konstruering av kamera laddare? :S
-
killen2times
konstruering av kamera laddare? :S
Tjo!
Jo det är så att jag har ingen laddare till min kamera, och tänkte därför att jag kanske kan ta en gammal mobil laddare, tros detta gå?
Kameran är en Pentax Optio WPi och batteriet som sitter i detta är på 3,7V och 710mAh
det är ett lithium batteri (D-LI8)
Så som jag tänkte göra är att om jag tar en mobil laddare eller någon typ av laddare som håller sig i närheten av 3,7V och 710mAh och tar då och kopplar laddaren på plus polen respektive minus polen, går detta? eller måste det vara några komponenter där mellan för att det ska laddas?
Anledning till att jag inte tar o kopplar det i uttaget på kameran är för att jag vet inte vilken som är plus och minus pol där.. Eller spelar det roll när när det är en DC adapter som används?
vet inte om jag är ute o cyklar nu men, det är så jag har fått för mig iaf...
Är det någon mer info ni behöver veta, så säg gärna till =)
Tack på förhand!
/Kristian
Jo det är så att jag har ingen laddare till min kamera, och tänkte därför att jag kanske kan ta en gammal mobil laddare, tros detta gå?
Kameran är en Pentax Optio WPi och batteriet som sitter i detta är på 3,7V och 710mAh
det är ett lithium batteri (D-LI8)
Så som jag tänkte göra är att om jag tar en mobil laddare eller någon typ av laddare som håller sig i närheten av 3,7V och 710mAh och tar då och kopplar laddaren på plus polen respektive minus polen, går detta? eller måste det vara några komponenter där mellan för att det ska laddas?
Anledning till att jag inte tar o kopplar det i uttaget på kameran är för att jag vet inte vilken som är plus och minus pol där.. Eller spelar det roll när när det är en DC adapter som används?
vet inte om jag är ute o cyklar nu men, det är så jag har fått för mig iaf...
Är det någon mer info ni behöver veta, så säg gärna till =)
Tack på förhand!
/Kristian
Re: konstruering av kamera laddare? :S
Det är så att "laddaren" bara är en AC-adapter som ger ström till kameran resp. mobilen.
Själva laddaren som tar hand om att batteriet inte sprängs osv sitter inuti prylen.
Det är INTE någon bra ide att koppla en AC-adapter från någon gammal mobil och koppla direkt till batteriet!
Själva laddaren som tar hand om att batteriet inte sprängs osv sitter inuti prylen.
Det är INTE någon bra ide att koppla en AC-adapter från någon gammal mobil och koppla direkt till batteriet!
-
killen2times
ok, då ska jag inte göra de
hehe
men om jag har batteriet i kameran o sätter fast sladdar på de 2 polerna i uttaget för laddaren på kameran, skulle de gå?
problemet är bara att jag vet inte vilken som är plus eller minus? eller spelar det roll tro?
men om jag har batteriet i kameran o sätter fast sladdar på de 2 polerna i uttaget för laddaren på kameran, skulle de gå?
problemet är bara att jag vet inte vilken som är plus eller minus? eller spelar det roll tro?
Jaa, det är svårt för oss att avgöra det. Antingen spelar det roll eller inte...
Allvarligt. Antingen så sitter det tillräckligt skydd på ingången så att det inte spelar roll om du vänder den. Eller så gör det inte det och då klarar den inte av det. Det är svårt att säga så mycket mer utan ett schema på prylen.
Allvarligt. Antingen så sitter det tillräckligt skydd på ingången så att det inte spelar roll om du vänder den. Eller så gör det inte det och då klarar den inte av det. Det är svårt att säga så mycket mer utan ett schema på prylen.
-
killen2times
aa kan förstå det.. var min tanke med, är man snart så köper jag en laddare, men har varit runt bland en del affärer och även letat på nätet, men har inte hittat något.. De finns ju universal laddare som kanske skulle passa, men de kostar ju 400kr, inge pengar jag har nu och känns dyrt för en laddare, en orginal laddare tycker jag borde vara billigare än det..
finns inget vis jag jag kan luska ut vilken som är plus o minus med en multimeter?
finns inget vis jag jag kan luska ut vilken som är plus o minus med en multimeter?
Brukar väll alltid stå +/- på batteriet tycker jag, borsett från laptop batteriet som en jäkla massa anslutningar.
Men tvinga inte ström i en LiIon/LiPol, de kan explodera och skada både kamera och dig.
Men tvinga inte ström i en LiIon/LiPol, de kan explodera och skada både kamera och dig.
-
killen2times
jo på batteriet står de.. men skulle inte koppla direkt till batteriet så tänkte om via kameran var ok? men där står de inte vilken som är +/- på DC uttaget..
men ända sättet för att inte förstöra mig eller kameran kanske är med en ordentlig laddare...
men ända sättet för att inte förstöra mig eller kameran kanske är med en ordentlig laddare...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Citera inte det senast skrivna inlägget. Det råkar vara Regel 1 på detta forum.
Jag plockade bort en massa citat...
- anders_bzn
- Kontakt:
Kolla i din instruktionsbok, där kanske det rent av kan stå något om polariteten på kontakten.
Om det är en rund kontakt kan man vara ganska säker på att stiftet i mitten är pluspol.
Om du med rund kontakt, menar DC-plugg, så är det absolut inte så. Det borde vara alltid + på mitten men tyvärr är det väldigt många som har tvärtom också, så det är inte att lita på.
-
killen2times
oh..de går ut av ren vana..JimmyAndersson skrev:Citera inte det senast skrivna inlägget. Det råkar vara Regel 1 på detta forum.![]()
Jag har inte kvar denanders_bzn skrev:Kolla i din instruktionsbok, där kanske det rent av kan stå något om polariteten på kontakten.
Det är ingen rund DC-plugg, det är 2st stift brevid varandra.. kan säga att den att den ser mer eller mindre ut som Sony Ericssons laddare den minsta varianten, Sony Ericssons Bluetooth headset brukar ha sådant.. där sitter dock stiften i mitten men på kameran är de tvärt om, stift på kanterna och 2st plast grejer i mitten..JanErik skrev:Om det är en rund kontakt kan man vara ganska säker på att stiftet i mitten är pluspol.
- anders_bzn
- Kontakt:
Ingen laddare och ingen instruktionsbok, låter lite skumt... Bruksanvisningen hittar du kanske på nätet, hos kameratillverkaren förslagsvis.
Tog bort skäll (sluta citera).
Tog bort skäll (sluta citera).
Senast redigerad av anders_bzn 17 februari 2009, 10:40:04, redigerad totalt 1 gång.
Citera är ok så länge som det inte är hela föregående inlägg, så än så länge sköter han det som han skall.
-
killen2times
ja jo ingen laddare eller instruktionsbok, håller jag allt med om att det är skumt, men laddare och instruktionsboken ligger någon stans i flåm i norge.. instruktionsboken kan dock ligga här hemma inte säker, frågan är bara vart..