Radiostyrnings inköp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Radiostyrnings inköp

Inlägg av Bonehead »

Halloj allihop, har nu gått och funderat ganska länge på att göra något radiostyrt projekt.. Så nu har det väl mer eller mindre kommit till inköp av kontroll + servo + mottagare, dvs ett 'komplett' kit.

Tänkte mig 2 kanalig kontroll och 2 servon, behöver inte vara något avancerat. Har kollat runt lite själv men en del saker som är oklara. T.ex, hur mycket styrka bör servona ha om man 'bara' ska dra i ett fart reglage? Spelar frekvensen någon roll på räckvidd?(27/40mhz?) Vad är det för skillnader(rent allmänt) mellan dom billiga och dyrare kontrollerna? Sen även om ni kan rekommendera en butik där dom har bra saker, gärna web-shop.

Tack för eventuell hjälp!
Malm

Re: Radiostyrnings inköp

Inlägg av Malm »

Till att börja med: vad är det som ska radiostyras?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vaad menar du med "dra i ett fartreglage"??

Om du pratar om såna där gamla reostater som användes som fartreglage för 20 år sedan så använder man idag inte sådana. Idag används elektroniska fartreglage, altså används inget servo.

Men det låter i princip som att du vill ha något billigt 27 MHz-system. Vill du ha bra räckvidd får du helt enkelt köpa dyrare, du kan också gå upp på 35 eller 40 MHz.

Men som sagt, vad det är som ska styras är det väl som bestämmer vad man ska ha för styrning...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Frekvensen är också baserad på vad du skall använda det här till. Flyg är det 35MHz Heli 40MHz och bil och båt 27MHz. Skall du bara använda detta till annat än hos en klubb så tror jag inte precis att det är direkt på detta, skall du däremot vara i en klubb så skulle det inte förvåna mig om det har sådana regler där.

Räckvidden är lite längre ju lägre frekvens men inom ett visst spann förstås och det blir tvärtom vid väldigt höga frekvenser (GHz) då buskar, träd, byggnader, dimma m.m. agerar som en vägg för höga frekvensens medan lägre går rakt igenom dessa utan att förlora så väldigt mycket på vägen. Skillnaden mellan 27 och tex 40MHz frekvensmässigt kqan jag däremot inte tänka mig att det är någon skillnad alls i räckvidd som sådan då det är så liten skillnad i frekvens. Däremot används 27Mhz inte för sällan enbart till grejer som inte kommer så långt bort som tex bil, båt och dylikt vilket gör att mottagaren inte behöver vara så känslig för att kunna användas långt bort och då behöver inte heller sändaren vara så stark vilket gör att dessa system ofta är rätt biliga.

För 35MHz och 40MHz finns det däremot mottagare som är väldigt känsliga och som man med vissa kan komma flera km bort med och sändarna på dessa band ligger så högt i effekt som de får vilket ger än bättre räckvidd. Dock kostar både sändaren och mottagen för dessa band normalt en del mer än på 27MHz bandet men man kan få de till mycket bra priser ändå. Vet dock ej om det finns 2-kanals sändare till 35 eller 40 MHz.

Kollar först upp vad du skall ha det hela till och köp radiostyrning sedan, att göra tvärtom kan vara ett slöseri med pengar då det mycket väl kan hända att mottagaren inte är tillräcklig om man inte har koll.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Henry: visserligen kan olika klubbar ha olika regler, men det här är det som gäller från PTS (som ingen klubb kan åsidosätta med egna regler):

35 MHz får enbart nyttjas för modellflygplan. 27-, 30, och 40 MHz får nyttjas av ALL modellhobby, däremot är det oklokt att flyga på 27- och 30 Mhz-banden på grund av störningar.

På 40 MHz-bandet förekommer både bil, flyg och heli frekvent. Det är heller inte alls ovanligt att folk flyger heli på 35 MHz-bandet, även om man inte får.

