"Bottna" Jojjes styrkort

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tottish

Re: "Bottna" Jojjes styrkort

Inlägg av Tottish »

Har inte provat att växla motor/drivare.
Mekaniskt strul. Jo det verkar vara så att trapetz-skruven på X-axeln (den längsta) inte är helt rak och det är väl därför den inte riktigt orkar när det går fort. Det är bara i ett parti på hela sträckan som den stallar, gissningsvis där kröken sitter.
Det är väl detta jag försöker kompensera för med att kräma på lite mer med motorerna. Fel taktik tycker säkert många men jag tvivlar starkt på att jag kan rikta upp stången själv och orkar inte skaffa en ny som det är nu...
Den är inga problem att dra runt med fingrarna vare sig där den vanligen stallar eller någon annan stans.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då betvivlar jag att höja spänning hjälper, att byta till 50V Gecko's kostar mer än en ny trapets.
Att åtgärda det mekaniska är absolut det bästa och enklaste sättet.

Fick du den 'skadad/böjd' från leverantören?
Tottish

Inlägg av Tottish »

"Då betvivlar jag att höja spänning hjälper, att byta till 50V Gecko's kostar mer än en ny trapets."
Det har du rätt i men jag slipper i alla fall ta isär fräsen igen och det är ett lyte när man bor i lägenhet. :D
Tror inte det blir några geckosar, var mest lite lösa spekulationer...

"Fick du den 'skadad/böjd' från leverantören?"
Jag har försökt vara försiktig med hanteringen så jag misstänker att den kom något böjd från leverantören (JB) men han rekomenderar också max 500mm längd på sina trapetz-skruvar så när jag kliver över det (min är väl närmare 700mm) så gör jag det på "egen risk" så det är inga hard feelings där...

Maskinen går i vilket fall som helst mycket bättre nu än innan så på det stora hela får jag nog vara nöjd. Kanske blir det stångbyte vad det beger sig. Får se om jag känner behovet av snabbare hastigheter.

MVH
/Tottish
makervall

Inlägg av makervall »

En liten fundering.

Nätagget du länkade till är specat till 36V, men ger det bara 32V?

/Magnus
Tottish

Inlägg av Tottish »

Justerbart +/- 10%
Vridet i botten så landade den på ca 32V

MVH
/Tottish

Edit:
Hmmm, nu blev det ännu värre så jag fick gå ner ytterligare i matningshastighet. Den börjar vibrera när den åker över ett visst område på skruven och de vibrationerna har blivit värre/påtagliga vid lägre varvtal av någon anledning... :humm:
Jaja, vi kan ta det i byggtråden som kommer upp då det är svårt för er att gissa hur jag byggt och jag inte har någon ork att beskriva det mer än en gång. =)
Nu bygger jag ihop det här och så får vi se vad som händer!
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Vad har du för upplösning? Halvsteg? Prova med något högre och lägre. Kan vara att du kommer i resononas där. Att det har blivit "värre" kan förklaras med att linjärlagren och övriga drivdetaljer börjar glappat något mer och underlättar resonans därför.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Där har du helt klart en poäng, Fräsen!
Ska prova hel och kvarts-steg idag för att se om det blir någon märkbar skillnad.
Har bestämt mig för att inte planfräsa hela bordet förrens jag fått bukt (helt eller delvis) med det här problemet. Har inte så mycket material kvar att fräsa ner på bordet...

Jag blev så oerhört matt igår när jag höll på så jag skruvade ihop fräsen (för den går ju att använda) och börjar nog leka med något annat en stund.

Nu är jag faktiskt nere på blygsamma 1020mm/min. *snyft*

/MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du inte redan gjort det, så prova med lite symaskinsolja, kullagerfett eller liknande.
Funkar det inte, så är det bara att tvätta bort det med lite 60%'igt. :D
Tottish

Inlägg av Tottish »

Tjena Jojje! Kul att du kikade in!
Jo jag tänkte också på oljan för att minska vibrationerna... Kanske gör ett försök i eftermiddag , tror jag har lite symaskinsolja liggandes, det ska ju vara tämligen skonsamt mot... det mesta om jag förstått det rätt. :)
Allt det 60%iga gick dock åt i helgen :lol:
(Faktiskt helt sant, jag och några kompisar satte i oss en flaska vodka som heter just seksti (%)!)

