Gamla datordelar
Gamla datordelar
Jag har en massa olika gamla datordelar hemma och jag undrar om man kan göra något mer av dem än att bygga en dator eller slänga dem på skroten?
Re: Gamla datordelar
Plocka komponenter, kanske? Det är väl främst kontaktdon och andra lite större saker som kan vara något att ha.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Jag skrotar en hel del gamla datorer, och några saker som jag räddar
är gängorna på bl.a. seriella portar att användas till distanser för bl.a. kretskort.
Även under moderkortet. Annars som vfr säger, komponenter.
Har väl även räddat några kretskortshögtalare och 3V batterihållare.
Sånt man kan tänkas ha användning för i framtiden. I nätagget finns en
del roligt.
hassefikonkasse
är gängorna på bl.a. seriella portar att användas till distanser för bl.a. kretskort.
Även under moderkortet. Annars som vfr säger, komponenter.
Har väl även räddat några kretskortshögtalare och 3V batterihållare.
Sånt man kan tänkas ha användning för i framtiden. I nätagget finns en
del roligt.
hassefikonkasse
Går det att göra något annat av delarna än att plocka sönder dem tex bygga något av delarna?
Nätverkskort, nätaggregat, minnen, processorer, cd-läsare, hårddiskar, diskettstationer mm (det mesta är över 10 år gammalt)
Som sagt, komponenter är ju alltid bra att ta reda på. Men en annan sak som är bra att ta reda på är de djävulskt kraftiga magneterna som sitter inuti hårddiskarna. 
Akta fingrarna bara, man klämmer sig lätt!
Du råkar inte ha en Pentium II på 400 eller 450Mhz? Min server skulle vilja bli lite snabbare för 350 Mhz är i klenaste laget för en webbradio.
Eller en 486 processor på 50 Mhz eller mer? Min programmeringsdator har bara en SX cpu och den suger ganska kraftigt på det mesta
Eller en 486 processor på 50 Mhz eller mer? Min programmeringsdator har bara en SX cpu och den suger ganska kraftigt på det mesta
Oooooo en DX4 med andra ord. Jag har 2 moderkort för såna som jag aldrig fått fart på.
I PSUerna finns mycket bra, snabba dioder och trissor, kondingar med låg ESR och diverse spolar och transformatorer. För övrigt brukar det inte vara mycket att hämta.
-
limpan4all
Jag har slaktat ett gamalt moderkort i jakt på ytmonterade 74HCT kretsar när jag behövde en 74HCT08 en gång...
Det tog en jävla tid att hitta bland alla kort men det skulle tagit ännu längre tid än att vänta tills ELFA öppnade på måndagsmorgonen
Det tog en jävla tid att hitta bland alla kort men det skulle tagit ännu längre tid än att vänta tills ELFA öppnade på måndagsmorgonen
Äsh, magneter är ofarligamatedogg skrev:Som sagt, komponenter är ju alltid bra att ta reda på. Men en annan sak som är bra att ta reda på är de djävulskt kraftiga magneterna som sitter inuti hårddiskarna.
http://www.magnetnerd.com/Neodymium%20M ... cident.htm (varning)
- Mizzarrogh
Finns väl en heldel smått och gott i dem om man tänker efter, tex laserdioder i läsarna (använd skyddsglasögon...), hårddisk motorerna kan man göra kul grejer med, kanske ett hemgjort gyro? Skrivare och annat brukar innehålla små fina nätagg, stegmotorer, drivare, etc
Kylflänsar! (går att kapa till andra former eller mindre bitar) fläktar,etc.
Nätagg tar jag nästan alltid rätt på eftersom de kan användas till annat nästan rakt av eller med små modifikationer (gamla AT agg kan man ofta köra i princip rakt av, ATX finns ett antal trådar här om hur man "tjuvkopplar") Klipp loss kontakterna (kan med fördel sparas till andra projekt) och kläm dit tex flatstift eller en bit kopplingslist, man kan gallra rätt ordentligt i kabelhärvan, räcker med en eller ett par tampar på varje utgång (man bör spara ett part-tre om de avses köra på litet högre effekt, annars räcker det med en tamp på varje post man vill kunna ta ut).
Även om det kanske inte ger superprecicion när det gäller finlir så kan man köra mycket "grovgöra" i de lägre/mellan effekt på dem (tex en del bilelektronik, etc). Det går ju även med litet pyssel att seriekoppla dem för tex 24V (Obs! Läs trådarna om detta först om ni tänkt göra detta då det är ett par saker man behöver tänka på då man seriekopplar dessa aggregat)..
Kylflänsar! (går att kapa till andra former eller mindre bitar) fläktar,etc.
Nätagg tar jag nästan alltid rätt på eftersom de kan användas till annat nästan rakt av eller med små modifikationer (gamla AT agg kan man ofta köra i princip rakt av, ATX finns ett antal trådar här om hur man "tjuvkopplar") Klipp loss kontakterna (kan med fördel sparas till andra projekt) och kläm dit tex flatstift eller en bit kopplingslist, man kan gallra rätt ordentligt i kabelhärvan, räcker med en eller ett par tampar på varje utgång (man bör spara ett part-tre om de avses köra på litet högre effekt, annars räcker det med en tamp på varje post man vill kunna ta ut).
Även om det kanske inte ger superprecicion när det gäller finlir så kan man köra mycket "grovgöra" i de lägre/mellan effekt på dem (tex en del bilelektronik, etc). Det går ju även med litet pyssel att seriekoppla dem för tex 24V (Obs! Läs trådarna om detta först om ni tänkt göra detta då det är ett par saker man behöver tänka på då man seriekopplar dessa aggregat)..