Sen finns ju 2.4 GHz-bandet, som också är ok för modellflyg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Det som ska radiostyras är en bil, osäker på skala men den är cirka 40-50cm lång.

Den gamla utrustningen i den har gett upp.. Väldigt opålitlig räckvidd(bilen skenar ofta, dom få gångerna något funkar) och servorna håller aldrig ett läge utan fladdrar mest fram och tillbaka.. :P
Det som sitter där är ett servo som drar i en 'snurrande cylinder', antagligen reostaten du nämner.

Inget klubbar inblandade, bara ett hobby projekt.

Så om jag förstått det rätt så handlar det mindre om frekvensen och mer om effekten på sändaren när det gäller räckvidd?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Både frekvens och effekt påverkar räckvidden. Dock gäller 100mW som maxeffekt för de band som används av radiostyrda "leksaker" (27-, 30-, 35- och 40 Mhz).

Men du kan altså i princip köra på 27-, 30-, 40 MHz eller 2.4 GHz. På 27 MHz-bandet hittar du troligen billigast utrustning. För 30 MHz-bandet hittar du troligen ingen utrustning alls. Och för 40 MHz-bandet är sändarna nog lite dyrare. 2.4 GHz har jag inte sett för bilar, men det kanske finns också.

Jag skulle rekommendera dig att byta hela systemet. Byt ut ackarna till LiPo, byt ut motorn till en bortslös, byt till ett elektroniskt fartreglage. :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Låter vettigt! Mycket uppskattat!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Med rätt grejer från exempelvis MFT kan du få riktigt bra drag i bilen, det kan jag lova! Hur bra drag beror ju helt på hur mycket man är beredd att betala.
Värre motor innebär ju även att man behöver värre fartreglage, och då kanske man behöver bättre ackar. Då kanske man inte vill lita på en för billig radio, o.s.v. :)

Men ett schysst styrservo, en lämplig borstlös motor, fartreglage med BEC, mottagare, sändare och ack bör du få för inte allt för många tusenlappar :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Walle skrev: Jag skulle rekommendera dig att byta hela systemet. Byt ut ackarna till LiPo, byt ut motorn till en bortslös, byt till ett elektroniskt fartreglage. :)
..Om han är stenrik så..

Men efterssom han frågade här så tror jag inte så är fallet, och då kan han ju antingen fixa problemet han har (vilket troligen är nån form av störning, alt trasig mottagare) eller byta väl valda delar.

Fartreglaget som sitter där verkar inte vara en reostat, dessa finns ju men är relativt ovanliga förutom påp veteranbilar, "ickeelektroniska" fartreglage idag brukar vara trestegs, och är väl inget under av kvalitet direkt, så att byta ut mot ett elektroniskt är ju klart önskvärt, då kan man dessutom köra vidare på sin billiga borstade motor och NiCd/NiMh-celler.

Nu har ju iofs priserna på borstlöst rasat en del.. men..

Borstlös Motor av 540-typ.. ca 800:-
Fartreglage for den, ca 1300:-
Modern 40Mhz FM-radio, ca 800:-
LiPo 7.2v 3-4000mAh, ca 900:-
Laddare för ovan, ca 800:-

summa 4600:-

..Allt förutsatt att bilen är ca 1:10 då. en mindre bil klarar sej med en mindre motor och ESC.

Att bara köpa en ny 27Mhz AM-radio kostar däremot 5-600:- ett ESC kanske 5-600 (beroende på hur många lindningar motorn har då)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Tog en bild som säkert underlättar för den intresserade.
Bild

Radiostyrningen är många år äldre än bilen i sig, tror det sitter en 540 i chassit men om det är borstlöst eller inte har jag ingen aning om. I brist på rätt utrustning har jag testkört den på 18V tigersågs batteri(Inte så rädd om grejjerna, 7V på mottagaren dock) och kan lova att det skriker.. Bilen i sig är mer en testbänk alternativt tillfällig leksak än renoverings projekt. Ska försöka bygga något eget från grunden vid senare tillfälle men såg detta som ett bra tillfälle att lära sig grunderna innan man blir allt för ambitiös.

