PIC-programmering

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
baltazar

PIC-programmering

Inlägg av baltazar »

Hej! Är ny här... Kul att få tillgång till så många erfarna elektrorävar... :) Går 3:e året till elekroingejör, och har fått prova på assemblerprog. med 68000. Nu tänkte jag försöka lära mig PIC-programmering. Har sett en del fina länkar till kurser här. Nu undrar jag vilken krets man bör börja med om man lätt vill kunna få tag i mjuk- och hårdvara för att kunna pula lite hemma. Eller är dom ganska lika till programmering och funktion? Eller är det kanske inte PIC-kretsar jag bör börja med?
Är det ngn som har ngn kul ide på 10 poängs x-jobb med en PIC?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Välj en pic med flashminne. har F i betekningen. Det flesta stödjer serielprogramering. Det finns ett flertal tips på enklaprogamerare här. I överigt är det bara att kolla igenom vilka funktioner du tror att du behöver. Det som skiljer är entaler funktioner och antal ben. Kolla ex elfas översikt.

Förslag på vad man kan bygga... det var inte lätt. Det finns så mycket man kan göra. robotar är ganska populärt. En kompis byggde en webserver. Det är nog bara fantasin som sätter gränser. Och kanske prestandan. Den gillar inte flyttal. och går inte fortare än 10Mips. dvs. signlbehandling är inte så kul.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Jag tycker att du ska välja AVR istället för PIC. AVR har jag uppfattat är lite kraftfullare och har fler funktioner än PIC.
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

Vad står AVR för? Tycker mig ha förstått i forumet att AVR är lite krångligare att lära sig.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

PIC och AVR är nog ganska likvärdiga. Men de är lite olika. de flästa håller sig till det som dom är vana vid. AVR var tidigare med flash. men den fördelen finns inte längre. Läs databladen och avgör själv. Det är nog lättare att hitta exempel på nätet om PIC. men AVR är också ganska vanlig.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

PIC och AVR är nog ganska likvärdiga. Men de är lite olika. de flästa håller sig till det som dom är vana vid. AVR var tidigare med flash. men den fördelen finns inte längre. Läs databladen och avgör själv. Det är nog lättare att hitta exempel på nätet om PIC. men AVR är också ganska vanlig.

EDIT: går det att ta bort inlägg när det blir såhär?
Senast redigerad av danei 21 oktober 2003, 18:37:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

AVR är snabbare än PIC och har även mer SRAM och Flash än vad PICarna har, dock så är dom dyrare än PIC, men det är överkomligt när oftast kan få tag på dom gratis. De flesta kompilatorer finns gratis till AVR (för assambler och C iaf, vet ej hur det är med basic), även en bra simulator. Det räcker med en programmerare för att kunna programmera alla AVR-kretsar som finns för tillfället, kostar kanske 50kr att göra en sådan själv. Tror för övigt inte det är krångligare att lära sig AVR än PIC, är nog ganska likvärdigt.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Tycker att AVR lättare att lära sej än pic....
Jag började med 16f84 men gick ganska snabbt till avr då den hade mer (på den tiden, typ när enda pic som fanns med flash var 16f84) hårdvaru prylar, bland annat uart, 16bitars räknare mm.... plus att fanns ett relativt billigt utvekligs kitt att till gå (stk200, ~500kr)....
Och att få instruktioner skulle göra det lättare att lära sig kan jag inte riktigt hålla med om, då vissa saker kan bli riktigt krystade när man "sakna" vissa instruktioner... sedan tyckte jag när jag håll på att allt skulle banne mej gå genom work registret...
Det är mina personliga åsikter.....

AVR är dessutom välbalanserad för C
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

Ok, tack för hjälpen, jag lutar nog lite åt PIC i alla fall för jag hittar inte lika bra sidor som lär ut tekniken från "scratch" för AVR som för PIC.
Funderar på att försöka bygga någon slags "städrobot" som kör runt och sopar eller dammsuger upp skräp (har två ungar o en hund). Detta kunde kanske duga som x-jobb dessutom. Och i detta fall räcker det väl med en PIC? Alltså roboten ska ju inte fastna mot en vägg eller ett stolsben utan bara irra runt och förhoppningsvis städa hela rummet. Det är detta programmet ska sköta.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> baltazar

Visst ska det räcka med en PIC, om du väljer någon lite större (läs: inte PIC16F84A eller mindre).

Vi (jag & mullemeck) har två PIC i vår robot eftersom vi inte fått igång mer än PIC16F84A, och denna innehåller knappt några "specialfunktioner", därav behöver vi två st.

Som sagt, vi har lite besvär med att programmera de större kretsarna då vi fösöker bygga programmerare på egen hand. Hur hade du tänkt lösa programmeringen? En färdigbyggd programmerare är ett alternativ som lockar mer och mer... :oops:
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

AVR verkar ha en tydlig fördel framför PIC. Den är lätt att programmera. Ett interface till alla kretsar som inte strular. Hur många trådar har det inte funnits här med folk som har problem att få en PIC-programmerare att funka?
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

>> $tiff
Det finns en fin programmerare i "Allt om elektronik" Nr8.
Jag tror att det finns porgrammerare på den skolan som jag går på, där kan jag nog låna en annars.

>> henkebenke
Kan du tipsa om ngn bra sida på internet eller ngn bra bok som tar upp AVR-programmering från grunden? Klart jag vill lära mig det bästa, men jag har haft svårt att hitta bra länkar/litteratur inom AVR. Vad betyder egentligen AVR?
Kan de va All Very Remakeable :)
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

baltazar: om man ska kunna bygga den som finns i det nummret måste man först kunna programera en PIC16f874..
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Bra AVR-sida: www.avrfreaks.net Finns guider, program, scheman, projekt forum mm...
Ingen verkar egentligen veta vad AVR står för... Har läst några diskusioner på AVR-freak's forum om det, är mest vilda gissningar. Kanske är det så att AVR står helt enkelt inte för något, det är bara namnet på Atmels 8bitars RISC-processor, varför krångla till det :)
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

>> mullemeck
Gick det inte att ladda hem programvara från dom?
Om inte så blir det ju förstås lite jobbigt...
Skriv svar