Nybörjare försöker bygga en Midibox Sid

Berätta om dina pågående projekt.
erkka

Nybörjare försöker bygga en Midibox Sid

Inlägg av erkka »

Upptäckte detta otroligt spännande projekt för drygt en månad sen på uCapps.de Ägde Elektrons Sidstation för några år sedan vilket var en helt otroligt rolig synt men som jag tyvärr sålde....och har saknat så :cry: Men MB Sid verkar bräcka sidstation med hästlängder. Bättre kontroll över parametrar + möjlighet att köra flera tracks samtidigt alt stereo (super poly etc :D )

Tänkte först försöka hitta någon som kunde bygga en åt mig men kom på att ett bättre sätt att lära sig löda och lite elektronikkunskap får jag aldrig! Kan absolut noll om elektronik så senaste månaden har jag läst och läst och läst samt beställt delar från olika håll i världen. Helt otroligt roligt att leta case, knappar och försöka göra en funkis design! Caset jag har nu kommer från en 60-tals klocka. Sidchipet är en 6581 från en gammal brun. Tänkte också ta C64 transformatorn och bygga en optimized C64 PSU (det steget jag är mest nervös över eftersom det inte finns något färdigt kretskort till detta..)

Har lagt upp en plan för lödträning också. Har hittills gjort en 3-kanals mixer och en Atari punk console (vilket tyvärr inte gav mer än dåligt självförtroende pga dålig kvalitet och ytmontering men den funkar iaf..). Sen jag fick sidmodulerna från Smash TV (rekomenderas verkligen!!) började jag med dout modulen som jag inte kommer att använda förren jag bygger ut till Step C CS, sen en din och har idag börjat på sidmodulen.

Är föräldraledig just nu vilket tyvärr innebär noll tid att löda (men rätt mycket lästid när man lägger barn och så). Har en timme om dagen onsd-fredag att försöka löda (då äldsta är på dagis och yngsta sover). Det känns bättre och bättre att löda men jag tar gärna emot feedback på hur det ser ut utifrån bilderna och vad jag kan förbättra!

Summa summarum så var det länge sen jag gjorde nåt så roligt! Det enda problemet är väl att det kanske blir mer skapande av musikmaskiner än musik framöver :lol:
Lite bilder av projektet så långt
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
jonnorberg

Re: Nybörjare försöker bygga en Midibox Sid

Inlägg av jonnorberg »

Grattis! Ser bra ut. Lödningarna skall nog ha lite mindre tenn. Du ska inte ha en bulle utan en konkav uppsugning till pinnen från lödpadden. Men det ser väldigt bra ut för att vara första gången. Jobba på.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

99% av lödningarna ser mycket bra ut. Resten ser helt ok ut. Vet inte riktigt om jag tror på dig när du skriver att lödträningen inte gick bra. :D

"Det enda problemet är väl att det kanske blir mer skapande av musikmaskiner än musik framöver"

Du anar inte hur rätt du har...
Men fördelen är att man iallafall får helt egendesignade musikmaskiner ..att använda när man väl gör musik. :)

Snygg design på apparaten förresten! :tumupp:

Men.. sälja en Sidstation?? Misstänker att barnen krävde väldigt mycket av din hjärnkapacitet den dagen du bestämde dig för det. :wink: :D

Lycka till med Midiboxen! :)
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Foona »

YES! En midiboxare till!

Det ser jäkligt snyggt ut det där bygget.

När jag byggde min MidiboxSid så använde jag ett C64 case.
Ska nog ta och bygga en sån i trä istället.

Foonas "Shebeast aka Darth Vader"

Och sen har jag även byggt en midibox 64.

Foonas "DubMasta" scrolla ner en bit till bilderna

Ska bli riktigt spännande att se vad du kommer bygga härnäst.
Riktigt snyggt bygge! :tumupp:
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Tycker lödningarna ser riktigt fint ut!
Som nämnt lite mindre tenn här o var.
Annars super! :tumupp:

Ett HET tips om du känner för lite läsning om lödning:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/lodning/
erkka

Inlägg av erkka »

Tack för snälla ord och bra tips! Skönt att höra att lödningen ser ut att kunna funka. Jag har kollat på instruktionsfilmer på nätet och läst (kjell är läst :tumupp: ) men sen när man sitter där är det ju en helt annan sak. Fasen vad smått allt är t ex :lol:

Appropå designen så kommer nog panelen vara svart och från schaeffer (om ingen har nåt tips om bra och helst billigt i sverige :wink: ). Har inte bestämt mig för om jag ska montera panelen högre upp, ovanpå alu listerna fram/bak eller som den är nu....men jag har många svåra saker att lösa på insidan innan det är dags för såna små utseendedetaljer egentligen...och ja, håller med dig Jimmy jag borde kanske kolla min egen insida somkan sälja en Sidstation. Gjorde det dessutom innan de började kosta en massa pengar :( Men det här ska bli min revansch!

Foona: har läst din sidtråd och älskar den svarta sid:en! Skulle nog säga att det är bland de snyggare stepA designerna jag sett faktiskt :tumupp: Funderade också på att använda orginalcaset men sparar nog det tills jag bygger ut i framtiden. Midibox 64 har jag dålig koll på men jag såg din DubMasta och vad ska man säga....WOW! Otroligt inspirerande!!

