problem med min effektregulator
problem med min effektregulator
hej jag har problem med min effektregulator till min elpatron på 3kw. det är så att när jag har fått upp värmen så ska jag kunna slå av en del av slingan och bara köra med en 1kw och kunna styra denna från 0-1000watt det är där problemet sitter när jag har nått önskad temp så slår jag av som vanligt för att bara köra med 1kw men det funkar inte den går på fullt eller inget. upptäckte att en kabel hade lossnat inne i lådan hoppades på att någon här skulle kunna bidra med några tips på vart den skulle sitta vet ej fabrikatet på denna eftersom personen som har kopplat detta har gått ur tiden så är det svårt att fråga honom... tack på förhand

Senast redigerad av order 16 februari 2009, 21:39:23, redigerad totalt 2 gånger.
Re: problem
Vill du ha några svar kommer här några tips...
1. Kolla så dina länkar funkar
2. Skriv en vettig rubrik som förklarar problemet
3. Skriv ut beteckningen, ingen orkar kolla tre ickefungerande länkar efter märket på utrustningen för att veta om de har någon erfarenhet av prylen
1. Kolla så dina länkar funkar
2. Skriv en vettig rubrik som förklarar problemet
3. Skriv ut beteckningen, ingen orkar kolla tre ickefungerande länkar efter märket på utrustningen för att veta om de har någon erfarenhet av prylen
Re: problem med min effektregulator
nu har jag fixat till detta hoppas det finns någon med svar....
-
limpan4all
Det finns ingen som helst chans att svara på din fråga.
Det finns för lite information helt enkelt.
Ingen torde dessutom vilja hjälpa dig då riskerna med en sånt hembygge är rätt stora.
Nej det är inget köpt utan ett rent hembygge.
Så för att "fixa" det hela måste man göra en fulständig "reverse enginering" sen kan man tämligen enkelt sluta sig till vart den borde suttit.
Eller så provar du, det värsta som kan hända är att "röken kommer ut"...
Det finns för lite information helt enkelt.
Ingen torde dessutom vilja hjälpa dig då riskerna med en sånt hembygge är rätt stora.
Nej det är inget köpt utan ett rent hembygge.
Så för att "fixa" det hela måste man göra en fulständig "reverse enginering" sen kan man tämligen enkelt sluta sig till vart den borde suttit.
Eller så provar du, det värsta som kan hända är att "röken kommer ut"...
Ja men är det inte en kolonn som ligger under lådan
Kjelle
Kjelle
ok men men den funkar att köra på fulla 3kw men det är när jag ska koppla bort och bara köra på en som det inte fungerar men vart tycker du att den borde sitta då?? det var nån som pratade på att det kunde vara en 1-fas triac-styrning??
he he jo, det är till en brännare.
lite dumt att publicera såna bilder.
lite dumt att publicera såna bilder.
-
Mindmapper
Trefashandsken som synns på mittenbilden är rena elektriska stolen. Börja att byta den mot en godkänd trefasanslutning.
Jag skulle nog börja med att börja om från början och göra om alltihop.
Om jag inte ser fel så används jorden som nolla = otroligt farligt, särskilt med tanke på vad det är för sorts kontakter på den...
Nätspänningsförande potentiometer i metall skruvad rakt i lådan?
(iofs kanske inget problem i sig om triackretsens ena sida är kopplad jord som det ser ut)
Om jag inte ser fel så används jorden som nolla = otroligt farligt, särskilt med tanke på vad det är för sorts kontakter på den...
Nätspänningsförande potentiometer i metall skruvad rakt i lådan?
-
Mindmapper
En billig lösning kan vara att köpa ett element med elektronisk styrning och plocka ur denna.
ok men att försöka sig på att koppla ihop detta some verkar inte som någon ide? men om jag lämnar lådan till en elektriker så kanske han kan fixa till det..