Bild

Och på spåret som glenn antyder är det, ekonomin ligger surt till då jag är student, så billigt är bra.. :P Jag ska se om jag kan börja med att istället se om det är mottagaren eller servot i sig som spökar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det där ser ut som ett kyosho 3stegs fartreglage av folietyp, ganska värdelösa enl mej själv, har tre stycken, samtliga utslitna :)

mottagaren är en hitec och jag skulle gissa att det är en 27MHz AM.

Har du avstörningar på motorn ? ..ligger antennsladden bra ? du har väl inte kapat den ?

Det är annars bra dsaker att kolla om du har störningsproblem.

Om du kan få bort dessa störningar så är ett elektroniskt fartreglage nummer ett på inköpslistan IMHO, om du kör originalmotor behöver det inte kosta speciellt mycket, tex kan man ofta köpa tamiyas TEU-101BK nya billigt på ebay, detta beror på att dom levereras som standard med många nya tamiyabilar, och ofta byter man ut det direkt efterssom man vill ha vassare motor. Jag har sett dom gå för under $10, men för $20 plus frakt ska det inte vara några problem.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Såg just på bilden att sändaren var en Challenger 260, så då är det 27MHz AM.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Har ingen avstörning men däremot så låg nog inte bil antennen så bra, satte upp den bättre på en lång pinne och nu verkar i alla fall räckvidden vara mycket bättre. Jag gjorde även lite felsökning på mottagare/servon. Ett av servona är 'förvirrat'(fladdrar/är svagt) oavsett kanal, så verkar som det är slut. Något annat som garanterat är slut är det där fart reglaget efter det fått 18V i någon timme.. :lol:

Vad har man för alternativ till fart reglage om man vill ha mer än den 'vanliga' 7.2V spänningen? Mina framtida planer ligger t.ex på att göra en bandvagn, motorerna jag har till det bygget är specade för 30V så jag tänkte köra dom på 24V, men hur hittar man ett fart reglage som tål sådan spänning, och den efterföljande strömmen? Jag har sökt runt på lite olika PWM lösningar(som jag begriper mycket lite av) och det verkar ganska avancerat.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

35 MHz får enbart nyttjas för modellflygplan. 27-, 30, och 40 MHz får nyttjas av ALL modellhobby, däremot är det oklokt att flyga på 27- och 30 Mhz-banden på grund av störningar.

Aha så man skall ligga på dessa beroende på vad man styr och just ja det fanns 30MHz också dock inte så vanligt skulle jag tro. Fått lite för mig att det var starka rekommendationer som gällde fast det är ju klart hade det varit det så hade ju förstås folk skitit i detta och lagt sig där de velat om det inte var reglerat.

Glenn: exakt samma grejer går dock att få tag på bra billigare om man köper utomlands för det där är förstås typiska svenska priser. Har tex en laddare som kan ladda Li-pol, Li-on, Ni-Mh, Ni-Cd, LiFe och Pb batterier där man själv bland mycket annat kan ställa in laddström och urladdning och den har både tempavkänning av pack balansering av pack och -Delta avstängning för Ni-Mh och visar hur mycket som batteriet tagit emot m.m. m.m. Har sett en exakt likvärdig på mft men som har ett annat utseende på fronten och denna jag har har också en inbyggd fläkt men jag gav en bra bit under hälften av summan för denna utomlands och den har fungerat helt perfekt. garantiåtgärder kan vissa butiker utomlands var lite jobbiga med men är det seriösa ställen så är det som om det vore en butik i Sverige, med andra ord inga problem.

Så är sparande av pengar högsta prio så är svenska butiker bara att hoppa över direkt och söka utomlands istället dock bara till ställen som fått bra kritik för då kan man tjäna stora summor. Kan man inte köpa utomlands av en eller annan anledning så är det förstås inte så mycket man kan göra mer än att leta upp det billigaste grejer här istället.
Skriv svar