Kommer nog att ställa en massa dumma nybörjarfrågor här framöver men det verkar ju vara ett ruskigt trevligt forum det här så det kanske är ok :) T ex hittar jag inga bra kopplingsdon till stiftlisterna. Vill kunna ta lös modulerna hyfsat enkelt och alltså inte löda fast dem. Använder man såna där små hylsor/crimps till sånt t ex?
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Foona »

erkka skrev: Kommer nog att ställa en massa dumma nybörjarfrågor här framöver men det verkar ju vara ett ruskigt trevligt forum det här så det kanske är ok :) T ex hittar jag inga bra kopplingsdon till stiftlisterna. Vill kunna ta lös modulerna hyfsat enkelt och alltså inte löda fast dem. Använder man såna där små hylsor/crimps till sånt t ex?
Det här är det trevligaste forumet som finns, så va inte orolig över att fråga noob saker.
Men gör gärna sökningar på dina frågor innan. Många gånger hittade jag svaren jag sökte på det sättet.
Oftast folk som hunnit fråga samma saker innan en själv. ;)
Forumet är packat med ödmjuka hjälpsamma inteligenta människor som sitter på mycket nyttig kunskap.
Utan detta forum hade jag inte kommit så långt som jag gjort nu. Jag var också nybörjare och anser att jag
fortfarande är det när det gäller elektronik delen.

När det gäller kontakterna till stiftlisterna. De finns ju sånna att beställa från. SmashTV

Det finns även på ELFA men jag har alltid problem med att lokalisera dem i deras produkt resgister.
Har för mig att det brukar bli mycket dyrare också.

[edit]
Välkommen förresten! :)
Strophlex

Inlägg av Strophlex »

Sök på "C-Grid III" hos Elfa så hittar du själva kontakterna. Du behöver både stift och hus. Bygg sedan anslutningskablarna med gamla avlagda IDE-kablar. Jag vet inte vilka som är billigast Smash TV eller Elfa.
erkka

Inlägg av erkka »

Tusen tack för tipsen! Kan inte förstå varför det är så svårt att hitta i Elfas webkatalog...
Är klar med Sidmodulen nu (förutom 470pF capsen som jag ska använda socklar till så att de går att byta)

Coremodulen är nästan klar också men jag tror att min tång börjar bli dålig eftersom jag pajade flera DIL lister t ex till LCDn. Jag har reservlister men är rädd att det bara blir fler småbitar som inte går att använda. Nån som har tips på en bra tång att kapa dessa lister med? SIL lister är inget problem men DIL är värre....

Kom för övrigt på att löda är som att spela golf. Inte för att jag spelar golf men det är ju rätt lätt att få till ett bra slag i golf men ruskigt svårt att slå hundra perfekta slag i rad. Känns så med lödningen. En väldigt fin är lätt men alltid blir det några halvtaskiga per kort....än så länge iaf :doubt:
Bilder:
Bild
Bild

En fråga också....eftersom jag tänker försöka bygga en optimized 64psu så ska man inte montera voltregulatorn på coremodulen. Alltså behöver väl denna bryggas över eftersom det borde bli brott annars? Kan man göra som jag gjort på bilden? En sladd mellan bara? Antar att ingen behövs på mitten iaf...
Bild
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Foona »

Du har gjort helt rätt med bryggningen Erka! :tumupp:
Kommer funka fin fint.

[edit]
Har du mätt upp det C64 nät agget du har förresten?
Så att du vet att dety funkar så att säga och ger rätt spänningar ut?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

En sak med "lödningarna" är att du kan klippa benen på komponenterna lite kortare :)
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Hmmm, tycker mig se 2st kallödningar på dom 2 gröna kondingarna på det översta/mellersta kortet "SID R3A"
Per
erkka

Inlägg av erkka »

Nope, har inte kollat C64 nätagget (har 2 så nåt ska väl funka :) ) Kan jag kolla direkt på kabeln eller? Båda mina är av typen med 4 pinnar för övrigt men det spelar ju ingen större roll (viss roll för MB6582 om jag förstått det rätt).

Jo, jag har nog några kallödningar som inte syns på bilderna också. Åtminstone på midi I/O som jag lödde nu ikväll (i dålig belysning..). Kan jag bara ta bort tennet med lödfläta och göra om eller vad rekomenderas?

Tack för supporten!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

bara värm på med lödkolven så att den sätter sig. en snabb omgång med varm löddkolv brukar göra susen.
erkka

Inlägg av erkka »

Ok, jag tror jag ska sätta mig och kolla igenom alla lödningar noga när jag är klar och försöka bättra på de som ser mindre bra ut med lite värme :)

Är nu klar med alla moduler! Har börjat sätta tänderna i LCDn. Blir alldeles hårig av att försöka hålla isär var de 16 olika kablarna ska sitta och sen dessutom få dit dom någorlunda snyggt :lol: Nåja, det är väldigt kul iaf! Försökte göra ett schema över båda ändar. Bar hoppas att det blev rätt.

Kollade förresten upp elfa och smash för kopplingar (crimps etc). Priset blir rätt lika men känns ju helt galet att frakten kostar lika mycket från elfa som från smash....

Vad rekomenderas förresten när man vill göra ett eget kort (till psu delen). Jag är typ labbkort eller vad det heter som är utan koppar. Kanske bättre att ha de med lödöar eller som sitter ihop 3 och 3 i rader? Vad använder man för tråd mellan? Vanlig koppartråd eller? Känner mig helt vilsen :oops:

Lite bilder.
Coremodulen
Bild
Corelödningar
Bild
LCD kludd
Bild
Skriv svar