Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Inlägg av squiz3r »

jojje: Ahh, Där har vi anledningen till att jag inte kom på att man kan använda relä... :wink:

Hmm.. Bra fråga.. Finns det något enkelt sätt att få en låg (ofarlig) standby spänning?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

En vanlig nätadapter?
Från någon gammal router eller något.
Men kan man inte koppla så när man trycker på knappen stannar fräsmotorn?
Om man kortsluter den, stannar den inte snabbare då? Utan påmatad spänning såklart.
Eller den kanske stannar snabbt nog iaf?

Och köp en brytare med nyckel från biltema kanske?
Då kan bara behöriga(som vet vart nyckeln är) start den.
Så ingen av misstag startar den.

Och det nätagget ger 36V va?
Du kör med jojjes drivare va?
35V är max va?
eller hur är det va?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Och det nätagget ger 36V va?"
Jepp, men man kan ställa ner det till 32v (+- 10%).

Nyckel ska nog inte behövas.. Den står inne på mitt rum :).

En vanlig nätadapter till tex. bärbar dator är så stor.. Borde finnas någon smidigare lösning...

Ett Solid State Relä, drar det ström på ingången eller är det som en MOS-FET att den inte tar någon ström alls? I så fall skulle man ju kunna ha två såna (en till varje fas) och sen ett litet batteri?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Inte en sådan, en liten typ 12V 100mA.
Typ 5*5*5cm.
En sådan ska du la ha plats med?
Annars kan du strippa den till bara trafo.
För likriktare och konding behöver du ju inte om du ska driva ett relä.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

en liten spole lindad runt fasen på matningen som sitter och laddar upp en konding som man likriktar som sedan styr reläet, som sedan slår om och drivs av drivspänningen....kanske :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jojje hade ju hittat ett nätagg till bärbara datorer på ebay för en dryg hundring duger inte dessa? Små och smidiga är de ju iaf.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jo. Det var väl på 24V/3,2A och funkar helt klanderfritt. Kostade 156:- till min brevlådda.
Vart du köper, finns i flera trådar. (Varför ska jag leta, när det är någon annan som ska ha det. :vissla: )

Dom extra volten märks varken mer eller mindre iaf. :D
Senast redigerad av jojje 19 februari 2009, 19:05:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

v-g: Visst duger dem, men om man vill ha ut max energi ur fräsen måste man ha så hög spänning som möjligt, och jag tror inte den hade så hög utspänning..

Edit:
Jojje: Menar du att 8 volt mera inte skulle märkas? Om det stämmer så är det ju ingen ide att jag köper nytt :doh:! När jag ökade från 12v till 24v var det extremt stor skillnad, så det borde vill bli bättre av 8 volt till??
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Räkna procent i stället. Från 12 till 24 är det 100% ökning. Vad blir det från 24 till 32?

Klart man KAN märka det, men bara marginellt. Vid fräsning tror jag det inte ens är marginellt. :D

Edit1: Det är massa andra saker som är viktigare. Tex att:
stången snurrar lätt. (Inget lager som är trasigt eller för hårt spänt.)
stången är rak och inte "nyper" på vissa ställen.
muttern snurrar lätt på stången. (Peta gärna dit lite symaskinsolja.)
det inte blir spänningsfall på vägen till motorerna.
strömbegränsningen inte är ställd för lågt.
datorn skickar ut "rätt å riktigt". (Många som får mycket bättre drag vid byte av dator.)
mm. mm.

Edit2: Sen är 9,7A overkill med råge. Det räcker till tre Lillsyrror. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men kan man verkligen räkna sådär?
Högre spänning ger en snabbare uppbyggnad av magnetfältet i lindningarna, så det är väl tiden man bör räkna på?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"strömbegränsningen inte är ställd för lågt."
Vad är lagom strömbegränsning då? Är det en linjär ökning när man ökar strömbegränsningen så att man ska dra på så mycket man kan utan att överhetta drivarna?

Det är ingen annan som har tipps på ett mer prisvärt agg som är litet, ett ATX aggregat som jag har nu tar en MASSA plats! Och agg till bärbara datorer går ju inte högre än 24v. Och dessutom är det svårt att få baksidan snygg då eftersom dem inte är gjorda för panelmontage...

Någon som vet vad för IP-klassning man behöver ha på elektroniken man använder??
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Som sagt leta upp ovan nämnda aggregat så kommer du få litet, smidigt och bra agg. Borde ju gå att finna i forumet.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Varför ska du exprementera med att försöka suga ur det sista lilla extra, som du iaf knappt märker nåt av alls?
Är det inte bättre att få en bra fungerande maskin som kommer att hålla i många fina fräsår?
Som du, och även andra, håller på med, är det bara en tidsfråga när nåt går sönder, och då tröttnar du på skiten, eller inte tar dig råd att fixa den. :wink:
Var nöjd med så som den funkar nu, och bygg hellre en ny maskin om du vill ha bättre/högre fart.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

jojje: Det viktigaste för mig är inte att den går snabbt, utan jag vill att den ska fungera, och inte stalla då och då.. För några dagarsedan skulle jag fräsa ut en stor bit plexiglas (som var dyr! :)), så jag kollade på den i ca. 1 timme, sen fick den stå 4 timmar ensam, och när allt var nästan klart hade den stallat på ett ställe och sen rivit isönder hela skivan på mitten. Det är sånt jag inte vill ska hända, och då körde jag bara 0,5mm djupt i 500mm/min.. Men nu har jag bytat till halvsteg, och det verkar som om den blir bättre då.

Men jag kanske ska låta bli det agget då... Så får jag köpa någon liten 24v adapter och modifiera lite.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Så lustigt att många kör på halvsteg. Motorerna ger ju bara ut halva kraften på halvsteg och borde vara som svagast då. Kan det vara att de inte får tillräckligt med ström och spänning för att gå fint på microsteg eller helsteg? Eller är det att man undviker ett resonansområde med halvstegen? Detta borde isåfall undersökas ifall man kan med mekaniska medel ändra på den frekvensen, eftersom många har samma lösning (lillesyrra).
Skriv svar