Goofy II en NY - tinyMACHINE´s

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
tinyMACHINE´s

Goofy II en NY - tinyMACHINE´s

Inlägg av tinyMACHINE´s »

5 axlar måste ha ett skal och/eller ett åtminstone ett skelett.. att huslera i.

Mao kommer en av de beställda motorstyrnings brädorna (liknande som POS) att bo i maskinen nedan.
Eftersom alla familjemedlemmar har ett namn - så säg hallå till - Goofy II.

Bild

Några mått
Footprint :
Bredd 900 mm - Djup 670 mm - Höjd 690 mm

Arbetsyta
Y = 570 mm - X= 550 mm - Z= 250 mm

Mer om vilka motorer samt lagerlösning, skruv och/eller allt annat det kommer när jag bestämt mig för vilken ambitionsnivå det blir.

Är det bara en enkel koncepts bild ? Nej den är till 50 % gjord/byggd. Bilder kommer när jag väl bestämt mig för detaljerna ovan...

/tM

Edit: verkar inte få det här med bilder och funka.. använder Picasa på webben..
Edit 2 om du högerklickar på bilden samt kör visa bild så kommer den... ??? (ingen ide o varför det blir såhär)
Edit 3: 7/2-2009...jag satt 3 timmar igen men fick det inte att fungera DÅ satte sig en av våra söner bakom tangentbordet.. och han har kastat ut Picasa så nu ska det fungera.. den som ser... får se :-) mao när sonen förbarmar sig kommer det bilder.. :oops:
Senast redigerad av tinyMACHINE´s 7 februari 2009, 05:17:02, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Goofy II en NY - tinyMACHINE´s

Inlägg av jojje »

Antingen får du inte ha frågetecken (?) i filnamnet, eller så kan det ha nåt med nedanstående att göra.

Hoppsan... det finns inte något att se här. Antingen har du inte åtkomst till de här fotona, eller så finns de inte på den här webbadressen. Kontakta ägaren direkt och be att få åtkomst.

Den här användaren har inga allmänna album.

En annan sak. Hade varit bra om du hoppar över alla särskrivningar. Det tar ju iaf längre tid för dig att göra dom. :vissla:
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Fixat:

Bild
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

The requested URL /_Btav4Sf8FIo/SWQPAD_hhjI/AAAAAAAAABQ/MRqYudcQwOc/tinyMACHINEs%20Goofy%20II.jpg was not found on this server.
tinyMACHINE´s

Jojje
Sorry to offended you and don't reach your acquired standards. But yes Svenska is not my first language rather French and English and we don't have that many combined words (ihopskrivna ord).
I also didn't know that Iv signed up for a SFI course (svenska för invandrare) I thought it was about DIY.. :-)

Till er alla.
Tack för ideer om vad problemet kan vara och hur få till det. Jag är ovan vid detta forum och Picisa så
lite träning vill nog göra det bättre.

/tM
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

tinyMACHINE´s skrev:Edit 2 om du högerklickar på bilden samt kör visa bild så kommer den... ??? (ingen ide o varför det blir såhär)

För dig kanske, men inte för mig. Kan bero på att du loggas in automagiskt, hmm...

Du behöver inte be om ursäkt för att du särskriver. Det är du inte ensam om. Snart går det som en dans för dig också. :D
tinyMACHINE´s

Tackar... för att det inte var SFI...Jojje !!

Men när jag nu söker i forumet på "5-axlar" så hittar/finner jag ingen
grupp eller "tänkande" kring 5 axels "saker" och problem.

På CNC-Zon finns det några flera som också brottas med problembilden.
Så då är det inte mer än rimligt att jag vänder mig dit och lägger
projektet och byggtråd där. Ni slipper oxå en hel hög med särskrivningar därmed.

