Håller på att bygga en digital termometer.
Har tänkt använda mig av följande ritning för den "analoga delen" :
http://labs.one-wolf.net/interfacing/pa ... sensor.png
Sedan skall ju temperaturen visas i en 7segmentsdisplay, för detta tänkte jag använda en A/D omv. som omvandlar direkt från analog till BCD kod. Tänkte använda TC14433:
http://www.microchip.com/wwwproducts/De ... e=en010489
Sen signalen bara till en display.
Vad tror ni om min lösning? Förslag till förbättringar? Direkta fel?
Digital termometer
Re: Digital termometer
Håller själv på och bygger sedan en tid tillbaka en termostat med display och jag tittade då på olika A/D lösningar men vissa kretsar hade bara BCD ut vilket betyder att man måste ha en extra krets som avkodar detta till 7 segments displayer. Att koppla BCD direkt till en display gör ingen som helst nytta såvida den förstås inte har avkodningskretsar integrerade vilket är långt ifrån vanligt.
Det blev lite snålt om plats med denna lösning med den extra krets då det är 40 pinnars kretsar så jag tog helt enkelt bara en ICL7107 som är en A/D omvandlare med utgångar för drivning av tre och en halv display. ICL7106 som är motsvarande hittar du i varenda enklare multimeter så det visar hur vanliga dessa är och 7106 är till för drivning av LCD den andra LED.
Kretsen du nämner har BCD kod ut vilket betyder att du måste ha en avkodarkrets för att få ut signaler så att du kan driva en display. Är det inget speciellt med den kretsen du nämner som du just behöver så hade jag personligen kört med en 7106 eller 7107 beroende på vilken display du skall ha.
Det blev lite snålt om plats med denna lösning med den extra krets då det är 40 pinnars kretsar så jag tog helt enkelt bara en ICL7107 som är en A/D omvandlare med utgångar för drivning av tre och en halv display. ICL7106 som är motsvarande hittar du i varenda enklare multimeter så det visar hur vanliga dessa är och 7106 är till för drivning av LCD den andra LED.
Kretsen du nämner har BCD kod ut vilket betyder att du måste ha en avkodarkrets för att få ut signaler så att du kan driva en display. Är det inget speciellt med den kretsen du nämner som du just behöver så hade jag personligen kört med en 7106 eller 7107 beroende på vilken display du skall ha.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Re: Digital termometer
Miika skrev:Håller på att bygga en digital termometer.
Har tänkt använda mig av följande ritning för den "analoga delen" :
http://labs.one-wolf.net/interfacing/pa ... sensor.png
Sedan skall ju temperaturen visas i en 7segmentsdisplay, för detta tänkte jag använda en A/D omv. som omvandlar direkt från analog till BCD kod. Tänkte använda TC14433:
http://www.microchip.com/wwwproducts/De ... e=en010489
Sen signalen bara till en display.
Vad tror ni om min lösning? Förslag till förbättringar? Direkta fel?
Hej Miika
Jag kan ha fel, men det första jag tänkte på när jag tittade på databladet för TC14433 så verkade den kräva en avkodare och en del annat jox innan displayen, det såg ut som de hade en hel del kringkomponenter.
MCP1525 Voltage reference.
4543B BCD to 7 Segment Latch / Decoder
14013B Dual Type D Flip-Flop
1413 Digital Attenuator, 15 dB, 4-Bit, TTL Driver
+diverse kondningar och resistorer
till lm 35:an
har du väll en spänningsomvandlare och en op oxå.....
Det andra jag tänkte på var vad som egentligen visas på displayen, man vill ju försöka få in det mätområde som man skall mäta så att man kan använda så stor del som möjligt av upplösningen som kretsarna ger.
Man skulle slippa en hel del kretsar om man använde en microcontroller istället, de flesta har inbyggd A/D omvandlare.
en smt160 tempgivare går att köra utan a/d oxå, den ger en pwm signal som både kan tolkas genom att läsa duty cyclen på signalen, fast det går att läsa av spänningen på den oxå.
Avkoda kan man ju göra i microcontrollern med.
Skulle tro att det går att driva en sju segments display med microcontrollern med, annars finns det nog drivkretsar att köpa.
Uppdatera gärna, intresserad hur det blir till slut.
Får man fråga om det är något speciellt du bygger den digitala termometern för?
(Motorutrymmen brukar ha mycket störningar... . )
Finns det några krav på temperaturområden, precision eller noggrannhet?