MVH
/Tottish

Edit:
Ahhh sweetness! :D
Svårare än så var det ju faktiskt inte! En sträng symaskinsolja och så var alla problem bortsmorda! Gick över till kvarts-steg på X och Y också mest för att det lät bättre.

Allmänt råd: Man bör säkert vara försiktig med smörjning av plastmuttrar men var inte allt för rädd för det! Själv var ganska nere igår pga att allt gick åt pipsvängen och om jag hade arbetat upp mod att prova att smörja redan då så hade det besparat mig en deprimerad eftermiddag och en sömnlös natt, hehe. Nej, så illa var det kanske inte...

Tack för modet Jojje! I gengäld så får du förhoppningsvis se en vråltrimmad, CO2-laserutrustad Lillsyrra på steroider, snart i en tråd nära dig!

Puss!
/Tottish
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

:tumupp:

Kul att det löste sig. Nu är det bara att bunkra upp till nästa gång. Inte med olja, men... :wink:

Ska även bli kul att få se en Lillsyrra på syra. :blond: :jimmy: :badgrin: :dead:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har också funderat på det där med att smörja, men min lillsyrra har alla delar original. Om jag minns rätt är väll de glappfria muttrarna självsmörjande med teflon? Men kullagerna och sånt, dem kanske hade mått bra av lite olja?

Men jag funderade bara på om man smörjer axlarna och sånt, kommer det inte fastna en massa damm och skit på dem om man tex. fräser i plexiglas eller MDF? Och det borde väll inte göra saken bättre??
Tottish

Inlägg av Tottish »

Mina glappfria muttrar började i alla fall "gnessa" mot slutet av deras tjänstgöring. Provade dock aldrig att smörja dom...

Angående axlarna så vill jag minnas att Jojje föreslog att man skulle olja in rören för att förhindra rostbildning. Kanske inte är någon fara om du har den inomhus... Framför allt om du inte kör med någon kylning.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Bara för nöjjes skull så testade jag trimma upp min lillasyster lite, jag började med att bara höja motor speed lite, då kom jag bara upp till 1600 mm/min innan den började stalla ibland när jag körde den obelastad (med accelerationen 200mm/s2). Men sen ändrade jag till halvsteg, (innan körde jag helsteg), och så drog jag upp den till 3000 mm/min och ökade accelerationen till 400mm/s2. Den fungerade fint då, och jag fick ta i ganska rejält för att få den att stalla :). Och nu kör jag ändå bara på 24v, så jag funderar på att köpa ett sånt 32v agg från sure electronics som du har. Visst, 3000mm/min ska jag nog inte räkna med att kunna fräsa i, men om jag kan fräsa i mjukare material i 2000mm/min så är det ju skitbra :D!

Tyvärr har jag inte kunnat testfräsa nu eftersom jag inte har någon drivare till Z-axeln, den brände jag innan :(...

Kollade med min far också, han sa att man inte skulle olja in saker med nylon eftersom det löser upp sig då. Så det är nog säkrast att låta bli det :). Men jag ska ta och olja in stängerna som den glider på i alla fall.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Oj! Det var inga dåliga hastigheter!
På min fräs så blev vibrationerna fullkomligt oacceptabla när jag körde 1000+ med orginaldelarna! Antar att du hafgt bättre flyt med raka gängstänger.
Synd att du inte har någon Z så att du kan provfräsa...
Med lite flyt så kanske du får typ samma prestanda som min fast utan att byta linjär-skruvar! =)
Keep it up, squiz3r!

Själv har jag precis kört ett planfräsningsprov med 16mm pinne och ca 1200mm/min. Verkar funka bra!

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Mina gängstäger var nog allt annat än raka, och trots en massa knådende så är dem nog fortfarande inte raka. Men vibrationer tänkte jag inte alls på förutom en liten bit på X-axeln (den längsta) men det beror på att ett av mina axiallager gick i sönder på något vis, så jag fick göra en lite ghettolagning där :). Men efter att jag har bytt det ska jag förhoppningsvis slippa vibrationerna där.

Men det verkar ju som om jag har haft mera flyt än du, frågan är var... :)

Är det någon som har kommit på en bra taktik för att veta hur hårt man ska spänna muttrarna vid axiallagerna när man har låsmuttrar? Om man har vanliga muttra är det ju bara att spänna tills det tar emot lite, men det kan man ju inte med låsmuttrar :/..
Skriv svar