Elektroniken för styrningen kom igår och jag vet vart jag ska köpa motorer till både
4 & 5 axels korten ...;-) inte på samma ställe men mycket bra priser på båda ställena.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Å andra sidan är det kul om du postar dina framsteg här i forumet så det finns lite info om 5-axliga fräsar och dess problem på SEF också! Vi gillar bilder och finurliga lösningar på diverse problem, en 5-axlig fräs är något som säkert många är nyfikna på men inte har kompetens/tid/råd att bygga :roll:

/PeterH
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tiny, posta gärna en länk till din tråd på CNC-Zone!
tinyMACHINE´s

Prototypen likt den på första bilden... (som jag inte får att fungera/synas) har
gått frän att vara ett skelett i MDF trä etc...med :

Footprint : Bredd 900 mm - Djup 670 mm - Höjd 690 mm
Arbetsyta: Y = 570 mm - X= 550 mm - Z= 150 mm

Och provat det nya kortet ... jag säger som POS verkar lovande
rejält lovande och prisvärt. Alla axlar rör sig..:-)

Till att vara en FULLSKALE maskin i bla metall med ljuddämpning etc... en riktig :-) maskin !
Med hjul och annat lyx samt tar sin golvplats i leksaksfabriken..:-)

Footprint : Bredd 1600 mm - Djup 1350 mm - Höjd 1100 mm
Arbetsyta: Y = 1200 mm - X= 950 mm - Z= 250 mm+

Slutsats

Z axel med tillhörande A+B axlar kommer jag att fila vidare på i lilla prototyp maskinen.
MEN det fungerar redan så pass bra att bygget med fullskale modellen också sker
parallellt då bara storleken på maskiner och arbetsyta samt spindle
- i den lilla en Dremel kopia och provar även en billig trycklufts fräs
- i den större en Kress 800FME och när allt är klart hoppas jag även Geckos och
matchande motorer, är det som i princip skiljer maskinerna åt.. :-)

Men som sagt mitt krig & oförmåga med att koppla bilder och att det tar stor kraft med
att språket också ska vara rätt ... händer det väl att jag är .. "...down in my shop...and playing with my friends.. ""

/tM
tinyMACHINE´s

Liten Update !!

Jag köpt 6st motorer från JB (JB CNC & Linear Components http://butik.brundin.biz) denna gång det pga det finns uttag för 5-axis + 1 axel eller funktion etc.

- Den 2:a anledningen är enkel... Den är att jag fått hem start-8 skruvar ...
http://www.mcmaster.com/#99030a400/=gn7p7

Samt Anti-Backlash muttrar från DumpsterCNC. (1/2" - 8tpi (8start) screws,) hastigheten på maskinerna (prototyp) och den större blir komfortablel :-) But as we say in mother language Jogging at 360ipm very comfortable, can not go 400ipm without noise, but i am only running 36vdc, which affects the speed,

/tm

Edit: vid ett bygge finns som de flesta vet både design restriktioner och design prioriteringar. Anledningen till att jag väljer snabba skruvar på x & y likt ovan, är den att det maskinen ska göra när den är färdig innehåller många förflyttningar i luften mellan positioner. Därav prioritet på snabbhet. En restriktion är att den inte ska behöva köra alltför hårda material till en början.

För att vara tydlig så kan denna länk bättre beskriva vad jag menar.
http://www.doughtydrive.com/machine%20demo.html
Senast redigerad av tinyMACHINE´s 19 februari 2009, 05:09:21, redigerad totalt 1 gång.
tinyMACHINE´s

citat PeterH...i forumet så det finns lite info om 5-axliga fräsar och dess problem ...Vi gillar bilder och finurliga lösningar på diverse problem, en 5-axlig fräs är något som säkert många är nyfikna på men inte har kompetens/tid/råd att bygga :roll:

- alla vill ha lösningar.. ! :)

- från 4-axlar, dvs 5 -axis och uppåt finns det kanske inte något DIY/Hobby behov i realiteten då det mesta stannar vid 3-axis+ och det är klurigt uträknat 2,5 D snarare än 3D

- med risk för att skapa några ovänner 5-axis är inte okompetens eller time samt att ha råd.
möjligtvis att vara .."lat". :shock: ha familj och vara "oinformerad" (det har inte setts som värt att lägga ner tid på).. andra gör ju det åt mig :bravo: (OBS !!! det stämmer även in på mig ! )

Kanske med tiden den sista delen kan vända till att bli ett visst intresse inte bara sporadiskt nyfiken utan också i handling.

PS.. sorry för att det tar tid .. men det blev i alla fall något sorts svar !!...DS
Skriv svar