [Eg. vilka fält skall finnas i DB]
2) Hur vill jag hantera informationen? [Eg. vilka frågor kommer jag att ställa?]
3) Hur skall informationen visas? [Vilket GUI? Egen app, web, office]

Det smartaste är att planera med papper och penna, skissa upp vilke fält som skall finnas. Bryt ner det hela i olika kategorier. När detta är klart kan man börja skapa databasen utifrån svaren på de tre frågorna vi ställde tidigare.

Givetvis finns det ytterligare saker att fundera på men man behöver veta lite mer för att kunna göra något konkret.

Som sagt var om någon vill diskutera en konkret ställer jag gärna upp och hjälper till. (Inte mer än rätt med tanke på all hjälp jag fått från olika håll på detta forum.) PM'a i så fall!
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Tycker om iden. Frågan är hur länge man orkar hålla databasen uppdaterad.

Om databasen ska ligga online och accessas via tex en PHP-sida, borde det då inte vara fullt möjligt att ha sökfält (eller direktlänkar) till tex datasheetcatalog.com? Fanns det kanske inte gillas av dem?

Det skönaste, men helt orealistiska, vore ju att det fanns en grundkomponentdatabas där man enkelt kunde hämta information (bild, spec) om diverse komponenter.

Vid mindre frågeställningar kring PHP och MySQL är jag förövrigt beredd att hjälpa till :) Om det skulle behövas...
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

ensten skrev:Om man skriver för webben och vill hålla sig till MS-produkter...
Varför skulle man vilja hålla sig till MS-produkter, speciellt på webben?

Bättre att hålla sig borta IMHO.

PHP + MySQL är en mycket smidigt och lättanvänd kombination, som sen kan köras på valfri plattform och användas från valfri klient. Jag skulle kunna tänka mig att koda lite, men när det gäller design av användarinterface så är det nog bäst att jag håller mig långt borta :D
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Försökte hålla koll på alla filmer jag laddat ner och bränt ut, men efter ett tag pallade man inte mer
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag orkar inte dra igång någon debatt om MS vs Andra lösningar. Det är MS jag sysslar med i jobbet varje dag och det är det jag kan bidra med. Och kom ihåg att valet av webhost styr valet av teknik, och där tror jag utan att ha några siffror att stödja mig på att de flesta kör på Linux/Unix och då faller ju MSSQL och ASP bort. Min lista med frågor att ställa sig innan man drar igång ett webprojekt av det slaget som diskuteras i den här tråden borde kompletteras med att kontrollera vad webhotellet erbjuder för tjänster.

EDIT: I det här fallet som trådskaparen nämner vore det enklaste att köra med MS Access på en lokal dator. Varför Access framför Excell? Jo, för det går att lägga upp relationer vilket kan om det är riktigt gjort kan minska antalet inmatningar när man lägger upp nya artiklar.

13th.Marine> Jo, det är problem nummer två! Men det är rätt kul att utveckla nå't.
Skriv svar