problem med förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Outsider

problem med förstärkare

Inlägg av Outsider »

Hej,

Jag har en förhoppning om att någon av er kan komma med ledning angående problem med förstärkare. Min SAT Amplifix integrerade förstärkare har helt plötsligt fått fnatt. På vissa volymsteg låter brusar/tjuter det ur högtalarna. Inte speciellt högt, men klart märkbart. Spelar man musik hörs ljudet ändå, på övriga volymsteg verkar förstärkaren låta precis som vanligt. Felet kvarstår även om jag fysiskt kopplar ur alla ingångar till förstärkaren och bara har högtalarna inkopplade.

Har jag min sub inkopplad på pre out brummar den samtidigt som högtalarna brusar. Detta borde kunna indikera att felet sitter i försteget, och inte i slutstegsdelen. Vidare verkar det fungera bra ett tag om jag inte har haft förstärkaren inkopplad på nätet, så det kanske är när den blir varm som problemet uppstår. Jag har skruvat sönder den utan att se något misstänkt. En kallödning kanske kunde vara boven i dramat.

Är det någon som törs komma med en kvalificerad gissning?

Mvh
peter555

Re: problem med förstärkare

Inlägg av peter555 »

Välkommen till forumet.

Om den har funkat bra tidigare kan det vara en elektrolytkonding som tappat kapacitans.
Outsider

Inlägg av Outsider »

Hej, och tack! :)

Den har fungerat utmärkt i flera år. Felet som du beskriver, är det något som är temperaturkänsligt eller kan ändras med inkopplingstid på nätet?
peter555

Inlägg av peter555 »

Elektrolyterna brukar bli dåliga med tiden, tappar också kapacitans då de blir varma.
Outsider

Inlägg av Outsider »

Ok, jag förstår. Mina komponentkunskaper är ringa, men jag förstår dock inte hur minskad kapacitans kan orsaka oljud i förstärkaren då man inte ens spelar musik.
peter555

Inlägg av peter555 »

Antagligen blir avkopplingen för dålig så att den börjar självsvänga.
Pudde

Inlägg av Pudde »

Du kan ju kolla lödningarna också.Kan bli sprickor i själva lödningen med tiden.Ta en lupp och kolla,ibland kan dom vara väldigt små och det kan räcka för att det ska bli nåt tok. :mrgreen:
Outsider

Inlägg av Outsider »

Hej, jag ska snarast bestycka mig med lupp och kontrollera, även om det känns svårt då man är rudis på lödningar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Bra är också att ta oscilloscopeproben och mäta på de noder som ska vara avkopplade och se att de ligger stumt till jord.
Pudde

Inlägg av Pudde »

Du kommer garanterat se skillnad på en sprucken lödning och en som är skaplig.Blir nog inga problemas. :tumupp:
Skriv svar